مجلس مصوبه‌ای در مورد حذف غربالگری زنان باردار نداشته است

موظف بودن دستگاه قضائی به دفاع از حقوق زنان، راهکارهای طبیعی برای کاهش وزن زنان میانسال، تداخل علائم کرونا برای زنان باردار، تکذیب هرگونه مصوبه‌ای برای حذف غربالگری زنان باردار، نجات جان یک کوهنورد توسط زنان امدادگر را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله رئیسی دفاع از حقوق زنان را وظیفه همه دستگاه‌ها در نظام اسلامی دانست و با تأکید بر این که دستگاه قضائی نیز خود را موظف به صیانت از حقوق زنان می‌داند، تدوین لایحه ارتقای کرامت و تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را که سال گذشته تهیه و به دولت ارائه شد، نمونه‌ای از این اقدامات دانست.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی و خالصانه کادر بهداشت و درمان در مقابله با بیماری کرونا، از کاهش آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس منحوس در کشورمان ابراز خرسندی کرد و گفت: که زنان کشورمان همانطور که در ایام دفاع مقدس همپای مردان در میدان جهاد بودند، در این عرصه نیز نقش ویژه‌ای داشتند.

زنان باردار این علائم را با کرونا اشتباه نگیرند

سروین ترابی گودرزی، اظهار کرد: بارداری باعث افزایش ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود اما همه زنان بارداری که با فرد مبتلا یا محتمل به کرونا در تماس بوده‌اند باید از نظر نشانه‌های کووید و پیشرفت علائم مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ بهبود پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت که زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار احتمال بیشتری نسبت به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند. با این حال زنان باردار بالای ۳۵ سال، چاق، مبتلا به دیابت شیرین و دارای فشارخون بالا ریسک بالاتری برای ابتلاء به نوع شدید کرونا و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را دارند.

گودرزی با بیان اینکه کرونا باعث سقط جنین نمی‌شود، افزود: سقط خود به خود در سه ماهه اول به دلیل ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ افزایش پیدا نمی‌کند اما تب کردن به خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌تواند باعث آنومالی‌های مادرزادی و اختلال لوله عصبی و سقط شود. به همین دلیل کنترل تب و جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن در این دوران امری حیاتی برای جنین است.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: مادران باردار در صورت داشتن علائمی نظیر تب، لرز، سردرد، گلودرد، سرفه، تنگی نفس، خستگی بدن، از دست دادن حس بویایی و یا چشایی موضوع را بی اهمیت نبینند و در اسرع وقت به مراکز منتخب ۱۶ ساعته یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند تا با استفاده از تست‌های سریع و تست PCR تشخیص بیماری داده شوند.

وی تصریح کرد: اگر چه کرونا باعث سقط جنین نمی‌شود ولی می‌تواند افزایش زایمان زودرس و سزارین را به همراه داشته باشد حتی این بیماری می‌تواند باعث پدیدار شدن الگوهای غیرطبیعی قلب جنین شود.

گودرزی با اشاره به اینکه کرونا می‌تواند بر حرکات جنین در سه ماهه سوم تأثیر بگذارد، افزود: تعداد حرکات جنین در ماه‌های آخر به خصوص از هفته ۲۵ حاملگی به بعد بسیار مهم است بر همین اساس مادران بارداری باید توجه ویژه‌ای به این حرکات داشته باشند و در صورت کم شدن این تکان‌های جنین به بیمارستان (زایشگاه) مراجعه کنند. این در حالی است که مادران باردار مبتلا به کرونا باید بیش از سایرین به این حرکات جنین توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری کووید ۱۹ در واقع به صورت طیفی از بی علامتی تا موارد پنومونی شدید و سندرم دسترس حاد تنفسی ممکن است تظاهر پیدا کند. نکته جالب این است که علائم ثابت نیست و در هر زمان ممکن است بیمار وارد مرحله بعدی شود به همین دلیل مادران باید تلاش کنند که در مدت بارداری خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتلاء به این بیماران جلوگیری کنند.

مجلس مصوبه‌ای در مورد حذف غربالگری زنان باردار نداشته است

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود، اظهار کرد: موضوع غربالگری بانوان باردار نه در کمیسیون‌های مجلس مطرح است و نه به طور جدی مطرح می‌شود بلکه نظری در یکی از فراکسیون‌ها مطرح شده و در این زمینه تصمیم گیری نشده است.

