متوسط سن امید به زندگی در استان سمنان ۷۸ سال است

استاندار سمنان گفت: متوسط سن امید به زندگی در استان سمنان ۷۸.۲ که این رقم بالاتر از متوسط و نُرم کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا آشناگر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان سمنان که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برگزار شد اظهار کرد: انتظار می‌رود رئیس قوه قضائیه در تسریع پاسخ به مطالبه مردمی در آزادسازی کاروانسرای تاریخی از بند دیوار زندان کمک کند.

وی افزود: شهرداری سمنان آماده تفاهم با اداره کل زندان‌ها برای در اختیار گرفتن کاروانسرای تاریخی است و تا حدودی مراحل قانونی و روند اداری در حال انجام است.

استاندار اصفهان ادامه داد: انتقال زندان سمنان و دامغان در حدود ۱۰ سال طول کشید و اکنون ندامتگاه‌های جدید و مجهز به بهره‌برداری رسیده و زندانیان نیز منتقل شدند که این امر موجب خوشحالی شهروندان شده است.

آشناگر تصریح کرد: استان سمنان با برخورداری از بیش از دو هزار واحد صنعتی و معدنی و عبور سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محورهای مواصلاتی یکی از استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود و رونق گردشگری یکی از هشت محور توسعه استان سمنان است.

وی یادآور شد: تولید ناخالص داخلی در استان سمنان در سال ۹۷ در حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در سال گذشته به حدود ۱۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به جمعیت استان رقم بسیار خوبی است.

استاندار سمنان سرانه هر فرد از تولید ناخالص در استان سمنان را در حدود ۲۱ میلیون تومان بیان کرد و گفت: این میزان سرانه مطلوب می‌باشد و باید بیان شود، استان سمنان در زمینه نرخ با سوادی جز استان‌های برتر کشور است و نرخ تورم در استان نیز از متوسط نرخ تورم کشوری کمتر است.

آشناگر افزود: نرخ شاخص کسب و کار در استان سمنان ۵.۴۳ و متوسط نرخ کشوری در حدود ۶.۵ است که استان سمنان در این شاخص نیز جز استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود و همچنین استان در زمینه شاخص رضایتمندی نیز وضعیت خوبی دارد که تجلیل از دستگاه‌های اجرایی استان در جشنواره رجایی گواه این امر است.

وی اظهار کرد: متوسط سن امید به زندگی در استان سمنان ۷۸.۲ که این رقم بالاتر از متوسط و نُرم کشوری است.

استاندار اصفهان افزود: سند آمایش استان سمنان در آمایش کشوری تصویب شده است و تمام شهرستان‌ها و ۷۰ درصد از روستاهای استان سمنان دارای سند توسعه می‌باشند.

آشناگر یادآور شد: ۲۶ شهرک صنعتی و سه منطقه ویژه تجاری و تعداد زیادی ناحیه صنعتی در استان سمنان وجود دارد که این نقاط بخشی از اشتغال کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: نرخ مهاجرت به استان سمنان مطلوب است و جمعیت در شهرهای استان، حدود ۲.۶ درصد رشد داشته است و در شهر صنعتی مانند گرمسار نرخ رشد جمعیت بالای پنج درصد است.

استاندار سمنان را در زمینه معادن جز استان‌های غنی کشور دانست و مشکل اصلی استان در این بخش را خام فروشی، عدم فرآوری مناسب و تولید ارزش افزوده دانست و افزود: استان در زمینه کشاورزی نیز وضعیت مطلوبی دارد و توسعه باغ‌های پسته و گلخانه در استان دنبال خواهد شد.

آشناگر تصریح کرد: استان سمنان موقعیت خوبی برای توسعه دارد اما شکننده است به این دلیل که نیازمند تأمین آب است و با کمبود جدی آب مواجه است و به دلیل برداشت آب‌های زیرزمینی با پدیده فرونشست مواجه شده است و آب سطحی نیز در استان سمنان وجود ندارد و متوسط بارندگی در استان سمنان ۱۳۰ میلیمتر و کمتر از میانگین کشوری است و این در حالی است که تبخیر آب در استان بالا است و استان سمنان برای رفع مشکل کم آبی نیازمند تأمین آب بین استانی است.

وی تاکید کرد: ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان مجهز به کنتور هوشمند می‌باشند و طرح تعدیل نیز در حال اجرا می‌باشد اما بیش از این امکان فشار بر کشاورزان جایز نیست.

استاندار سمنان با بیان اینکه ۸۰ درصد پهنه استان سمنان را کویر تشکیل می‌‎دهد افزود: در ۲۰ درصد پهنه استان جمعیت ساکن است و امکان جذب جمعیت و ارائه خدمات به سرریز جمعیت تهران با تأمین آب وجود دارد.

آشناگر یادآور شد: تأمین ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از فلات مرکزی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی گردیده و در این زمینه تخصیص و مجوز از محیط زیست اخذ شده است و طرح تأمین مالی نیز تهیه شده است اما اجرای طرح باید از منابع غیر دولتی باشد.

آشناگر چالش اجرای طرح انتقال آب را اینگونه بیان کرد که باید صنعت و دولت تضمین مصرف در بخش صنعت و آشامیدنی را بدهد و علاوه بر آن مشکلات اجتماعی نیز در اجرای این طرح وجود دارد و جز مشکلات مهم محسوب می‌شود و احداث سد فینسک از منابع داخلی استان که سرریز به استان دیگر می‌شود راهکار دیگر رفع مشکل کم‌آبی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح آب شرب شاهرود ۱۲ سال است به دستور دادستان علی آباد متوقف شده است و تاکنون ۳۲ میلیارد تومان هزینه گردیده است و و ۱۰ درصد کار باقیمانده است که امید می‌رود با حضور رئیس قوه قضائیه این گره گشوده شود.

کد خبر 469907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.