عوارض عصبی و روانی ویروس کرونا جدی است

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عوارض عصبی و روانی ویروس کرونا بسیار جدی است و روز به روز این عوارض بیشتر شناخته می شود. نیاز است محققان بعد روانی و عصبی ویروس را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ایمنا، محمد مهدی گویا روز چهارشنبه در اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید -۱۹، اظهار کرد: به عنوان مثال بیماران مبتلا به کرونا پس از ۱۰ روز هنوز سر دردهای شدید دارند.

گویا افزود: ویروس کرونا به طور غیر مستقیم در رفتارهای ما تأثیر گذاشته و این رفتارها نیازمند بررسی است و پیامد آن گسترش بیماری‌های افسردگی و اعتیاد را به دنبال دارد. همه گیری کرونا چند موضوع مهم را یادآوری کرد و دنیای امروز با کرونا تغییر یافت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در ادامه اظهار کرد: بشر تاکنون امنیت سلامت را مورد توجه ویژه قرار نداده بود. امنیت سلامت در کنار امنیت سیاسی و فرهنگی قرار گرفت. این ویروس نشان داد که چگونه امنیت سلامت بشر را هدف قرار داده است. یک ویروس در بازه زمانی کوتاه از قاره‌ای به قاره دیگر حرکت کرد.

گویا خاطرنشان کرد: کرونا همچنان نشان داد نظام سلامت جهان دفاع ضعیفی دارد که پس از یک سال هنوز دانشمندان با تمام آزمایشگاه‌های فوق مدرن نتوانستند درمان مناسب برای این بیماری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ویروس همچنین سلامت روان مردم جامعه را مورد تهدید قرار داده است، گفت: این همه گیری نشان داد برای مقایسه کردن ابزارهای کمی در اختیار داریم و ابزارهای دقیقی برای مقایسه نیاز است.

ویروس جهش یافته جدید چند برابر ویروس قبلی همه گیری دارد

گویا با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا پیش بینی بسیار دشوار است، گفت: این ویروس بسیار پیچیده است و هر روز شکل جدیدی یافته و جهش پیدا می‌کند. قابل پیش بینی نیست که پس از جهش سرایت بیماری چگونه است. جهش جدید ویروس قدرت سرایت بیماری را افزایش داده است.

غیرقابل پیش‌بینی بودن ویروس استرس زا است

منصوره صادقی دبیر کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ تصریح کرد: در شرایط کرونا دانشجویان غم و اضطراب فراوانی را تجربه کردند. وظیفه ما این بود که دانشجویان به سلامت از این شرایط عبور کنند و عملکرد ایمنی دانشگاه افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ابتدا در مورد کووید تحقیق کردیم. پیش بینی ناپذیر بودن کووید استرس را بالا برد و اطلاع رسانی لازم را انجام دادیم. همچنین راه اندازی پویش‌های مختلف و مسابقات کرونایی و کمپین در خانه بمانیم، برنامه‌های متنوع و پویش‌های مختلف طرح‌های همدلی، نشریه‌های متفاوت و گاهنامه سلامت روان و مشاوره خدمات و برگزاری کارگاه‌ها از جمله اقداماتی بود که انجام شد.

ارائه ۲۱۴ مقاله به کنگره

حمید یعقوبی دبیر علمی کنگره در این مراسم گفت: دانشگاه‌های شریف، تهران و شیراز در این کنگره همکاری دارند. ۲۵ انجمن علمی در رشته‌های مختلف اعم از انجمن روانشناسی، برنامه ریزی درسی، مددکاری و جامعه شناسی حامی کنگره بوده‌اند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شریف تصریح کرد: ۲۱۴ مقاله در کنگره دریافت شد و در این بازه زمانی محققان تلاش خوبی داشته‌اند. فرآیند داوری مقالات به میزبانی دانشگاه تهران انجام و ۱۳۳ مقاله پذیرفته شد. همچنین در کنگره ۶۲ سخنرانی برگزار می‌شود که ۱۶ سخنران کلیدی هستند. همچنین ۲۳ متخصص در این کنگره به سخنرانی می‌پردازند.

نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ صبح چهارشنبه با حضور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کلید خورد. این کنگره با هدف بررسی تأثیرات و پیامدهای بیماری کرونا بر دانشجویان و جامعه دانشگاهی، اول و دوم بهمن ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 469665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.