«زاویه» تلویزیون ‌علیه‌ روحانی

تعدد کاندیداهای احتمالی انتخاباتی و حمله و اهانت به دولت از آنتن صداوسیما از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۴ بهمن _ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام محیط زیستی ژنرال نفتی» به بررسی اقداماتی جهت خاموش کردن فلرهای پالایشگاه‌ها پرداخت و نوشت: صنعت نفت ایران سال‌هاست که مورد تحریم قرار گرفته است، این تحریم صرفاً به کاهش صادرات نفت منجر نشده بلکه توسعه تکنولوژی هم در این صنعت به تأخیر افتاد. از این رو بخشی از منابع نفتی و گازی بدون استفاده هدر می‌رفت در حالی‌ که با توسعه فناوری‌ها می‌توان همین گازهای فلری که می‌سوزند را در سایر صنایع به‌ کار برد.

نمی‌توان اثرگذاری تحریم‌ها در کند شدن حرکت صنعت نفت را نادیده گرفت، با این حال طی سال‌های تحریم، صنعت نفت با اتکا بر توان داخلی توانست بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند و امروز یکی از قطب‌های فناوری در منطقه شود. فلر یکی از گازهایی است که در پالایشگاه‌های نفتی بدون استفاده از دست می‌رفت و سال‌ها بر استفاده از این گاز تاکید می‌شد که حالا وزیر نفت گفته تا سال ۱۴۰۱ همه فلرها خاموش شوند.

بیژن زنگنه در آئین افتتاح پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان، گفت: «تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که در این سال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۴.۱۱ میلیارد دلار با ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن افتتاح شود و امروز شاهد افتتاح یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم؛ ارزش تولیدات و درآمد سالانه طرح عظیم بیدبلند خلیج فارس حدود یک و نیم میلیارد دلار است. است و این طرح، یک ابر پروژه است.»

وی افزود: «رئیس جمهوری از اوایل دولت یازدهم اهمیت جمع‌آوری گازهای همراه نفت به‌ویژه آنهایی که در مشعل‌ها می‌سوختند را ابلاغ کرد. البته موضوع گازهای مشعل یا فلر، از مسائل تاریخی در صنعت نفت است و سال‌ها این مساله مطرح بوده است و به دلایل متعددی، جمع‌آوری آن اجرا نمی‌شد.

بزرگترین گام در تحقق این کار، فعالیت این پالایشگاه است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ دیگر عمدتاً هیچ گازی نداشته باشیم که در مشعل‌ها بسوزد و بیش از ۹۵ درصد گازهای همراه نفت، جمع‌آوری می‌شود و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

وزیر نفت اضافه کرد: «طرح‌های NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰، سال آینده در غرب کارون به بهره‌برداری می‌رسد و تمام گازهای غرب کارون را جمع‌آوری و فرآورش و به بندر امام ارسال می‌کند. NGL۳۱۰۰ نیز در استان ایلام در سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد و یک پتروشیمی حدود یک میلیون تنی در منطقه دهلران احداث خواهد شد.» زنگنه افزود: «یک طرح اضافی نیز به عهده هلدینگ خلیج فارس که سرمایه‌گذار پالایشگاه بیدبلند دو بود، گذاشتیم که در آخر سال ۹۷ در حضور رئیس جمهور قرارداد آن امضا شد و برای جمع‌آوری و انتقال گازهای مشعل در شرق کارون است.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انفعال جریان‌های سیاسی در فضای سرد انتخاباتی» به بررسی تعدد کاندیداهای احتمالی انتخاباتی پرداخت و نوشت: فقط چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی است و هنوز هیچ خبری از داغ شدن فضای اجتماعی کشور به سمت انتخابات نیست. تعدد گمانه زنی برای گزینه‌های انتخاباتی هم نتوانسته بر سردی فضای انتخاباتی تأثیری بگذارد. فارغ از ریشه‌یابی و واکاوی دلایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این فضا و البته تبعات مهم آن باید گفت که جناح‌های سیاسی نیز هنوز هیچ مانیفست راهگشایی برای حضور در این عرصه ندارند. اصولگرایان البته امیدوارند با نسخه مشارکت محدود مردم خود را از پیش برنده بازی بدانند با این همه اما آن‌ها نیز هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

به باور برخی اصولگرایان، ابراهیم رئیسی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ توانست ۱۶ میلیون رأی کسب کند در سال ۱۴۰۰ هم می‌تواند سونامی رأی ایجاد کند، این در حالیست که از نگاه برخی دیگر از اصولگرایان، تغییر مسیر رئیسی از قوه قضائیه به قوه مجریه تصمیمی نادرست در حیات سیاسی او خواهد بود.

ناصر ایمانی از چهره‌های سیاسی اصولگرا بر این باور است که اگر رئیسی به میدان انتخابات سایر کسانی که برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰، اعلام آمادگی کرده‌اند نخواهند آمد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اشتباه استراتژیک اصولگرایان در حمایت نکردن از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۸۴ در مقایسه با احمدی نژاد اشاره می‌کند و در عین حال به خبرآنلاین گفت: «لزومی ندارد اصولگرایان درباره عملکرد احمدی نژاد پاسخگو باشند!»

