توجه به حقوق شهروندی برای رسیدن به تعالی شهر

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی شهرداری اصفهان گفت: هر فردی در برابر همشهریان خود تکالیفی بر عهده دارد و از سوی دیگر مردم تکالیفی در مقابل دولت یا مدیریت شهری دارند که باید با هم دیده شود تا در یک مجموعه معنا پیدا کند، زیرا هر حقی تکلیفی و هر تکلیفی حقی در پی دارد.

فرامرز عطریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حقوق شهروندی را می‌توان در یک تعریف مختصر، حقوق و تکالیف مردم نسبت به یکدیگر و حقوق و تکالیفی که مردم نسبت به مجموعه‌های دولت و حکومت دارند تعریف کرد.

وی با بیان اینکه از نظر وسعت می‌توانیم شهروندان را به دو بخش شهروند ملی و شهروند شهری تقسیم بندی کنیم، گفت: به این معنا که مردم در سطح کل کشور از یک سو با یکدیگر و از سویی با حکومت چه ارتباطی دارند؛ در سطح شهری به طور طبیعی محدوده کوچک‌تر و ارتباط شهروندان با یکدیگر ترسیم می‌شود و از طرفی ارتباط مردم با مدیریت شهری معنا پیدا می‌کند.

مشاور حقوقی شهرداری اصفهان افزود: از نظر ابعاد موضوع در حقوق شهروندی آنچه وجود دارد حق تکلیف است، حق و تکلیف همیشه در تقابل هم قرار می‌گیرند، در واقع هر فردی در برابر همشهریان و هموطنان خود تکالیفی بر عهده دارد و از سوی دیگر مردم تکالیفی در مقابل دولت یا مدیریت شهری دارند که باید با هم دیده شوند تا در یک مجموعه معنا پیدا کنند؛ زیرا هر حقی تکلیفی و هر تکلیفی حقی را در پی دارد.

وی تاکید کرد: در خصوص مدیریت شهری قوانین و مقررات مختلفی به ویژه قانون شهرداری، قانون وظایف انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران و دیگر قوانین از این دست وجود دارد که حقوق و تکالیف مردم در سطح شهر را مشخص می‌کند.

عطریان ادامه داد: اگر بخواهیم ابتدا حقوق مردم در مقابل مدیریت شهری را ارزیابی کنیم، معنای آن تکالیف مدیریت شهری در برابر مردم است، در واقع وقتی می‌گوئیم حقوق مردم در مقابل مدیریت شهری، معنای دیگر آن تکالیف مدیریت شهری در برابر مردم است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری و شهرداری‌ها در مقابل مردم بعضی از وظایف عمرانی را بر عهده دارند که در ماده ۵۵ قانون شهرداری احصا شده است، گفت: یکی از مهمترین آنها که در قانون شهرداری بیان شده است ایجاد خیابان، میدان و کوچه‌ها است که در رفت و آمد مردم و تسهیل امور آنها تأثیر دارد و توسعه آنها در قوانین ذکر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی شهرداری اصفهان تصریح کرد: از موضوعات دیگری که در مسائل عمرانی ذکر شده و جزء حقوق شهروندان در بعد شهری محسوب می‌شود، تسطیح خیابان‌ها، معابر و کوچه‌‌ها است؛ اینکه شهرداری باید به گونه‌ای خیابان‌ها و کوچه‌ها را مسطح و آسفالت کند که عبور و مرور برای شهروندان راحت و مانع آسیب دیدن خودروها شود و هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی نشود.

وی با بیان اینکه تنظیف معابر در قانون جزء وظایف شهرداری‌ها ذکر شده و یکی از حقوق شهروندی در بُعد شهری است، اظهار کرد: در بعد دیگر شهرداری‌ها وظایف شهرسازی را بر عهده دارند که مهم‌ترین آن نظارت بر ساخت و سازهای شهری، صدور پروانه ساختمانی و ساخت و ساز مالک، همچنین نظارت شهرداری بر ساخت و سازهای شهری به منظور حفظ سیمای شهر است تا شهروندان به حقوق مجموعه‌های شهری آسیب نزنند.

عطریان ادامه داد: از وظایف دیگر شهرداری می‌توان به وظایف خدمات شهری اشاره کرد که وظایف متعددی در قوانین شهرداری برای شهرداری دیده شده است مانند جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم که شهرداری باید با هر شغلی که باعث ایجاد مزاحمت یا آلودگی بهداشتی می‌شود برخورد لازم و قانونی را داشته باشد.

وی گفت: حفظ شهر از خطراتی مانند سیل، حریق و ساختمان‌های فرسوده از وظایف شهرداری‌هاست که در قوانین ذکر شده است؛ این حق شهروندان است که شهرداری برای آنها یک شهر ایمن بسازد و به گونه‌ای آن را اداره کند که هنگام وقوع سیل کمترین آسیب به تجهیزات و امکانات شهری وارد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی شهرداری اصفهان افزود: از وظایف دیگری که تحت این عنوان می‌توان یاد کرد رفع سد معبر است، شهروندان حق دارند به راحتی عبور و مرور کنند و کسی نباید مسیر رفت و آمد را مسدود کند، لذا شهرداری موظف است با خاطیان سد معبر و دستفروشی برخورد کند.

وی ادامه داد: از عناوین دیگری که می‌توان به عنوان حق شهروندی ذکر کرد، حمل و نقل شهری است که شهرداری‌ها از طریق سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و قطار شهری و مسائلی از این قبیل این کار را انجام داده و عبور و مرور مردم را تسهیل می‌کند؛ نرخ این امکانات هم توسط شورای شهر به تصویب می‌رسد و شهرداری آنها را اجرا می‌کند.

عطریان خاطرنشان کرد: از دیگر وظایف شهرداری امور فرهنگی است، البته این وظیفه بیشتر به اداراتی مانند اداره ارشاد محول شده است ولی شهرداری هم طبق قانون مشارکت می‌کند و در اموری همچون کمک به مساجد، مراکز فرهنگی و ساخت کتابخانه‌های عمومی فعالیت می‌کند؛ بنابراین می‌توانیم وظایف شهرداری را به وظایف عمرانی، شهرسازی، خدمات شهری، حمل و نقل شهری و امور فرهنگی تقسیم‌بندی کنیم، اینها وظایف شهرداری‌ها و از طرفی حق شهروندی است، اما حقوق شهروندی به این منحصر نمی‌شود و تکالیفی هم شهروندان در مقابل این خدمات و حقوقی که از آن منتفع می‌شوند دارند.

کد خبر 469641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.