وی اضافه کرد: این موضوع در یکی از فراکسیون‌ها مطرح بوده و در کمیسیون ویژه خانواده مطرح شده اما تصویب نشده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی موضوعی به عنوان پیشنهاد در یک فراکسیون غیرسیاسی مطرح می‌شود یا به عنوان دیدگاه شخصی یک نماینده است ولی به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی منعکس می‌شود درخواست ما از رسانه‌ها این است که نظرات نمایندگان را به عنوان نظر خودشان و نه نظر مجلس منعکس کنند چرا که نظر مجلس شورای اسلامی در مصوبات مجلس و نظر کمیسیون‌ها در مصوبات کمیسیون‌ها منعکس می‌شود. ضمن این که مصوبه مجلس هم باید به تأئید شورای نگهبان و بعضاً تأئید مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجرای نهایی نیازمند است. اما نهایتاً مصوبه مجلس را می‌توان به عنوان نظر مجلس تلقی کرد.

فرهنگی خاطرنشان کرد: اظهارنظر یک نماینده یا تصویب یک فوریت یا دو فوریت و حتی مصوبه کمیسیون، مصوبه مجلس شورای اسلامی نیست گاهی مجلس به دو فوریت موضوعی با دو سوم آرا رأی داده ولی در بحث‌های کارشناسی به این نتیجه رسیده که این موضوع به صلاح کشور نیست و به کلیات رأی نداده است یا ممکن است طرحی با امضای تعدادی نماینده اعلام وصول شود و نهایتاً در کمیسیون تغییرات اساسی کند که متفاوت از طرح اولیه باشد.

راهکارهای طبیعی برای کاهش وزن زنان میانسال

با افزایش سن، میزان متابولیسم بدن ما به شدت کاهش می‌یابد و رژیم غذایی و برنامه ورزشی به سادگی قبل عمل نمی‌کنند، این موضوع برای زنان میانسال که اغلب با تغییرات هورمونی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند کمی دشوارتر خواهد بود، زنان با ورود به میانسالی برای کاهش وزن خود باید برنامه‌ریزی کنند تا از مشکلات مرتبط با سلامتی خود نیز تا حد امکان پیشگیری کنند در ادامه به معرفی برخی راهکارها برای کاهش وزن زنان میانسال می‌پردازیم:

- افزودن یک پیاده‌روی روزانه به برنامه روزمره به این معنی است که اولین قدم را برای رسیدن به وزن سالم برداشته‌اید، با تحرک می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید و احتمال آسیب دیدگی استخوان‌ها ناشی از پوکی استخوان‌ها را کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر پوکی استخوان را کاهش دهد و در نتیجه فشار کمتری به مفاصل وارد می‌کنید.

- تغییرات هورمونی در میانسالی می‌تواند وزن و خطوط کمر ما را خراب کند، اما افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در Annals of Internal Medicine نشان می‌دهد که افزایش مصرف فیبر به شرکت کنندگان کمک کرد تا طی یک دوره ۸ هفته‌ای نه تنها وزن خود را کاهش دهند، بلکه با مشکلات گوارشی نیز خداحافظی کنند.

- رعایت یک برنامه غذایی منظم می‌تواند عامل اصلی کاهش وزن بعد از میانسالی باشد، محققان دریافته‌اند که تغذیه سالم بر اساس برنامه غذایی وزن شما را بهنجارتر نگه داشته و تغییرات هورمونی دوران یائسگی را با عوارض کمتری همراه می‌کند.

- آیا می‌خواهید پتانسیل چربی سوزی خود را بعد از ۴۰ سال به حداکثر برسانید؟ با اطمینان از اینکه مقدار زیادی کلسیم در رژیم خود دریافت می‌کنید، شروع کنید. نتایج یک مطالعه در دانشگاه تنسی، ناکسویل نشان داد که زنان چاقی که کلسیم بیشتری مصرف کردند (از طریق سه وعده ماست) در طی یک دوره ۱۲ ماهه ۱۱ پوند چربی بدن از دست دادند. افزایش مصرف کلسیم می‌تواند به افزایش قدرت استخوان‌ها، کاهش خطر سقوط یا شکستگی کمک کند.

- وقتی نوبت به کاهش وزن می‌رسد، آنچه می‌نوشید به همان اندازه که می‌خورید مهم است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال تغذیه و رژیم غذایی انسانی منتشر شد، نشان می‌دهد که افرادی با " هیدراتاسیون خوب" یا افزایش مصرف آب فقط با نوشیدن ۳ فنجان آب بیشتر در روز سالم‌تر خواهند بود.

کد خبر 469509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.