این چهره سیاسی اصولگرا در مورد بهره گرفتن از چهره‌های جدید در انتخابات هشدار می‌دهد و می‌گوید؛ «چهره های جدید، خوب هستند اما این ریسک وجود دارد که چهره‌های جدید نتوانند کشور را در این شرایط سخت اداره کنند.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دومینوی تخریب» به بررسی حمله و اهانت به دولت از آنتن صداوسیما پرداخت و نوشت: اجرا تازه نیست. واکنش‌ها به آن هم تازگی ندارد. بیش از ۷ سال است که حسن روحانی در قامت عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی با حملات و انتقادات و البته توهین‌هایی از سوی مخالفان سیاسی خود مواجه است که پیش از او و حضورش در کاخ ریاست‌جمهوری ایران، نه تنها وجود خارجی نداشت، بلکه انتقاداتی به مراتب جزیی‌تر از این نیز منجر به توقیف رسانه‌ها و بعضاً بازداشت روزنامه‌نگاران می‌شد. امروز هم البته آزادی بیان حاکم بر فضای سیاسی_رسانه‌ای ایران به مخالفان حسن روحانی و رسانه‌های‌شان محدود است و کمتر رسانه‌ای جرأت بیان انتقادات مشابه به سایر قوا و نهادهای سیاسی و حاکمیتی جمهوری اسلامی را دارد.

پارلمان در این میان به‌ویژه در دوره دهم، کنار پاستورِ یازدهم و دوازدهم شاهد انتقادات تند و تیز بود ولی از ابتدای آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون، این نهاد نیز تلاش کرده همچون قوه قضائیه و سایر نهادهای نظامی، امنیتی و حتی فرهنگی، خود را برای از انتقادات نشان دهد و تمام قصورات موجود در جامعه را متوجه دولتی‌ها کند. تلاش‌هایی که سبب شده این روزها نه‌تنها اعضای هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس به تندی به اقدامات دولت روحانی حمله کنند، بلکه صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز با بهره‌گیری از بودجه دولتی چند هزار میلیارد تومانی‌اش، در برنامه‌ای زنده با دعوت از چند چهره سیاسی و غیرسیاسی، رئیس دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی را با واژه‌هایی توصیف کند که شاید در نوع خود بی‌سابقه محسوب شود.

آنچه تا اینجا عیان است، حملات مجلسی‌ها به رئیس‌جمهوری و معاون اولش به شمار می‌رود اما با نگاهی به عرف سیاست ایران، به سختی می‌توان بر این انتقادات برچسب توهین زد اما صداوسیمای جمهوری اسلامی در این میان بازهم تابوشکنی کرد و «منقل» را نیز به ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی اضافه کرد. برنامه تلویزیونی «زاویه» با دعوت از عماد افروغ، نماینده سابق مجلس و احمد جهان‌بزرگی به بررسی «موازنه قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی» در ایران پرداخت. این برنامه تلویزیونی، جهان‌بزرگی را «عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» معرفی کرد که کمی بعد و با بیانیه این نهاد فرهنگی و سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد تومان بودجه از دولت دریافت کرده، مشخص شد که جهان‌بزرگی «عضو هیئت علمی» این نهاد فرهنگی نبوده و در آنجا «استخدام» نیست.

این فعال فرهنگی که لباس روحانیت به تن داشت، در جریان این برنامه تلویزیونی در اظهاراتی بی‌سابقه، تلویحاً رئیس‌جمهوری را مخاطب قرار داد و گفت: «مسوولی که در خانه خود می‌نشیند و ممکن است پای منقل هم باشد و حتی وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، آیا این فرد مسؤول است؟» او همچنین بیان کرد: «یک وزیر سابق گفته بود سمت من به دلیل یک لیوان شیر خری است که در کودکی خوردم. خیلی از مسؤولان در جمهوری اسلامی هر وقت مسؤولیت می‌گیرند یک لیوان شیر خر می‌خورند!»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زاویه؛ تلویزیون علیه روحانی» به بررسی شکایت دولت از صداوسیما پرداخت و نوشت: بالاخره کار صداوسیما و دولت به شکایت رسید و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اعلام کرد به‌دلیل پخش صحبت‌های توهین‌آمیز درباره رئیس‌جمهور و وزرای دولتش، از این سازمان و همه عوامل پخش برنامه «زاویه» شکایت خواهد کرد. چهارشنبه‌شب، در برنامه مناظره‌محور «زاویه» که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود، حجت‌الاسلام احمد جهان‌بزرگی که گفته می‌شود عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، در آنتن زنده این‌ گونه گفت: «مسئولی می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف. حتی وزرایش نمی‌توانند با او ملاقات کنند». این ادعای همراه با توهین، نمایندگان قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما را بر آن داشت در نامه‌ای به رئیس این شورا خواستار برخورد حقوقی با هتاکی در این برنامه شوند.

