آینده قیمت طلا چگونه می‌شود؟

کنترل داخلی نرخ ارز به علاوه افت قیمت اونس جهانی، تغییر و تحولاتی را در بازار طلای ایران موجب شده‌اند که اگر بر همین روال پیش رود به کاهش بیشتر نرخ طلا و سکه تا پایان امسال می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرخ ارز و انس جهانی از جمله دلایل اصلی برای تعیین نرخ طلا در هر کشوری است و البته این بار، با وجود ثبات نسبی انس در مواردی، ولی به دلیل روند رو به کاهش ارز، شاهد تداوم ریزش قیمت سکه و طلا هستیم.

البته مورد دیگر که باعث کاهش قیمت طلا در بازار ایران شده است، افت تقاضایی است که بر این بازار حاکم شده زیرا مردم با توجه به کاهش نرخ‌ها، در انتظار افت بیشتر، فعلاً دست از خرید کشیده‌اند؛ واضح آنکه متقاضیان طلا، بیش از ثبات نرخ طلا، به دنبال ثبات نرخ ارز هستند تا با خاطر آسوده، خرید کنند.

دلیل دیگر که از دیدگاه عده‌ای بر ریزش نرخ‌ها مؤثر بوده است بیانات اخیر رئیس‌جمهور، درباره کاهش نرخ دلار تا ۱۵ هزار تومان است که به باور عده‌ای همین صحبت از روز چهارشنبه بر قیمت‌گذاری طلا در بازار کشور مؤثر بوده است؛ ضمن آنکه نزدیک شدن به مراسم تحلیف رئیس جمهور آمریکا خود دلیلی مهم برای بهبود شرایط نرخ طلا عنوان می‌شود.

کسادی بازار طلا

فعالان معتقدند که بازار طلا تا زمانی راکد است که قیمت آن در نوسان باشد؛ حتی ریزش مداوم آن‌هم باعث کسادی می‌شود زیرا خریدار و فروشنده هر دو در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ از سویی خریدار توقع ارزان‌تر شدن کالا را دارد و از سویی هم فروشنده برای عرضه طلا با قیمت روز مردد است؛ بر این اساس ثبات نرخ نه تنها در طلا بلکه در هر کالایی منجر به رونق معاملات خواهد شد.

یکی از فعالان بازار طلای اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسئله قابل توجهی که در بازارهای ایران وجود دارد آن است که هر زمان کالایی به خصوص طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شود همان بازار کساد می‌شود؛ چون مشتری گمان می‌کند با گذشت مدت زمانی، می‌تواند جنس مورد نظرش را با قیمت مناسب‌تر خریداری کند، به خصوص در زمان‌هایی که ریزش‌ها مانند این دو هفته اخیر ادامه‌دار شود مردم در انتظار کاهش بیشتر نرخ، از خرید دست می‌کشند.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر همین بازار با رشد اندکی مواجه شود تقاضا نیز بیشتر می‌شود؛ چون همان افرادی که در انتظار کاهش بیشتر نرخ‌ها بودند، افزایش قیمت، را هشدار برای گرانی بیشتر تلقی کرده و اقدام به خرید می‌کنند زیرا نمی‌خواهند با نرخ بالاتری روبرو شوند و همین تقاضای یکباره در بازار، باعث گرانی بیشتر هم می‌شود.

این فعال خاطرنشان می‌کند: در صورتی که در تقاضاها تعادل به وجود آید قطعاً هیچ بازاری به شرایط گرانی‌های غیر معقولانه نمی‌رسد ولی متأسفانه عادت دیرینه مردم کشور ما چنین است و با رفتارهای خود باعث نابسامانی و گرانی‌های غیرمنطقی می‌شوند.

انس و دلار تعیین‌کننده نرخ طلا

حال مسئولان صنف طلای اصفهان در رابطه با شرایط فعلی بازار طلا، دلیل ریزش و چشم انداز بازار چه می‌گویند؟

اصغر شیشه‌بران، رئیس اتحادیه تولید و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در این رابطه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: نرخ طلا وابستگی کاملی به قیمت انس جهانی دارد؛ زمانی که انس کاهش می‌یابد قیمت آن در داخل هر کشور با نرخ ارز رسمی همان کشور، سنجیده می‌شود و قیمت نهایی به دست می‌آید؛ بنابراین افت انس جهانی به علاوه ریزش نرخ دلار هر دو عواملی برای سقوط قیمت طلا و سکه در بازار ایران محسوب می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: انس جهانی ممکن است در طول یک روز بیش از ۱۰ مرتبه نوسان قیمتی داشته باشد و هر بار نیز بر قیمت طلا ی داخلی، مؤثر واقع می‌شود اما اینکه بتوان در مورد آینده قیمتی آن پیش بینی خاصی داشت ناممکن است؛ تنها نکته‌ای که با قاطعیت می‌توان گفت آنکه با ادامه کاهش نرخ ارز و انس، قیمت طلا هم کاهشی‌تر خواهد شد و اگر اتفاقات احتمالی چون ایجاد روابط بهتر با دیگر کشورها اتفاق افتد شرایط بازار طلا بسیار بهتر از اکنون خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولید و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در رابطه با شرایط بازار طلا در این روزهای ریزشی می‌گوید: فعلاً فروش طلا در بازار استان به صفر رسیده چون هنوز نرخ طلا نسبت به قدرت مالی مردم بسیار بیشتر است و البته این رکود در چند سال اخیر وجود داشته اما اکنون بیشتر شده است. تا جایی که میزان معاملات طلا در بازار اصفهان نسبت به دو سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد شده است.

می‌توان به کاهش بیشتر نرخ‌ها امیدوار بود

در این باره علی موزرانی، نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قیمت طلا به انس جهانی وابسته است و نرخ انس هم به عوامل جهانی مرتبط است؛ نرخ انس جهانی و دلار، نیز بر روی نرخ طلا و هم بر روی سکه، تأثیر گذار هستند؛ همانگونه که در زمان رشد قیمتی این ۲ فاکتور تعیین کننده، شاهد گرانی طلا بودیم؛ اما لازم به ذکر است که انس نسبت به دلار، بسیار ملایم‌تر، افزایشی می‌شود و تأثیر نسبتاً کمتری هم دارد.

وی توضیح می‌دهد: در صورتی که گرانی یا ارزانی دلار، تأثیر بسیار زیادی بر قیمت طلای داخل می‌گذارد چون محاسبه انس با نرخ روز دلار انجام می‌گیرد به نحوی که از زمان ریزش دلار، به مرور شاهد کاهش نرخ طلا نیز هستیم.

نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان تصریح می‌کند: حتی با ثبات قیمت اونس جهانی هم چون نرخ ارز ریزشی بوده قیمت سکه و طلا پایین آمده است؛ اما در این میان بحث تعیین قیمت سکه تا حدودی با طلا متفاوت است، زیرا سکه تحت تأثیر عامل سومی به نام عرضه و تقاضا نیز نوسان می‌یابد؛ این چنین که علاوه بر تأثیر ۲ عامل نام برده انس و دلار، با تقاضای بیشتر نرخ سکه بالاتر می‌رود و در زمان‌هایی که تقاضا کمتر است نرخ پایین‌تر می‌آید تا جایی که حباب آن تخلیه شده و گاهاً قیمتش با طلای آب شده همسان می‌شود.

موزرانی در رابطه با چشم انداز بازار طلا معتقد است: با ادامه کاهش نرخ انس و ارز و افزوده شدن بر ارزش ریال می‌توان به کاهش بیشتر نرخ‌ها امیدوار بود.

گزارش از نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 469571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.