خودروهای بیمار و ریه‌های آلوده شهر...

سالهاست که با شروع فصل سرما شاهد افزایش آلایندگی در کلانشهرها هستیم؛ اما امسال با شیوع ویروس کرونا شرایط نسبت به سال های گذشته تفاوت دارد و اوضاع وخیم تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناسان معتقدند که آلودگی هوا سرعت همه‌گیری کووید ۱۹ را شدت می‌بخشد، پس باید هوا را کمتر آلوده کنیم. اما در این بین عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا بر شدت آلایندگی هوا بیفزایند؛ استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، فعالیت کارخانجات، دودزا بودن وسایل نقلیه در حال تردد در شهرها از جمله دلایل آلایندگی هوا به شمار می‌رود اما هنوز مشخص نیست این عوامل چه درصدی از آن را تشکیل می‌دهند.

به باور بسیاری از کارشناسان حمل و نقل شهری، رعایت نکردن استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده تا وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حمل و نقل و ترافیک، سهم بالایی از آلایندگی هوا را به خود اختصاص دهند؛ در این میان معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل آلایندگی خودروها است. تحقیقات نشان می‌دهد انجام صحیح معاینه فنی خودروها می‌تواند حدود ۲۵ درصد از آلودگی هوای اصفهان را کاهش دهد.

«سرهنگ محمدرضا محمدی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان اخیراً اعلام کرده است خودروهای شخصی که چهار سال از تاریخ تولید آنها گذشته است باید معاینه فنی داشته باشند، جریمه ۵۱۰ هزار ریالی در انتظار خودروهای شخصی فاقد معاینه فنی بوده و خودروهای سنگین نیز باید هر سه ماه یک بار نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

او تاکید می‌کند: رانندگی با وسیله نقلیه فاقد برگ معاینه فنی معتبر ممنوع است و دارندگان این وسایل مکلف هستند برای انجام معاینه فنی به مراکز مربوطه مجاز مراجعه کرده و پس از احراز شرایط لازم، برگ یا برچسب معاینه دریافت کنند؛ در طول مدتی که برچسب یا برگ معاینه فنی اعتبار دارد، در صورت بروز نقص فنی، مالک موظف است برای رفع نقص اقدام کند در غیر این صورت در صورت مشاهده پلیس غیر از اعمال قانون در صورت نیاز با اخذ پلاک و نصب پلاک تعمیری، خودرو به تعمیرگاه اعزام خواهد شد.

آلودگی هوا خطرناک‌تر از ویروس کرونا / آلوده کردن هوا تضییع حق‌الناس است

«غلامرضا شیران» کارشناس ارشد حمل و نقل شهری در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: معاینه فنی خودروهای موتوری که احتراق شمع و سوخت دارند و از سوخت بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند در کاهش آلودگی هوای شهرها تأثیر بسزایی دارد؛ اگر برخی افراد گمان می‌کنند آلودگی غالب هوای شهر به دلیل فعالیت کارخانجات و استفاده از سوخت مازوت است، سخت در اشتباه هستند، زیرا خودروها نیز در این راستا نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا، انجام معاینه فنی خودروها همیشه مورد توجه قرار داشته است، تاکید می‌کند: این اهمیت وقتی مؤثر است که شاهد چند اتفاق مهم باشیم، نخست اینکه مردم جامعه به این مرحله از درک و باور برسند که مسئولیت زیست محیطی دارند و نکته دیگر برخورد قاطعانه پلیس راهور با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی است.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری با تاکید بر اینکه ناپاک کردن هوای پاک نوعی تضییع حق‌الناس بوده و مردم و مدیران در مقابل آن مسئول هستند، تصریح می‌کند: قانون هوای پاک و داشتن کارت معاینه فنی نباید فقط برای خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها مورد توجه باشد، بلکه برای موتورسیکلت‌ها نیز که آلایندگی و دودزایی زیادی دارند باید اعمال شود.

شیران معتقد است در کلانشهرها این موضوعات بسیار مهم به خوبی درک نشده و مردم به این باور نرسیده‌اند که آلودگی هوا از ویروس کرونا خطرناک‌تر است زیرا افرادی به واسطه ابتلا به ویروس کرونا بیشترین آسیب را می‌بینند که بیماری زمینه‌ای همچون مشکلات ریوی و قلبی و عروقی دارند که ریشه آن تنفس در هوای آلوده است.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری تاکید می‌کند: اینکه تنها از مردم انتظار رود که خودروهای آنها دارای کارت معاینه فنی باشد، مشکلی را حل نخواهد کرد چرا که از تمام جهات باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و به عنوان مثال اتوبوس‌های شهر و کامیون‌ها نباید دودزا باشد و استاندارد زیست محیطی در سیستم اگزوز آنها به طور مستمر نظارت و کنترل و معاینه فنی از طریق سامانه سراسری سیمفا جدی گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: اشتباه بزرگ مسئولان این است که همه ساله تنها در این فصل از سال که با پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم، به فکر دودزایی وسایل نقلیه شخصی و عمومی یا آلایندگی کارخانجات می‌افتند در حالی که این موضوع مهم در تمام فصول سال قابل توجه است.

