سکونت ۲۵ درصد جمعیت شهر گوگد در بافت فرسوده

شهردار گوگد با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد جمعیت این شهر در محله‌های بافت فرسوده زندگی می‌کنند، گفت: بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با حمایت دولت و بسیج اجتماعی امکان‌پذیر است.

حسین علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت فرسوده شهر گوگد به‌رغم داشتن هویت تاریخی و فرهنگی از نظر اجتماعی و شهرنشینی با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه است که ضرورت بازآفرینی شهری را در آن ضروری می‌کند.

وی افزود: طرح بازآفرینی بافت فرسوده، فرصت مناسبی است تا این محله‌های قدیمی را نوسازی کرد، اجرای این طرح در شهر گوگد اما و اگرهای زیادی دارد لذا باید برای رفع معضلات آن چاره اندیشی کرد.

شهردار گوگد گفت: توسعه شهرنشینی، طولانی شدن مدت زمان سکونت در شهرها، افزایش جمعیت و در نهایت پایان عمر بناهای شهری موجب شده است تا همواره بخشی از شهرها با عنوان بافت فرسوده شناسایی شوند که از حداقل امکانات شهرنشینی برخوردار هستند.

علی محمدی تصریح کرد: هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری، حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونتگاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطراتی مواجه هستند که می‌طلبد دولت در این زمینه با شهرداری‌ها همکاری داشته باشد تا شهروندان به زندگی در این محله‌ها رغبت داشته باشند.

وی گفت: شهر گوگد با جمعیتی بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر دارای ۹۰ هکتار بافت فرسوده است که در حدود ۲۵ درصد جمعیت شهر در این محله‌ها زندگی می‌کنند که با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند.

شهردار گوگد افزود: در سال گذشته با طرحی که دولت در نظر گرفته بود شناسایی و ساماندهی این بافت‌ها در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با قول مساعدی که دولت از طریق راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی باز آفرینی داده بود شهرداری گوگد به انعقاد قرار داد با مشاور اقدام و پروژه‌های باز آفرینی را اعلام کرد.

علی محمدی افزود: پروژه‌های بازآفرینی در ستاد شهرستانی و استانی به تصویب رسید در حالی که شهرداری در این زمینه هزینه‌هایی را متحمل شد ولی تاکنون هیچ گونه اعتباری در این خصوص به شهرداری اختصاص داده نشده است.

وی گفت: پروژه‌های در نظر گرفته شده برای اقدام مشترک بازآفرینی در شهر گوگد ساماندهی و آزادسازی خیابان حافظ و خیابان ارگ به امامزاده عمران بن علی است که خیابان ارگ به امامزاده به طول ۴۰۰ متر و عرض ۱۶ متر در سال ۹۸ با اعتبارات شهرداری تاکنون ۹۵ درصد آن آزادسازی و بهسازی شده است.

شهردار گوگد با بیان اینکه پروژه دیگر بازآفرینی شهر خیابان حافظ است که از دل بافت فرسوده شهر عبور می‌کند و تحول بزرگی در این منطقه ایجاد خواهد کرد و تاکنون ۴۰ درصد آن (یک هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۱۶ متر) آزادسازی شده و حدود ۱۰ هزار متر مربع طرح آزادسازی باقی مانده است.

علی محمدی متذکر شد: قرار بود دولت اعتباراتی در زمینه طرح بازآفرینی به صورت مالی یا در اختیار قرار دادن زمین به شهرداری کمک کند، اما تا کنون در این مورد اعتباری اختصاص داده نشده است.

وی تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر گوگد آزادسازی خیابان حافظ است و می‌طلبد شهروندان در مسیر طرح آزادسازی و بهسازی آن با شهرداری همکاری داشته باشند.

کد خبر 469735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.