دولت بایدن درباره ایران با متحدانش گفت وگو می‌کند

سخنگوی کاخ سفید در نخستین نشست خبری خود پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا گفت: دولت بایدن قصد دارد درباره موضوع هسته ایران و برجام با متحدان خارجی خود گفت و گو کند.

به گزارش ایمنا، جن ساکی در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی کاخ سفید که شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده که آمریکا از طریق دیپلماسی، به دنبال تقویت محدودیت‌های هسته‌ای ایران است.

وی بدون اشاره به اینکه این دولت آمریکا بوده که از برجام خارج شده و تعهداتش را زیرپا گذاشته است، گفت: ایران باید تعهداتش را در قبال برجام به منظور ادامه روند این توافق از سر بگیرد.

جو بایدن پیش‌تر بارها اعلام کرده بود که قصد دارد آمریکا را به برجام بازگرداند. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد.

جن ساکی افزود: احتمال می‌رود برجام و موضوع هسته‌ای ایران جز موضوع‌هایی باشد که در برخی از اولین گفت‌وگوهای بایدن با همتایان خود و سران دیگر کشورهای متحد آمریکا مطرح شود.

متحدان اروپایی آمریکا از جمله تروئیکای اروپایی (آلمان انگلیس و فرانسه) ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام، از دولت جدید آمریکا خواسته اند تا به این توافق بازگردد.

بازگشت آمریکا به سازمان جهانی بهداشت

سخنگوی کاخ سفید همچنین با اعلام بازگشت آمریکا به سازمان جهانی بهداشت، گفت: فائوچی به صورت مجازی با این سازمان دیدار خواهد داشت.

وی افزود: رئیس جمهوری از من خواست تا حقیقت و شفافیت را به این نشست بازگردانم.

وی در تشریح فرمان‌های اجرایی که امروز بایدن امضا کرد، افزود: یکی از آنها موظف کردن استفاده از ماسک به مدت ۱۰۰ روز بود.

سخنگوی کاخ سفید دستور دیگر رئیس جمهوری آمریکا را بازگشت به سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد و افزود: با تقویت بهداشت جهانی، تلاش‌های ما در مقابله با این همه‌گیری مستحکم خواهد شد.

ساکی اظهار کرد: فردا دکتر آنتونی فاوچی به عنوان سرپرست هیأت آمریکایی به صورت مجازی با سازمان جهانی بهداشت دیدار خواهد کرد.

وی همچنین از فرمان بایدن برای تمدید مهلت وام دانشجویان خبر داد و اظهار کرد: او همچنین به پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس بازگشت.

سخنگوی کاخ سفید از پایان دادن به ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا خبر داد و افزود: رئیس جمهوری خواستار توقف ساخت دیوار مرزی شد.

ساکی از ارسال طرح مهاجرتی بایدن به کنگره خبر داد تا سیستم مهاجرتی را اصلاح کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بایدن قصد تماس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دارد، گفت نخستین تماس او با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بود که انتظار می‌رود درباره خط لوله کی‌استون و روابط دوجانبه باشد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: تماس‌های نخستین وی با متحدان و شرکای ما خواهد بود.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره یادداشت دونالد ترامپ برای بایدن و همچنین برنامه بایدن برای تماس با ترامپ، اظهار کرد: من زمانی که نامه را خواند در آنجا بودم، آن نامه سخاوتمندانه بود و رئیس جمهوری قصد ندارد آن را به صورت یکجانبه منتشر کند.

وی اضافه کرد: انتشار آن به تماس رئیس جمهوری با رئیس جمهوری سابق بستگی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 469862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.