قصد دارم افتخارات دوران بازی‌ام را در مربیگری تکرار کنم/ باید از سرمربی تیم ملی حمایت کنیم

سیروس دین محمدی یکی ازبازیکنان بزرگ دوره خود است که در فینال آسیا سال ۷۹ همراه با استقلال یک گل زیبا به ثمر رساند. دوره فوتبال او تمام و وارد عرصه مربیگری شده است، دین حمدی اعتقاد دارد VAR در فوتبال ایران لازم است تا مربیان تمرکز خود را روی مسائل فوتبالی بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیروس دین محمدی فوتبال خود را از زمین‌های خاکی شروع کرد و از سال ۷۱ تا ۸۱ در تیم ملی حضور داشت. وی سابقه بازی در تیم‌های تراکتور سازی، بانک تجارت، شهرداری تبریز، استقلال، ماینتس آلمان، پگاه گیلان و صنایع اراک را دارد. این مربی فوتبال یک سال و نیم در تیم ماینتس آلمان سابقه بازی دارد که با یورگن کلوپ هم بازی بوده و علیرضا مرزبان جز کادر این تیم قرار داشت.

دین محمدی در تیم‌های امید، نوجوانان و بزرگسالان استقلال، راه آهن تهران، شهرداری تبریز و نساجی سابقه مربیگری دارد.

او اعتقاد دارد در ایران به تیم‌های پایه توجه نمی‌شود و اگر به همین شکل شرایط پیش برود پیشرفتی در این رشته نخواهیم دید. خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این مربی فوتبال انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

زمانی که بازی می‌کردید در چه تیم‌هایی فعالیت داشتید؟

فوتبال را از زمین‌های خاکی شروع کردم، دوران سربازی بازی نکردم و بعد از آن در تیم‌های تراکتور سازی، بانک تجارت، شهرداری تبریز، استقلال، ماینتس آلمان، پگاه گیلان و صنایع اراک بازی کردم که دیگر فوتبالم تمام شد.

از بین تیم‌های ایرانی که حضور داشتی کدام خوب بود؟

در هر تیمی حضور داشتم مقام آوردم و آن تیم معمولی نبوده است، سال ۷۱ با تراکتور سوم ایران و همراه تیم بانک تجارت قهرمان باشگاه‌های تهران شدیم. سال‌هایی که در شهرداری تبریز حضور داشتم این تیم جز بهترین تیم‌های شهرستانی بود، در استقلال قهرمانی جام حذفی، قهرمانی لیگ آزادگان و نایب قهرمانی آسیا را به دست آوردیم، سال ۷۹ بهترین گل آسیا را زدم و بهترین بازیکن آسیا شدم که در تاریخ باشگاه استقلال تا به حال کسی این عنوان را نداشته است.

راجع به سالی که در تیم ایدم تبریز حضور داشتید، توضیح می‌دهید؟

ایدم یکی از تیم‌های خوب تبریز بود که بازیکنان منتخب تبریز در آن بازی می‌کردند و روبروی تیمی مثل تراکتور با قدرت می‌جنگیدند، به دلیل اینکه در آن زمان بازیکنان کارمند می‌شدند اکثر بازیکنان خوب به ایدم می‌رفتند که متأسفانه آن تیم منحل شد.

چند سال در آلمان بازی کردید؟

یک سال و نیم سابقه بازی در آلمان دارم.

چه تجربه‌هایی در آلمان به دست آوردید؟

بازی کردن در آلمان خیلی سخت است، ۲۸ سال داشتم که به آلمان رفتم و باید خیلی زود تر به این کشور سفر می‌کردم تا سال‌های بیشتری در آلمان حضور داشته باشم و بهتر بازی کنم. در فوتبال این کشور انضباط و سخت کوشی وجود دارد و باید به موقع سر تمرین حاضر شوی که برای بازیکن ۲۸ ساله سخت است.

سالی که به آلمان رفتید فوتبال آنجا نسبت به ایران چه تفاوت‌هایی داشت؟

در آن زمانی که ما پشت ماشین‌ها و زمین شماره دو لباس عوض می‌کردیم در آلمان رختکن داشتند و امکانات بود.

