راسته سنتی ورنی فروشان اهر احیا می‌شود

شهردار اهر از احیا راسته سنتی ورنی فروشان در این شهرستان خبرداد و گفت: در این راستا خانه ورنی و دیوارنگاره ورنی نیز در این شهرستان ایجاد می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمد سرقینی در این باره کرد: پس از نهایی شدن ثبت اهر به عنوان شهر ملی ورنی ایران و صدور گواهی ثبت ملی از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری و شورای اسلامی شهر اهر اقدامات عملی را در این راستا انجام می‌دهد.

وی افزود: با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرستان و اصحاب فرهنگ و هنر، تندیس مرد ورنی فروش در میدان ارسباران، تندیس طرح ورنی در چهار راه معلم و راسته ورودی بازار به زودی رونمایی می‌شود.

شهردار اهر اضافه کرد: همچنین از نقوش و طرح‌های متنوع ورنی در نقاشی‌های خیابانی، میادین و کفپوش‌های بتنی استفاده خواهد شد و طرح دیوار نگاره سفالی که مختص اهر است با الهام از ورنی های شهرستان تا پایان سال جاری بهره برداری خواهد شد.

وی گفت: پلاک کوبی منازل هنرمندان ورنی باف از دیگر تعهدات شهرداری در راستای اجرای تفاهم نامه با میراث فرهنگی انجام می‌شود.

وَرنی افزود: مجموعه شهرداری در راستای اعتلای نام اهر «شهر ملی ورنی» و فارغ از تفسیرها و حواشی‌ها، تعهداتی که به میراث فرهنگی داده عملیاتی خواهد کرد.

وَرنی، که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی سوماک است، که بدون مراجعه به نقشه توسط دختران و زنان عشایر ارسباران بافته می‌شود.

شهرستان اهر با جمعیت ۱۵۰ هزار نفر در فاصله ۱۰۷ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.

منبع: ایرنا

کد خبر 469459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.