چه موانعی جلوی بازگشت بایدن به برجام را خواهد گرفت؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: امروز کرونا در آمریکا با جان میلیون‌ها نفر در ارتباط است و بایدن مجبور است این امر را در دستورکار خود قرار دهد و با تمام توان به آن رسیدگی کند. امروز مردم ایالات متحده از رئیس جمهور جدید انتظار دارند که مشکلات مربوط به کرونا را حل کند و بیکاری را سامان دهد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون مهمترین چالش‌های جو بایدن اظهار کرد: باید توجه داشت که جو بایدن موانع زیادی را پیش رو دارد. روند به گونه‌ای است که وی نمی‌تواند به سرعت به برجام توجه کامل داشته باشد. موضوعات وسیع و گسترده‌ای امروز در مقابلش قرار گرفته که کار را سخت می‌کند.

وی افزود: امروز کرونا در آمریکا با جان میلیون‌ها نفر در ارتباط است و بایدن مجبور است این امر را در دستورکار خود قرار دهد و با تمام توان به آن رسیدگی کند. امروز مردم ایالات متحده از رئیس جمهور جدید انتظار دارند که مشکلات مربوط به کرونا را حل کند و بیکاری را سامان دهد. پس از اقتصاد و بیکاری، واشنگتن با معضل مهاجران مواجه است و این امر نیز برای آنها مشکات جدی ایجاد کرده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: طبیعی است که بایدن مجبور است در ابتدا به این موارد رسیدگی کند و در ادامه به سمت آشتی ملی و حل شکاف در جامعه آمریکا توجه کند؛ در چنین شرایطی، رسیدگی به برجام سخت می‌شود، مگر اینکه ایران دست به اقدامی بزند تا برجام برای آنها با اهمیت شود. بایدن با انتصاب جان کری نشان داد که بازگشت به معاهده پاریس و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی برای وی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ابوالفتح یادآور شد: ترمیم روابط با اروپا و تلاش برای مهار روسیه و چین و کنترل جنگ یمن از جمله رقبای جدی برجام در عرصه سیاست خارجی بایدن هستند. در این میان جنگ تفسیرها از برجام نیز یک مانع دیگر در این مسیر است. تفسیری که ایران، اروپا و آمریکا از برجام داشتند از ابتدا نیز وجود داشته است. طبق برداشت تهران، ایالات متحده زمانی می‌تواند به برجام بازگردد که در آن مشارکت کرده و تحریم‌ها را لغو کند؛ امری که خلاف تفسیر تیم ترامپ بود. همانگونه که روسیه و چین و اروپا در تمامی موارد مشارکت می‌کنند، بایدن نیز باید اینگونه عضو برجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات در خصوص برجام همواره وجود داشته و نقطه مبهم اصلی بایدن در آینده نیز در همین رابطه است که هنوز مشخص نکرده با چه سیاستی و تا چه میزان قصد همکاری در توافق هسته‌ای را دارد. هنوز مشخص نیست که تیم بایدن همچون ایران برجام را تفسیر می‌کنند یا بار دیگر مسیری نزدیک به مسیر تیم ترامپ را در پیش می‌گیرند. مسیر سخت است، اما می‌توان با دیپلماسی در این عرصه بار دیگر موفق بود، مسیری که در آمریکا با موانع بسیار داخلی و خارجی توأمان شده است. ابهامات به‌زودی یکی پس از دیگری رفع خواهد شد و چیزی که مشخص است این است که باید منتظر حرکت به سمت تنش‌زدایی بود.

کد خبر 469604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.