۲ کارت زرد مجلس به ظریف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۳۰ دی

جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوالات نمایندگان مشهد و پاکدشت از وزیر امور خارجه و ادامه بررسی‌های مربوط به لایحه شوراهای حل اختلاف در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

دولت باید هرچه سریع‌تر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه در نطق پیش از دستور با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار سرمایه گفت: نمی‌شود پشت تریبون‌های رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سو مدیریت در این بازار به اعتماد مردم ضربه بزنند و سرمایه آنها را کم ارزش کند، مجلس نمی‌تواند نسبت به اینگونه ضرر و زیان گسترده مردم در بورس بی تفاوت باشد، بر همین اساس وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و در صورتی که سو مدیریت آنها برای نمایندگان احراز شود مجلس با آنها قاطعانه برخورد خواهد کرد، دولت باید هرچه سریع‌تر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند.

کریمی قدوسی: کاخ ستم آمریکا زیر پای دژخیمان قرار دارد

جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در توضیح سوالش از وزیر امور خارجه در خصوص علت مصاحبه ظریف با مجله اشپیگل سه هفته بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: امروز در سالروز پیام امام خمینی (ره) به اتحاد جماهیر شوروی هستیم که ایشان در اولین روز سال میلادی ۱۹۸۲ سفرایی را به همراه نامه‌ای به کاخ مسکو فرستاد و در آن نامه الهی خبر از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی داده است. در همان نامه حضرت امام خمینی (ره) خبر از فروپاشی ایالات متحده آمریکا را هم دادند. این روزها یک روز تاریخی است که ما شاهد فروپاشی آمریکا هستیم و کاخ ستم و کنگره آمریکا زیر چکمه‌های دژخیمان آمریکایی است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در آغازین روزهای مجلس دهم فرمودند که از من سوال شده از بین دونالد ترامپ و کلینتون کدام بهتر است که رأی بیاورد، ایشان اعلام کردند با هر دو موافق هستم چون هر کدام که رأی بیاورد آمریکا را تا چهار سال آینده به زمین می‌زند و نابود می‌کند، اینها وعده‌های الهی است که در حال محقق شدن است و اسلام عزیز جهان را در بر خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف آمریکای تماشایی را تماشا کنید، این همان آمریکایی است که شما در آغازین روزهای مذاکره درباره‌اش بیان کردید که آمریکا با یک بمب می‌تواند ایران را از پای در آورد. امروز نظاره‌گر باشید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

وی ادامه داد: آقای ظریف بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی مصاحبه‌ای داشت مبنی بر این‌که همچنان آماده مذاکره با آمریکا هستیم یک هفته قبل از آن هم در دوحه با برگمن افسر سابق رژیم صهیونیستی ملاقاتی داشتید که این شهادت زیرساخت‌هایی را فراهم کرد که توافقی بود که نمادش برجام بود همان برجامی که چند روز قبل خطاب به اروپایی‌ها اعلام کردید ایران برجام را زنده نگه داشته است.

کریمی قدوسی با اشاره به داستانی تاریخی اظهار کرد: برجام مُرد و بوی گند آن مردم را آزرده کرده است و این مجلس انقلابی با قانون انقلابی خود برجام را دفن کرد. پس خواهش می‌کنم که دیگر چنین حرف‌هایی را تکرار نکنید.

وی با اشاره به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نمازجمعه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: در آن خطبه رهبر انقلاب فرمودند جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند. بعد از آن رهبر انقلاب فرمودند کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری مذاکره کند که زیر تمام توافقات زده است. ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد.

کریمی قدوسی اضافه کرد: آقای ظریف، سردار سلیمانی زمانی شهید شد که شما در آغاز مذاکره در حالی که روی ویلچر نشسته بودید و فردی از پای افتاده بودید با جان کری ملاقات کرده و مذاکره را شروع کردید. زمانی سردار دل‌ها پاره پاره شد که شما برجام دیکته شده آمریکا را نخوانده امضا کردید، زمانی تصمیم به ترور شد که جلوی رزمایش‌ها گرفته شد و مبادا به برجام و مذاکره لطمه وارد شود.

