معروف‌ترین کشورهای مردم-محور در جهان

علیرغم اینکه در بسیاری از شهرهای جهان، خودروها بر مردم اولویت دارند و در طراحی زیرساخت‌های شهر، ساکنان به ندرت مورد توجه قرار گرفته شده‌اند، با این حال، شهرهای بسیاری نیز وجود دارد که در آن‌ها، خودروها جایی برای تردد ندارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قرن بیستم به عصر برتریت خودروها بر مردم معروف بوده است چرا که مکان‌های عمومی اغلب متناسب با نیاز وسایل حمل و نقل و نه شهروندان طراحی شده است. در این دوران، بشر به طور قابل توجهی به تردد از طریق خودورها وابسته بوده و حمل و نقل سبز جای زیادی در عبور و مرور او به خود اختصاص نداده است. البته در این بین، شهرهایی نیز وجود دارد که اغلب خیابان‌های آن‌ها به روی خودروها بسته و مردم بر وسایل حمل و نقل برتری دارند. در این مناطق، مردم به طور ایمن از دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای عبور و مرور خود بهره می‌گیرند، آسمان این شهرها آبی است و اثرات جزایر گرمایی جایی در آن‌ها ندارد. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین نقاط جهان، که در طراحی آن‌ها مردم بر خودروها برتری بخشیده شده است و استراتژی‌های هر یک برای استفاده از حمل و نقل سبز پرداخته می‌شود.

ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در هلند

کشور هلند از فرهنگی غنی برای دوچرخه‌سواری در میان مردم خود برخوردار و بیش از ۲۲ هزار مایل مسیر مخصوص برای این نوع تردد را در برگرفته است.  البته از زمان‌های قدیم مردم این کشور به دوچرخه‌سواری گرایش نداشته‌اند؛ به عنوان مثال، در دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ توانایی مالی مردم برای خرید خودرو افزایش یافت و همین امر منجر به کاهش گرایش مردم به دوچرخه‌سواری شد. در نتیجه این رویداد، هر روز بر سوانح رانندگی افزوده می‌شد به طوری که تنها در سال ۱۹۷۱ تعداد سه هزار و ۳۰۰ نفر قربانی تصادفات شدند که ۴۰۰ نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دادند.

پس از این اتفاقات ناگوار، دولت تصمیمات جدیدی برای تردد خودروها اتخاذ کرد که طی آن، رانندگان وسایل حمل و نقل در برخورد با دوچرخه‌سواران مشمول جریمه‌های سنگینی می‌شدند.  پس از آن، مردم به تدریج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را جایگزین استفاده از خودروها کردند و جنبشی عظیم در این زمینه سراسر کشور را در بر گرفت. در پی این جنبش، زیرساخت‌های شهری به طور چشمگیری تغییر یافت، پل‌ها و مسیرهای بسیاری مخصوص عابران پیاده ساخته شد و بسیاری از خیابان‌ها برای همیشه به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته شد.

جالب است بدانید که باز کردن در خودرها با دست مخالف نیز به یک قانون در کشور هلند تبدیل و منجر به نجات جان بسیاری از دوچرخه‌سواران و عابران پیاده شد. بدیهی است زمانی که فرد در حال پیاده شدن خودرو با دست مخالف خود در را باز کند، توجه بیشتری به اطراف خود خواهد کرد و همین امر مانع از برخورد در با دوچرخه‌سواران و عابران در حال حرکت می‌شود.

تبدیل پارکینگ خودروها به محل پارک دوچرخه‌ها در نروژ

مقامات رسمی اسلو، پایتخت نروژ، در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند پارکینگ‌های خودرو در مرکز شهر را به طور کامل بردارند  و تنها مکان‌هایی را به افراد دارای معلولیت جسمی برای پارک وسایل حمل و نقلشان اختصاص دهند. در حال حاضر، هیچ خودرویی در مرکز شهر تردد نمی‌کند و تنها وسایل حمل و نقل ضروری مجازند به مدت دو ساعت، آن‌ هم در زمان خاصی از صبح به تردد در مرکز شهر بپردازند.

در پی اقدام فوق، مردم اسلو از آزادی زیادی برای تردد در مرکز شهر برخوردار شده‌اند و می‌توانند در ایمنی کامل به عبور و مرور از طریق دوچرخه یا پیاده‌روی در قلب شهر بپردازند. از سوی دیگر، آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی اسلو به شمار می‌رفت که باعث شده بود بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر آسم، خانه‌نشین شوند. در نتیجه، جایگزین شدن پارکینگ‌های خودرویی با محل پارک دوچرخه‌ها، ترویج حمل و نقل سبز در سراسر پایتخت نروژ اتفاق افتاد و منجر به پاکسازی هوا از مواد آلاینده شده است.

 پنتبدرا، شهر بدون خودرو در اسپانیا

پنتبدرا، شهری در شمال غربی اسپانیا از محبوب‌ترین نقاط دنیا برای گردشگران به حساب می‌آید که بسته شدن بیش از سه چهارم معابر آن روی تردد خودروها، جذابیتش را در نظر همگان دو چندان کرده است. افسانه‌های بسیاری در مورد نحوه و زمان پیدایش پنتبدرا وجود دارد؛ یکی از ان‌ها ادعا می‌کند که Teucro، قهرمان جنگ تروا در اساطیر یونان، پنتبدرا را بنیانگذاری کرد، اما باور چنین افسانه‌هایی بسیار مشکل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر برخی از مورخان چنین استدلال می‌کنند که شهر بدون خودروی اسپانیا در زمان‌های قدیم بخشی از یک جاده رومی بود که پلی قدیمی را در بر می‌گرفت. در هر حال چیزی که در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اینکه پنتبدرا از سال ۱۹۹۹ تقریباً به طور کامل روی تردد خودروها بسته شده و به شهری پیاده‌محور تبدیل شده است. این منطقه زیبای اسپانیایی از زمان قرون وسطی بر جای مانده و از خیابان‌هایی با معماری منحصر به فرد و چشم‌اندازی اعجاب‌انگیز برخوردار است.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ترددها در پنتبدرا از طریق پیاده‌روی است و از سال ۲۰۱۳ به بعد، آلودگی هوا در آن به میزان ۶۱ درصد کاهش یافته است. پیاده‌راه شدن این شهر به حدی برای اسپانیایی‌ها جذاب به نظر می‌رسد که از سال ۱۹۹۹ به بعد بیش از ۱۲ هزار نفر به جمعیت آن افزوده شده است. حداقل میزان آلودگی هوا و نبود ترافیک خودرویی و سوانح جاده‌ای، بر زیست‌پذیری شهر افزوده است به طوری که هر روز اسپانیایی‌های بیشتری را به سمت زندگی در این شهر جذب می‌کند.

البته بد نیست بدانید که سراسر شهر پنتبدرا روی تردد خودروها بسته نیست، بلکه در بخش مشخصی از شهر خودروها مجاز به عبور و مرور هستند که تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی نیز در این بخش بر خودروهای شخصی اولویت دارد. پارکینگ‌های خودرو نیز تنها در این بخش شهر و در زیر زمین وجود دارد و سایر قسمت‌های پنتبدرا خالی از هر گونه محل پارک برای وسایل حمل و نقل موتوری است.

کد خبر 469599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.