تایید ۱۲ هزار متقاضی طرح اقدام ملی در سطح استان اصفهان

طرح اقدام ملی مسکن با احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و طرح احداث مسکن روستایی به تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی سالانه، بخشی از نیاز سالانه مسکن در کشو را تامین می‌کنند.

به گزارش ایمنا، امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در خصوص سهم استان اصفهان در طرح اقدام ملی تولید مسکن اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهمترین برنامه راهبردی و اجرایی وزارت راه و شهرسازی با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور اجرا و سهم استان اصفهان حدود ۱۸ درصد آن، یعنی شامل ساخت ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد تعیین شده است.

وی ادامه داد: از این میزان ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد در سه شهر جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی و مابقی در سایر شهرهای استان ساخته می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: متقاضیان این طرح در استان اصفهان طی دو مرحله ثبت‌نامی، تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر حائز شرایط بوده و درخواست بالغ بر ۱۲ هزار متقاضی در سطح استان اصفهان تأیید نهایی شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مورد دلایل آمار کاهشی متقاضیان تأیید صلاحیت شده نسبت به آمارهای قبلی، گفت: دلیل اصلی این موضوع، عدم انطباق ثبت‌نام کنندگان اولیه، با واجدین شرایط این طرح است در واقع متقاضیان بدون توجه به اینکه واجد شرایط ثبت نام هستند و یا اینکه برنامه‌ریزی اقتصادی برای پرداخت هزینه تعیین شده مسکن در این طرح را داشته باشند اقدام به ثبت نام کردند که پس از بررسی‌های انجام شده این گروه از متقاضیان حذف شدند.

زاغیان در خصوص نحوه اجرای طرح اقدام ملی مسکن بیان داشت: در این طرح، دولت اراضی در اختیار خود را به صورت اجاره ۹۹ ساله یا فروش اقساطی ارائه کرده است و هزینه‌های آماده سازی و ساخت توسط متقاضی تأمین می‌شود. همچنین دولت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد در نظر گرفته است.

وی به تشریح تفاوت مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و تشریح کرد: تفاوت این دو طرح در این است که اولاً در طرح اقدام ملی از اراضی واجد شرایط کاربری مسکونی که به طور عمده در درون شهرها قرار گرفته و نیز قبل از تعلق گرفتن به این موضوع در کمیته‌های مختلف شهرسازی و زیربنایی بررسی و مصوب می‌شوند استفاده شده و ثانیاً متقاضیان مؤثر ابتدا مشخص می‌شوند و واحد فاقد متقاضی نخواهیم داشت، ضمن اینکه در طرح اقدام ملی متقاضی پس از آنکه حائز شرایط شناسایی شد، بایستی مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص طرح‌هایی که به شکل مکمل برای ساخت و ساز در بافت فرسوده اجرا می‌شود، گفت: در بافت فرسوده به صورت موازی وام و تسهیلات بافت‌های ناکارآمد به واحدها، بدون توجه به واجد شرایط فرم (ج) و سایر شرایط طرح اقدام ملی، تنها به صرف قرار گرفتن در بافت تعلق می‌گیرد. همچنین شهرداری‌ها طبق قانون موظف هستند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه صدور پروانه را به متقاضیان درون بافت فرسوده تخفیف بدهند.

زاغیان با بیان اینکه کشور سالانه به تولید حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، اذعان داشت: بخشی از این نیاز مسکن مربوط به تقاضای انباشته سال‌های گذشته و بخشی دیگر نیاز جدید مسکن است که طرح اقدام ملی مسکن با احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و طرح احداث مسکن روستایی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جمعاً ۶۰۰ هزار واحد مسکونی پاسخی به نیاز مسکن سالانه کشور است. همچنین این اداره کل نیز به صورت موازی زمین مورد نیاز ۵ سال آتی را برای تأمین مسکن در برنامه دارد.

کد خبر 469452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.