کریمی قدوسی ادامه داد: زمانی عزم ترور سردار شکل گرفت که از خط قرمزهای ولی امر مسلمین در نوشتن توافقنامه عبور کردید و بدون تضمین همه تعهدات خود را در بحث برجام انجام دادید در حالی که طرف مقابل با وجود قول دادن بر روی کاغذ به زیر آن زد همان طور که اوباما اعلام کرد، آمریکا موفق شد بدون شلیک یک گلوله، صنعت هسته‌ای ایران را از پا درآورده و به عقب بازگرداند. زمانی سردار سلیمانی ترور شد که ۷۰۰ هیأت در پوشش برجام و برای عادی سازی فعالیت‌های تجاری به قصد تخلیه اطلاعاتی نظام در بحث اجتماع، فرهنگ و اقتصاد وارد کشور شدند، اطلاعات را بردند و نفوذی‌ها را باقی گذاشتند و عملیات‌ها را با وجود آن نفوذی‌ها ادامه دادند.

وی اضافه کرد: زمانی سردار سلیمانی ترور و شهید شد که آقای ظریف با دشمن ملت ایران و حامی داعش یعنی جان کری در کنار دریاچه قدم می‌زد، حاج قاسم بعد از دیدن این صحنه از طریق رسانه ملی با معاون آفریقا و غرب آسیای وزارت خارجه ایران تماس گرفت یعنی همان که فردی که شما برکنارش کردید و اعلام کرد به آقای ظریف بگویید با این شخصی که قدم می‌زنید خالق، حامی و پشتوانه داعش است. سردار سلیمانی در حال مبارزه با داعش در خطوط مقدم بود در حالی که وزیر خارجه با کری در کنار دریاچه قدم می‌زد، قهرمان ملی ما زمانی ترور شد که آقای ظریف که در فاجعه‌های تحمیلی به جریان مقاومت در غزه و حوادث اینچنینی یا در سوئیس و یا در لوزان و نیویورک بودید و حتی اعلام موضع علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حاج قاسم وقتی شهید شد که رئیس جمهور زمان ملاقات با وزیر امور خارجه فرانسه پذیرفت که درباره کاهش برد موشک‌ها مذاکره کند و این موضوع را به صورت تلفنی به شما اعلام کرد و شما هم عراقچی را به فرانسه فرستادید و در آنجا معاون راهبردی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد برد ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ کیلومتر موشک را قبول نداریم و باید آن را به ۶۰۰ کیلومتر کاهش دهید و بعد این شخص با حضور در تهران اعلام کرد که حتی این ۶۰۰ کیلومتر را هم قبول ندارد و باید برد موشک‌ها به زیر ۳۰۰ کیلومتر برسد. سردار سلیمانی زمانی به شهادت رسید که ارزش پول ملی با دستور آقای روحانی به سیف رئیس پیشین بانک مرکزی برای خارج ساختن ۳۶.۱ میلیارد دلار و ۸۰ تن طلا از طریق باند سلیمانیه در تهران و خارج ساختن آنها از کشور برای فروپاشی اقتصاد شکل گرفت و مردم را ضعیف کردید.

بشیری: دیپلماسی اقتصادی ما فعال نیست

فرهاد بشیری در جلسه علنی صبح سه‌شنبه و در جریان پرسش از وزیر امور خارجه درباره‌ی این‌که چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود؟، اظهار کرد: استکبار به دنبال این است که پاشنه آشیل مملکت ما را برهم بریزد و ما را از مسیری که آگاهانه در آن حرکت می‌کنیم دچار یاس کند، لذا فرصت‌های اقتصادی را از ما می‌گیرد. به هر حال استکبار به ویژه دونالد ترامپ شرایط سختی برای کشور ما ایجاد کردند و ضرورت دارد همه ما ید واحده شویم و تلاش کنیم جلوی دشمن را بگیریم.

وی ادامه داد: دشمن همیشه از یک روش برای از پا درآوردن ملت استفاده نمی‌کند بلکه یک روز صدام را به جان کشورهای منطقه انداخت که با توپ و تانک و موشک حمله کرد و بعد از آن دونالد ترامپ با شیوه‌ی دیگری بی رحمانه تاخت. ما اگر در انزوا و گوشه گیری باشیم نمی‌توانیم با دنیا کار کنیم.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این سوال از ۱۳ مهرماه مطرح شده، اضافه کرد: آقای وزیر و همکارانشان به دنبال این نبودند که سوال چه بوده و تا این تاریخ همکارانشان اصلاً مراجعه نکردند. هیچ کسی از وزارت امور خارجه نیامد که مستندات و مدارکی بدهد که در حوزه اقتصادی چه فعالیت‌هایی شده است.