با یورگن کلوپ هم بازی بودید، این بازیکن چطور بود؟

بله، یورگن کلوپ از اول به مربیگری علاقه داشت. دو سال از من بزرگ‌تر بود و همیشه به کلاس‌های مربیگری می‌رفت، ماینتس یک دو تیم داشت که مربی آماتورهای آن اخراج شد که یورگن جای آن آمد و پس از نتیجه نگرفتن تیم اصلی مربی این تیم شد که چند بازی آخر را با پیروز با پیروزی پشت سر گذاشت و سال بعد به عنوان سرمربی کار خود را آغاز کرد، تیم را به بوندس لیگا آورد که از آنجا استارت مربیگری او زده شد.

زمانی که به آلمان رفتید علیرضا مرزبان هم در کادر فنی تیم ماینتس بود، نظر شما راجع به این مربی چیست؟

علیرضا مرزبان در ماینتس به من کمک می‌کرد و مواقعی که زبان آلمانی را متوجه نمی‌شدم او برای من ترجمه می‌کرد، او توانست پله‌های مربیگری را طی کند که به ایران آمد و فعالیت داشته باشد، در حال حاضر هم مربی تیم فوتبال سپاهان است. مرزبان یکی از مربیان بادانش است که امیدوارم در آینده موفق باشد.

راجع به گلی که در فینال آسیا زدید برای ما توضیح می‌دهید؟

بازی خیلی حساسی بود، ۱۲۰ هزار استقلالی در ورزشگاه حضور داشتند. در آن زمان مثل الان فضای مجازی نبود که اطلاع رسانی گسترده از زمان بازی‌ها باشد بلکه یک سری رسانه بودند که مسابقات را تبلیغ می‌کردند تا مردم برای تماشای آن بروند. آن تیمی که ما در فینال آسیا مقابلشان قرار گرفتیم چند بازیکن آن بعد از بازی فینال به تیم‌های بزرگ مثل آرسنال پیوستند و سطح بالا تری نسبت به تیم‌های کره‌ای الان داشتند، بازیکنی که به ما دو گل زد بهترین بازیکن سال آسیا شد.

توپی گرفتم و بعد از دریبل زنی آن را تبدیل به گل کردم ولی به جز آن موقعیت‌های زیادی داشتیم، اما گل نمی‌شد که یکی از بهترین بازی‌های استقلال بود.

در چه تیم‌هایی سابقه مربیگری دارید؟

سرمربی امیدهای استقلال، در جوانان استقلال کمک پرویز مظلومی، سرمربی راه آهن تهران و شهرداری تبریز لیگ یک بودم، با محمود فکری مقطعی در نساجی بودیم بعد از آن به استقلال آمدیم که پس از مدتی من از این تیم جدا شدم و در حال حاضر هم در تیمی فعالیت ندارم، جایی قسمت باشد کار می‌کنم.

لیگ ایران نسبت به سال‌هایی که بازی می‌کردید پیشرفتی داشته است؟

بعضی مواقع بازیکنان قدیمی که باهم صحبت می‌کنیم می‌گوئیم در زمان ما امکانات و زمین چمن به این شکل نبود. به یاد دارم در اصفهان که می‌خواستیم بازی کنیم انگار در زمین خاکی بازی می‌کردیم، در آزادی بازی با سپاهان نمی‌توانستیم توپ را کنترل کنیم، در تبریز چوب اره جلوی دروازه‌ها می‌ریختند که آب را بکشد و در شهرستان‌ها که وضعیت بدتر از اینها بود، اگر این کیفیت زمین، امکانات و تجهیزات زمان ما بود کیفیت فوتبال ما نسبت به فوتبال الان بهتر بود. فوتبالیست‌های جدید باید قدر این چیز هارا بدانند و استفاده کنند تا این امکانات حیف نشود.

در لیگ سال گذشته و سال جاری اعتراض به داوری‌ها خیلی بالا گرفت، به نظر شما VAR می‌تواند مشکلات را رفع کند؟

بله، می‌تواند در مواقعی که حق تیمی خورده می‌شود حق را به حق دار بدهد و دیگر کسی نمی‌تواند راجع به داوری صحبت کند، مربی‌ها تمرکز خود را روی طراحی تمرینات، مسابقات و آنالیز تیم‌های حریف می‌گذارند، بحث داوری از بین می‌رود و مسائل فوتبالی بیشتر می‌شود.

برخی اعتقاد دارند تیم‌هایی که برای آسیا می‌روند مانند تیم ملی هستند و باید همه از آنها حمایت کنند در صورتی که وقتی رئال مادرید یا بارسلونا برای لیگ قهرمانان اروپا می‌روند از جانب یکدیگر حمایت نمی‌شوند، نظر شما در این رابطه چیست؟

هر کشوری شرایط و فرهنگ خود را دارد و نمی‌توان مقایسه کرد، یک سری افراد روی تیم خود تعصب دارند که نمی‌شود به این موضوع بپردازیم.

