مطهرنیا: دیپلماسی شهری تثبیت کننده روابط بین دولت‌ها است

یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: بر اساس نظریه فونکسیونالیستی، با ایجاد دیپلماسی شهری شاهد همدلی و همراهی بیشتر بین شهروندان دو شهر خواهیم بود؛ بدین ترتیب، باید گفت که دیپلماسی شهری، تثبیت کنند روابط بین دولت و ملت‌ها است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد تأثیر دیپلماسی شهری بر سیاست خارجی کشورها اظهار کرد: دیپلماسی شهری در چهارچوب دیپلماسی عمومی مطرح می‌شود، به این صورت که امروز با توجه به توسعه ارتباط بین ملت‌ها، پرتوهای این ارتباط از حوزه قدرت سیاسی فراتر رفته و به سطح فرا بین‌المللی رسیده است.

وی افزود: کشورهای پیشرو در حوزه دیپلماسی با توجه به اهمیت ارتباط بین ملت‌ها و اثرگذاری آن بر روابط سیاسی بین دولت‌ها، زمینه‌های بهره‌برداری لایحه‌های گوناگون از ارتباط بین ملت‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند؛ به این صورت که از روابط بین سازمانی یا بین مردمی کشور خود با کشور دیگر در راستای اهداف سیاست خارجی استفاده می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه‌ها بین شهرداران کلانشهرها و ایجاد خواهر خواندگی بین شهرهای برجسته دنیا، زمینه‌های مناسب برای ایجاد ارتباط بیشتر بین دولت‌ها را فراهم می‌سازد و بدین ترتیب این ارتباطات به عنوان یکی از راهبردهای مناسب در جهت گسترش روابط بین ملت‌ها در حوزه بین‌المللی تلقی می‌شود.

مطهرنیا یادآور شد: در دیپلماسی شهری، تفاهم نامه‌هایی بین شهرها منعقد می‌شود که باعث همگام شدن شهروندان می‌شود، این ارتباط بین شهروندان شهرها می‌تواند در سطوح مختلفی گسترش یابد.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط شهرهای بین‌المللی با یکدیگر، زمینه ارتباط نهادها و سازمان‌های ملی با شهروندان شهر مقابل ایجاد می‌کند. بر اساس نظریه فونکسیونالیستی، با ایجاد این ارتباط‌ها شاهد همدلی و همراهی بیشتر بین شهروندان دو شهر خواهیم بود؛ بدین ترتیب، باید گفت که دیپلماسی شهری، تثبیت کنند روابط بین دولت و ملت‌ها است.

کد خبر 469761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.