وی اضافه کرد: کارکرد بسیار قوی وزارت امور خارجه می‌تواند دیپلماسی اقتصادی باشد که باید به آن توجه شود آقای وزیر هم قانون اساسی، سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز را مطالعه کند و ببیند وزارت امور خارجه چه جایگاهی دارد؟. شما برای وحدت اقتصادی چه اقداماتی کردید؟ چرا این وحدت را در حوزه اقتصادی تقویت نمی‌کنید؟ استکبار بین ما شکاف ایجاد کرده و جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر کشور امری است که باید به آن توجه شود.

بشیری ادامه داد: مجموعه وزارتخانه‌های داخل کشور متولی سیاست داخلی و وزارت خارجه متولی اجرای سیاست خارجی است. در واقع وزارت خارجه وظیفه‌ای معادل مجموع وزارتخانه‌ها در خارج از کشور برعهده دارد، اما فعالیت وزارت خارجه در حوزه اقتصادی چقدر لمس می‌شود به نظر می‌رسد بازنگری در وظایف وزارت امور خارجه امری ضروری است.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کدام لایحه را به مجلس آورده‌اید که مجلس شورای اسلامی به شما کمک نکرده است؟ چشم‌انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ مسائل را به ظرافت تبیین کرده ما ظرفیت‌های بالایی داریم که در سیاست‌های کلی هم به آن پرداخته شده است. امروز آنچه دشمن می‌تواند کشور ما را عاصی کند در حوزه اقتصادی است این موضوع را از هر کسی که وزیر بود قطعاً پیگیری می‌کردم که چرا دیپلماسی اقتصادی ما فعال نیست و به نظرم پاسخ‌های وزیر هم قانع کننده نبود.

در ادامه پاسخ‌های وزیر امور خارجه به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که مجلس از آن قانع نشد.

دومین کارت زرد مجلس به ظریف در یک روز

سوال فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه درباره‌ی این‌که چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود؟، در جلسه صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

پس از توضیحات نماینده سوال کننده و اظهارات وزیر امور خارجه، بشیری گفت که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشده است لذا این سوال به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.

مجلس شورای اسلامی هم بر اساس رأی‌گیری انجام شده از توضیحات وزیر امور خارجه قانع نشد.

انتقادات رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس از سخنان مجری صدا و سیما در مورد لباس کردی

جلال محمودزاده در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور باید توضیح دهد که بیانیه ۱۰ ماده‌ای ایشان در مورد توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مناطق کردنشین و اهل سنت چه شد؟ در واقع نه تنها اقدامی در این راستا صورت نگرفت بلکه قول‌ها، وعده‌ها و وعیدهای سفرهایشان نیز عملی نشده است.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: در این ایام باقیمانده از دولت، چه برنامه اقتصادی دارید؟ چرا باید دولتمردان ما در دولت‌های مختلف فاقد برنامه مدون و عملی اقتصادی باشند؟ مقصر کیست؟

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه نطق خود از اظهارات توهین آمیز مجری شبکه ۲ صدا و سیما نسبت به لباس کردی انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما به نام رسانه ملی از بودجه عمومی استفاده می‌کند. این در حالیست که کارشناسان کم سواد در این رسانه به کیان، فرهنگ و مردم بزرگ کرد توهین می‌کنند. یک زمانی در صدا و سیما خلبانی کم سواد کردها را خریدار گوشت خلبانان هلیکوپتر کبری معرفی کرد و این دفعه مجری کم سواد صدا و سیما به لباس فاخر کردی توهین کرد. باید به این کم سوادان بگویم که مردم کرد از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که از گذشته‌های بسیار دور در فلات ایران زیسته اند.

محمود زاده افزود: لباس کردی به دلیل قدمت و برازندگی در چندین جشنواره بین المللی به عنوان لباس برتر شناخته شد. کسی که می‌خواهد در رسانه ملی در مورد لباس کردی صحبت کند در درجه اول باید با فرهنگ غنی کردی آشنا باشد. هر کسی لیاقت صحبت کردن در مورد کردها را ندارد.