چرا هنوز تیمی از ایران نتوانسته قهرمان آسیا شود؟

به دلیل امکانات و بازیکن خارجی با کیفیت است. فوتبال کره و ژاپن از حدود بیست سال پیش امکانات داشتند و به پایه‌های توجه کردند، متأسفانه در کشور ما به پایه‌ها توجه نمی‌شود. باید بیشتر به پایه‌ها توجه کنیم برای مثال در تهران تیم آسیا ویژن تمرینات خود را ساعت ۸ الی ۹ صبح در پارک برگزار می‌کند که طبیعی است پیشرفتی نداریم و تا به پایه توجه نشود فوتبال ما به همین شکل پیش می‌رود.

اگر در آسیا تیم‌های شرق و غرب در یک گروه قرار بگیرند، تیم‌های غربی چقدر شانس صعود دارند؟

خیلی سخت می‌شود و شرایط فرق می‌کند زیرا بازی با یک تیم ژاپنی و اماراتی خیلی تفاوت دارد و امارات ضعیف‌تر است. فکر نمی‌کنم چنین کاری انجام دهند زیرا برای تیم‌ها سخت است مسافت‌های طولانی را طی کنند.

سابقه بازیکنی و مربیگری را دارید، کدام راحت تر است؟

قطعاً بازیکنی راحت تر است زیرا وقتی بازیکن بودیم اینقدر احساس مسئولیت نداشتیم و یک توپ خراب می‌کردیم مسئله‌ای نبود ولی در مربیگری وقتی بازیکن توپ خراب می‌کند باید آنقدر تمرین و تاکتیک بدی تا درست شود و همیشه باید چمدان خود را آماده داشته باشی زیرا هر لحظه امکان دارد عوض شوی.

بازیکن بزرگی بودید و به اهداف خود رسیدید، برای مربیگری چه اهدافی دارید؟

در زمان بازی به افتخاراتی که می‌خواستم رسیدم و قصد دارم همین افتخارات را هم در مربیگری داشته باشم و برای آن تلاش می‌کنم. در دوران مربیگری آرزوی هر مربی است که در لیگ برتر باشد و قهرمان شود. آدم باید با هدف زندگی کند، وقتی هدف داشته باشی موفق می‌شوی من هم سعی می‌کنم با هدف زندگی کنم.

وضعیت تیم ملی چگونه است؟

خیلی انتقادها از اسکوچیچ شد، او مانند ویلموتس و کیروش کارنامه قوی ندارد. بعد از کی روش باید مربی برای تیم ملی انتخاب می‌شد که از او قوی‌تر باشد، ویلتموس کارنامه بدی نداشت ولی نتوانست موفق شود. اسکوچیچ افتخارات زیاد ندارد ولی تعریف او را شنیدم و مربی خوبی است، ما مربیان وظیفه داریم از تیم ملی کشور دفاع کنیم. سعی می‌کنم در مصاحبه‌های خود از تیم ملی حمایت کنم تا به جام جهانی برویم، هرچند می دانم شرایط سخت است و باید تمامی بازی هارا ببریم ولی سعی می‌کنیم هرکسی سرمربی باشد را حمایت کنیم تا تیم ملی بالا برود و اینجا دیگر بحث باشگاهی مطرح نیست.

حواشی باعث می‌شود مربی و بازیکن از راه اصلی خود خارج شوند، برای اینکه درگیر حواشی نشوند باید چه کاری انجام دهند؟

باید گوشی هارا خاموش کنند زیرا همه حواشی در فضای مجازی است. وقتی بازیکنی در بازی توپی خراب می‌کند گوشی خود را که باز می‌کند می بیند همان صحنه را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که از نظر روحی چند برابر خراب می‌شود. در این مواقع بازیکن اهمیت نمی‌دهد و تمرکز خود را حفظ می‌کند یا نابود می‌شود. بازیکن بی حاشیه موفق تراست، امیدوارم بازیکنان جدید در حاشیه نباشند و احترام مربی خود را نگهدارند. مربیان هم باید دور از حاشیه باشند تا روی کار خود و آنالیز دیگر تیم‌ها موفق باشند.

حرف آخر؟

امیدوارم پیشکسوتان احترام یکدیگر را نگهدارند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 469607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.