مجری برنامه زاویه در پایان تلاش کرد از شدت حملات بکاهد و گفت این سخنان نشانه آزادی بیان است اما همین جملات نیز با واکنش معاون اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری مواجه شد. علیرضا معزی در توئیتر نوشت که این سخنان «افتضاحی شرم‌آور» است و بحث آزادی بیان نیست، چون دیگر همه می‌دانند که نقد و اعتراض که هیچ، حتی با درشت‌گویی به رئیس‌جمهور هم ابداً عقوبتی در میان نخواهد بود؛ اما شوربختانه این‌بار بحث هرزگویی و فحاشی است.

بر اساس قانون، توهین به مقام‌های ارشد نظام جرم محسوب می‌شود، در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرکس با توجه به سمت یکی از رؤسای سه قوه یا معاونان رئیس‌جمهوری یا وزرا در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود».

سخنان میهمان برنامه زاویه چنان در شبکه‌های اجتماعی چرخید که روابط عمومی شبکه چهار در بیانیه‌ای به آن واکنش نشان داد، هرچند در آن نه از عذرخواهی از رئیس‌جمهور خبری بود و نه مسئولیت سخنان احمد جهان‌بزرگی را بر عهده گرفت.

این بیانیه سخنان این روحانی را «غیرمنصفانه» و «غیرحرفه‌ای» خواند و از سخنان نادرست میهمان برنامه تبری جست. همچنین شبکه چهار تلویزیون عنوان کرد مسئولیت اظهارنظر میهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست و این صحبت‌ها نه‌تنها مورد تأیید رسانه ملی نیست، بلکه آن را مغایر فضای نقد منصفانه و اخلاقی می‌داند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انفجارهای انتحاری در بغداد فرجام تضعیف حشدالشعبی» به بررسی انفجارهای پی در پی عراق پرداخت و نوشت: همانطور که پیش‌بینی شده بود و کارشناسان هشدار داده بودند، موج جدیدی از حملات تروریستی در عراق با مدیریت آمریکا آغاز شده است و بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای کارشناسان ممکن است که باعث تداوم عملیات جریان‌های وابسته به آمریکا در عراق شود. چند روز گذشته کارشناسان عراقی و منطقه‌ای با اشاره به تحرکات نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه و انتقال تکفیری‌های خطرناک داعش از زندان‌های استان «حسکه» به اردوگاه آموزشی «التنف»، هشدار داده بودند که اتفاقات خطرناکی قرار است در عراق رخ دهد و کیهان نیز آنها را گزارش کرده بود.

با این حال این هشدارها از سوی دستگاه‌های امنیتی عراق  جدی گرفته نشد و در فاز نخست خیابان‌های منطقه «باب الشرقی» بغداد به خون غیر نظامیان آغشته شد. طبق گزارش‌های رسمی، پنجشنبه گذشته ابتدا فردی در میان جمعیت حاضر در بازار لباس میدان «الطیران» بمب همراه خود را منفجر کرد و سپس در حالی که دیگران و نیروهای امدادی به کمک مجروحان‌ وارد محل شدند فرد انتحاری دوم بمب همراه خودش را در میان آنها منفجر کرد. این دو انفجار جمعاً جان ۳۲ نفر را گرفته و حدود ۱۱۰ مجروح بر جای گذاشته است. گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت این کشتار را به عهده گرفت و اعلام کرد که هدفش، کشتار شیعیان بوده است.

جالب است بدانیم که هر چند توطئه جدید آمریکا در عراق‌، از ماه‌ها پیش و با تضعیف و حملات رسانه‌ای هدفمند علیه حشدالشعبی آغاز شده بود، ولی اوج ماجرا به همین چند هفته اخیر برمی‌گردد و کارشناسان نیز روی همین تحرکات آمریکا انگشت می‌گذاشته‌اند. به عبارت دیگر توطئه زمانی در حال تکمیل شد بوده که ماجرای جنجالی انتقال قدرت از «دونالد ترامپ» به «جو بایدن» در جریان بوده است. همه می‌گفتند در آمریکا تغییر و تحولات و اتفاقات بزرگ سیاسی در جریان است ولی ارتش اشغالگر آمریکا در سوریه و عراق کار خودش را می‌کرد! این اتفاق یکبار دیگر عملاً ثابت کرد که سیاست خارجی آمریکا در دولت‌های ترامپ و بایدن یکی است و نظامیان آمریکایی کار خودشان را می‌کنند.

علاوه‌بر آن همانطور که ترامپ، «هیلاری کلینتون» و حتی خود بایدن گفته‌اند داعش مولود همین دموکرات‌ها و شخص «باراک اوباما» است. حالا همین داعش با دستور جدید در بغداد دست به حمله تروریستی زده است. این دقیقاً همان چیزی است که بایدن از داعش و سران این گروه تکفیری انتظار دارد.

کد خبر 470167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.