محمودزاده که لباس کردی به تن کرده بود اظهار کرد: این لباسی که امروز پوشیده ام لباس کاوه آهنگر و صلاح الدین ایوبی و سایر مبارزان کردی است که داعش، تکفیری‌ها و سایر دیکتاتورهای حامی آنها را بارها در میدان‌های جنگ شکست داده اند. این لباس لباس مبارزانی است که خواب را از چشم دولتمردان ظالم ربوده است. لباس مردمانی است که خیانت و مردم فروشی در آنها نمی گنجد.

محمود زاده با استناد به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر خط قرمز بودن توهین به اقوام ایرانی گفت: تا کی باید توهین نسبت به جامعه اهل سنت و اقوام ایرانی را تحمل کنیم؟ مگر رهبری نفرمودند که اهانت به مقدسات و ارزش‌های اقوامی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند خط قرمز نظام اسلامی است؟

محمودزاده با اشاره به کلیات طرح مجازات توهین کنندگان به قومیت‌ها، ادیان و مذاهب اسلامی که در روز چهارشنبه (۲۴ دی) تصویب شد گفت: علی رغم همه این موارد کردها در طول تاریخ مورد ظلم و ستم قرار گرفتند. یک منتقد معروف فرانسوی می‌گوید که دوستی فلسطینی داشته که همیشه از سرگردانی ملت خودش گلایه داشته است. آن منتقد فرانسوی می‌گوید همیشه به او می‌گفتم برو خیلی ناراحت نباش چرا که کرد نیستی. این منتقد فرانسوی در ادامه می‌گوید که یک دوست کرد داشته که ناله و شکایتی نداشته و آن منتقد فرانسوی هم خوشحال بوده چرا که اظهار کرد اگر آن کرد گلایه می‌کرد دیگر نمی‌دانستم باید با چه چیزی او را دلداری دهم.

محمودزاده در پایان نطق خود اظهار کرد: دولت‌های مختلف تا کی باید به کردها ظلم کنند؟ هر چه باشد ما به کرد بودنمان افتخار می‌کنیم.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

علی کریمی فیروزجایی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به ممسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

کیوان مرادیان کوچکسرائی به وزرای دادگستری و صنعت، معدن و تجارت: درباره لزوم جلوگیری از افزایش قیمت سه باره مواد شوینده در پی سال جاری.

محمدرضا صباغیان بافقی به رئیس جمهو ر: چرا علی رغم تاکید قانون اصلاح مواد تبصره ۶ ماده ۱۲ در رابطه با حقوق دولتی وصولی معادن ردیف بودجه مربوط به این تبصره حذف شده است؟

عباس مقتدایی به رئیس جمهور: ضرورت توجه به آلودگی ناشی از استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و به خطر افتادن سلامتی مردم.

مهدی عسگری به همراه ۴۲ نفر از نمایندگان به وزیر صمت: درباره ضرورت اتخاذ سیاست‌های حمایتی و سوق دادن منابع و ظرفیت‌های کشور در تولید انواع ورق‌ها و قطعات فولاد و آلیاژها با ارزش افزوده بالا.

حبیب اله دهمرده به رئیس جمهور: لزوم اقدام جدی در حل مشکل حاشیه نشینی شهر زابل.

سیدسلمان ذاکر به وزیر اقتصاد: لزوم رسیدگی به تعطیلی و عدم اقدامات بانک صادرات و دیگر بانک‌ها در منطقه حسین آباد. لزوم معاف نمودن مالیات مراکز آموزشی وزارت آموزش و پرورش دولتی به لحاظ ارائه خدمات آموزشی. به وزیر صمت: لزوم رفع محدودیت صادرات سیب تا عید و رفع تعهد ارزی و جایگزینی ارز تهاتری به جای آن.

فرهاد بشیری به وزیر نیرو: لزوم اتخاذ تدابیر لازم از هم اکنون برای جلوگیری از قطع برق مصرفی به خصوص در مراکز و کارخانجات تولیدی هنگام فصل گرما.

حسن محمدیاری به وزیر آموزش و پرورش: لزوم عذرخواهی و اصلاح نام حیران گیلان به حیران اردبیل در کتب درسی.

سیدکاظم موسوی به وزیر راه و شهرسازی: لزوم توجه به راه‌های شریانی و مواصلاتی منطقه محروم اردبیل از جمله جاده سرچم اردبیل به اتوبان میانه و راه‌های روستایی اردبیل، نیر و سرعین.

کد خبر 470088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.