هسته مرکزی اراک پیاده‌راه می شود

شهردار اراک با بیان اینکه هسته مرکزی شهر به پیاده راه تبدیل می شود، گفت: فاز اول این طرح از میدان شهدا یا باغ ملی سابق و اطراف بازار تاریخی اراک به پیاده راه تبدیل شده و مابقی در سال آینده انجام می‌شود.

محمدکریم شفیعی در گفت و گو با ایمنا درباره برگزاری پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران، اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های شهری، منطبق بر طرح‌های جامع و طرح‌های تفصیلی در شهرها ایجاد می‌شود و کمک می‌کند هر شهری متناسب با اقلیم، برنامه‌ها و طرحی که به عنوان طرح فرادست دارد، توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: استفاده از تجربه تمام شهرها، به خصوص کلانشهرها در ایران و شهرهای بزرگ در سایر کشورها، به استفاده از دانش فنی یکدیگر و افزایش بهره‌وری شهرها کمک می‌کند؛ بنابراین معتقدم با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، هم به یکدیگر کمک کرده‌ایم و هم بهره‌وری فعالیت‌های شهری را افزایش داده‌ایم.

شهردار اراک در پاسخ به این سوال که آیا طی دو سال گذشته شهر اراک پروژه‌ای در حوزه انسان محوری و با این رویکرد انجام داده است، اظهار کرد: شهر اراک به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور به وسعت ۷۲۰۰ هکتار و جمعیت ۶۲۰ هزار نفر دارای بافتی نسبتاً قدیمی است. هسته مرکزی شهر نیز عمدتاً بافت تاریخی و قدیمی دارد، با توجه به اینکه این شهر، تک هسته‌ای است؛ رینگ‌های مختلف شهری، اطراف هسته مرکزی تعریف شده‌اند.

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم که این رینگ تاریخی و قدیمی و هسته مرکزی شهر را به پیاده راه تبدیل کنیم. خوشبختانه مطالعات خیلی خوبی انجام شد در این راستا فاز اول میدان شهدا یا باغ ملی سابق و اطراف بازار تاریخی اراک به پیاده راه تبدیل شد. این پیاده راه کمک کرده که آن فضا در اختیار مردم و گفتمان شهری قرار بگیرد و از جولانگاه خودروهای شخصی خارج شود.

شفیعی گفت: مساحت بازار تاریخی اراک و بناهای قدیمی اطراف حدوداً ۱۰ هکتار است که معابر اطراف آن در حال تبدیل شدن به پیاده راه است. فاز اول این پروژه، انجام شده و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم مرکز شهر اراک، هسته میانی و اطراف بازار تاریخی را به پیاده راه تبدیل کنیم.

کد خبر 469726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.