تمام بخش‌های وزارت خارجه از طرح شهروند دیپلمات استقبال کرده‌اند

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با تأکید بر اینکه این شهر می‌تواند به دیپلماسی عمومی بین کشورها کمک کند، گفت: تمام بخش‌های وزارت امور خارجه از طرح شهروند دیپلمات استقبال کرده و نامه‌هایی به سفارتخانه‌ها ارسال کرده اند. این طرح در کانال‌های ارتباطی کشورها به اشتراک گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا علیرضا سالاریان صبح امروز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۹۹ در هفتاد و دومین نشست «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» با موضوع تشریح طرح شهروند دیپلمات اظهار کرد: در خواهرخواندگی تصور بر این است که هفته‌های فرهنگی یا نشست‌هایی از این قبیل برگزار شود که در وضعیت کنونی دنیا می‌توانیم روابط خود را با خواهرخوانده‌ها به دانشگاه‌ها، تجار رسانه‌ها و ارتباط بین مردمان شهرها و کشورها تأمین دهیم.

وی افزود: شهرداری در ارتباط مردم با مردم می‌تواند تسهیلگر باشد و ارتباطات گسترده‌تری در بخش شهری ایجاد کند و در نهایت به فهم و شناخت مردمان شهرها برای ارتقا فهم سیاسی کمک کند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با تأکید بر اینکه این شهر می‌تواند به دیپلماسی عمومی بین کشورها کمک کند، تصریح کرد: تمام بخش‌های وزارت امور خارجه از طرح شهروند دیپلمات استقبال کرده و نامه‌هایی به سفارتخانه‌ها ارسال و این طرح را در کانال‌های ارتباطی کشورها به اشتراک گذاشته شده است.

سالاریان ادامه داد: در این راستا از سایت اطلاع رسانی ایرانیان خارج از کشور کمک گرفتیم تا مخاطبان به ویژه ایرانیان خارج از کشور در جریان طرح قرار گیرند؛ به عنوان مثال بیش از ۱۵۰ هزار نفر اصفهانی مقیم خارج از کشور بخش‌های مختلف تجاری، دانشگاهی و غیره فعال هستند که با شهر اصفهان مرتبط شده اند.

وی گفت: نمونه بارز این موضوع برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس با همکاری ایرانیان خارج از کشور بود و سفارت در این رابطه نقش هماهنگی و اطلاع رسانی را داشت.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با ابراز خرسندی از سازمان ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان با مؤسسه اکو که دفتر آن در تهران قرار دارد اظهار کرد: به زودی قرارداد خواهرخواندگی اصفهان با شهروندان «حیدرآباد» هندوستان منعقد خواهد شد؛ البته پیشنهادهای دیگری از سوی سایر شهرهای دنیا برای خواهرخواندگی با اصفهان مطرح شده که در حال بررسی پارامترهای لازم برای انعقاد قرارداد هستیم.

سالاریان تصریح کرد: هر شهری که پیشنهاد خواهرخواندگی با اصفهان را مطرح کند، در خواست آن با توجه به هم خوانی‌هایی در زمینه فرهنگی، اقتصادی و… دو شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند در حال انجام است اظهار کرد: خواهرخواندگی اصفهان با «پورتو» پرتقال و یکی از شهرهای اندونزی در حال بررسی است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان افزود: در حال حاضر تعداد خواهرخوانده‌های شهر اصفهان اندک است؛ بنابراین باید دیپلماسی شهری را تقویت کنیم؛ اگر ۱۰۰ شهر دنیا تمایل به امضا سند همکاری و دوستی با اصفهان را داشته باشند، دوستی بین مردمان دو شهر یک اعتبار بین‌المللی برای اصفهان خواهد بود.

سالاریان با بیان اینکه برای افزایش دیپلماسی شهری نباید نگران هزینه‌ها بود، گفت: بسیاری از سفرهای انجام شده بین شهرهای خواهرخوانده در راستای افزایش ارتباطات و ارتقا دیپلماسی شهری تأثیرگذار بوده است؛ به عنوان مثال به مناسبت روز نکوداشت اصفهان نماد این شهر از طریق سفارتخانه‌ها برای شهرداران شهرهای خواهرخوانده ارسال شد که یک اقدام ارزشمند به شمار می‌آید.

وی با انتقاد از اینکه یک بروشور معرفی اصفهان در عرصه بین‌المللی نداریم، گفت: شاید ظرفیت رسانه‌های محلی در مسائل بین‌المللی شهر تأثیرگذار نباشد، اما می‌توانند با تولید محتوا و فرهنگ سازی اقدامات خوبی انجام دهند؛ بنابراین صدا و سیما، مطبوعات و فعالان فضای مجازی می‌توانند برای فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر در این راستا اقدام کنند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان تأکید کرد: در این راستا سوالی که از فعالان رسانه‌ها وجود دارد اینکه به عنوان رسانه برای پیشبرد دیپلماسی شهر چه اقداماتی انجام داده اند؟ چرا تنها برای افزایش دیپلماسی شهری از وزارت امورخارجه انتظار وجود دارد، در حالی که یک رسانه می‌تواند همگرایی و هم افزایی در داخل ایجاد کرده و در دنیا تأثیرگذار باشد.

سالاریان تصریح کرد: سال گذشته گروهی از سرمایه گذاران کشور قطر برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند که یکی از شهرهای کاندید «اصفهان» بود، از این رو جلساتی در تهران برگزار و پروژه‌های قابل سرمایه گذاری معرفی شد و قرار شد سرمایه گذاران قطری بازدیدهایی را انجام دهند که با جریان ناآرامی‌های آبان ماه و پس از آن شیوع ویروس کرونا این طرح معطل ماند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال می‌شود، اما همه کشورهای دنیا مجبور به تبعیت از آن هستند، تصریح کرد: تا زمانی که تحریم‌های غیرمنطقی وجود دارد، نمی‌توانیم در مباحث اقتصادی اقدامات زیادی انجام دهیم، اما با گذر از این شرایط بی شک تحولات خوبی را شاهد خواهیم بود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان تأکید کرد: اصفهان برای گسترش تعاملات بین‌المللی با شهرهای مختلف در ایران سردمدار بوده است.

کد خبر 469462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.