توسعه مناسبات رسانه‌ای ایران و تایلند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر جدید تایلند در ایران با اشاره به تفاهم‌نامه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) و خبرگزاری تایلند گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه می‌توان کارهای بهتری در مناسبات رسانه‌ای دو کشور انجام داد تا دو ملت بتوانند درک بهتری از یکدیگر بیابند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این دیدار ضمن خیرمقدم به سفیر تایلند در تهران، اظهار کرد: ایران و تایلند از دیر باز روابط مناسب و گسترده‌ای داشته‌اند و امیدوارم روابط مسیر رو به گسترشی پیدا کند.

وی افزود: هر دو کشور از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری و میراث تاریخی و تمدنی و همچنین جایگاه شأن در منطقه‌های خود، دارای اهمیت هستند. روابط تاریخی ایران و تایلند قدیمی و کهن است و از زمان حضور شیخ احمد قمی به چهارصد سال پیش برمی‌گردد و تاکنون که به صورت دیپلماسی رسمی است، روابط قابل توجهی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفت وگوی مجازی با وزیر فرهنگ کشور تایلند هفته آینده صورت، گفت: در این گفت و گوی دو بخش اصلی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد که بر روابط فرهنگی دو کشور تأثیرگذار خواهد بود. مورد اول اینکه در یک سال گذشته کرونا جهان از جمله ایران و تایلند را در برگرفته و تأثیرات مختلفی را با خود همراه داشته است. ما در ایران مشکلات فراوانی را در این بازه زمانی داشته‌ایم و کادر بهداشت و درمان در تلاش مستمر برای پیشگیری و درمان بوده‌اند.

صالحی ادامه داد: تایلند هم از جمله کشورهایی است که در مقابله با این ویروس تجربه‌های موفقی داشته که جای تقدیر دارد. البته به رغم همه تلاش‌ها، کرونا صدمه‌های قابل توجهی بر حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های گردشگری، فرهنگ و هنر وارد کرده است و در این زمینه ایران و تایلند مسائل مشترکی با یکدیگر دارند و می‌توانند این تجربیات را به اشتراک بگذارند.

گسترش مبادلات فرهنگی و هنری میان ایران و تایلند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع دوم مورد بحث در گفت وگوی مجازی هفته آینده خود با وزیر فرهنگ تایلند اشاره کرد و گفت: گسترش مبادلات فرهنگی و هنری از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در گفت و گوی هفته آینده مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: گفت و گوی بین دین اسلام و ادیان از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند مورد توجه باشد. توجه به حوزه کتاب و ادبیات از دیگر محورهای مورد بحث در این گفت وگو خواهد بود. ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی ادبیات انسانی شناخته می‌شود و نویسندگان و شاعران بسیاری از گذشته تا حال داشته و دارد. تایلند هم دارای سابقه تاریخی در این زمینه است و ترجمه آثار نویسندگان دو کشور فرصت مناسبی برای معرفی دو کشور به ملت‌های یکدیگر است.

وی به سوابق فرهنگی و هنری کشورمان در حوزه‌های دیگر از جمله سینما و موسیقی در بخش‌های مختلف سنتی، نواحی و اقوام، نمایش، تجسمی و … هم اشاره کرد و بر همکاری‌های مشترک دو کشور در این حوزه‌ها تاکید کرد.

صالحی با اشاره به مراسم عید باستانی نوروز در کشورمان گفت: در تایلند هم جشنی در بهار برگزار می‌شود و می‌توان همزمانی نوروز با این جشن را زمینه‌ای برای گسترش اشتراکات دو کشور برشمرد.

در بخشی از این دیدار " وراووت پونگ پراپاپانت" سفیر تایلند در تهران با اشاره به گفت و گوی وزرای فرهنگ دو کشور در هفته آینده گفت: این گفت وگو می‌تواند فرصت مناسبی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور محسوب شود.

وی در ادامه بر گسترش روابط بین ادیان و همچنین همکاری‌های مشترک آموزشی میان دو کشور بویژه در رشته‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد.

سفیر تایلند در تهران ادامه داد: با توجه به قدمت ۴ قرنی روابط دو کشور باید به گونه‌ای عمل کنیم که ملت‌های دو کشور از این روابط آگاه باشند و برای ترویج، معرفی و گسترش روابط دو کشور تلاش کنیم.

کد خبر 469782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.