شیران معتقد است: اجرای قوانین در مقاطع زمانی خاص مردم را بد عادت و حق به جانب کرده است، اما با توجه به اینکه بیشترین آلایندگی در فصل زمستان و پاییز با سرد شدن هوا وجود دارد، باید تردد خودروها از ساعت ۱۷ محدود شده و با دارندگان خودروهای دودزا و بدون کارت معاینه فنی برخورد قانونی شود؛ خودروهای شخصی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی حق دود کردن ندارند.

وی اظهار می‌کند: برخورد پلیس نباید سلیقه‌ای و لحظه‌ای باشد چرا که هوا در همه جای شهر وجود دارد و تنها نباید در محدوده زوج و فرد به دودزا بودن خودروها توجه داشت و برخورد قانونی کرد.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری ادامه می‌دهد: حق مردم و حقوق شهروندی آنها استفاده از هوای پاک و وظیفه مسئولان تأمین هوای پاک است که با همراهی و مشارکت مردم و مسئولان می‌توان به این موضوع مهم دست پیدا کرد.

مردودی ۲۵ درصد مراجعه کنندگان از معاینه فنی

«منصور خادمی» مدیر فنی مراکز معاینه خودروی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تعداد هفت مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک با ۱۱ خط و یک مرکز ویژه خودروهای سنگین و نیمه سنگین در کلان شهر اصفهان فعال است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر روزانه بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ دستگاه خودرو به مراکز تحت نظارت معاینه فنی شهرداری مراجعه می‌کند که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروها در مرتبه نخست مردود شده و به تعمیرگاه‌های مربوطه هدایت شده تا پس از رفع نقص بار دیگر برای دریافت کارت معاینه فنی مراجعه کنند.

مدیر فنی مراکز معاینه خودروی شهرداری اصفهان در خصوص بیشترین عیوب شناسایی شده خودروها در فرایند معاینه فنی، توضیح می‌دهد: در خودروهای سبک بیشترین عیوب مربوط به آلایندگی، سیستم ترمز و عیوب ظاهری است و در خودروهای سنگین بیشترین عیوب مربوط به سیستم ترمز و سپس آلایندگی بوده است که شاید دلیل آن سختگیرانه‌تر بودن استاندارد آلایندگی خودروهای سنگین باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی خودروها به نشانی www.fani.hamlebar.com خاطر نشان می‌کند: شهروندان با مراجعه به این سامانه و وارد کردن شماره پلاک خودرو، مشخصات اولیه و پرداخت آنلاین هزینه، می‌توانند کوتاه‌ترین زمان در مراکز معاینه فنی را انتخاب و با کمترین اتلاف وقت نوبت معاینه فنی را دریافت کنند.

خادمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سامانه نوبت‌دهی اینترنتی در سه مرکز معاینه فنی خودرو شهر اصفهان فعال شده است، اظهار می‌کند: ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان مجری استانداردهایی است که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با آلودگی هوا اعلام می‌شود.

وی می‌گوید: طبق قانون هوای پاک مهلت معافیت خودروهای سواری شخصی و دولتی، چهار سال از زمان تولید خودرو و خودروهای عمومی یک سال از زمان تولید است و پس از آن باید به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند.

مدیر فنی مراکز معاینه خودروی شهرداری اصفهان با اشاره به ساعات فعالیت این مراکز در شهر، می‌گوید: مرکز معاینه فنی جی، تاکسیرانی و راهور روزها از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه و مراکز معاینه فنی خوراسگان، ارغوانیه، شفق و آتشگاه در دو نوبت صبح و عصر آماده ارائه خدمات است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی شهر آماری اعلام کرد، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه تمام مراکز معاینه فنی به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران «سیمفا» متصل هستند و تعدادی از خودروها شهر برای دریافت کارت معاینه فنی به مراکز اطراف شهر مراجعه می‌کنند، نمی‌توان از تعداد مراجعات و خودروهایی که کارت معاینه فنی ندارند آماری اعلام کرد.

خادمی با اشاره به کارکرد سامانه سیمفا، ادامه می‌دهد: زمانی که خودرو وارد مرکز معاینه فنی می‌شود، دوربین‌های پلاک‌خوان پلاک خودرو را خوانده و به سامانه سیمفا ارسال می‌کنند و در مسیر بعد اطلاعات خودرو از طریق این سامانه از سرور پلیس راهور استعلام می‌شود و پس از آن مراحل لازم را برای دریافت بعدی معاینه فنی خودرو طی می‌کند.

وی می‌افزاید: اگر اطلاعات خودرو منطبق باشد در مراکز معاینه فنی پذیرش خواهد شد، البته تمامی دستگاه‌های موجود در مراکز معاینه فنی مکانیزه هستند و عامل انسانی در آن دخالتی ندارد و تمامی اطلاعات به سیمفا منتقل و بر اساس استانداردهای شورای عالی محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مطابقت داده می‌شود.

مدیر فنی مراکز معاینه خودروی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: اگر اطلاعات با هم تطابق داشته باشد، اجازه صدور گواهی معاینه فنی داده می‌شود و در غیر این صورت رد خواهد شد و امکان هیچ گونه دخالت انسانی در آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مراحل دریافت کارت معاینه فنی با روش تلفنی انجام نمی‌شود، می‌گوید: هزینه معاینه فنی خودروهای سبک ۴۷ هزار تومان است که برای تشخیص عیوب خودرو نسبت به شرایط مراجعه به تعمیرگاه‌های مربوطه بسیار مناسب است.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 470080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.