بورس، موتور محرک بازار مسکن

نزدیک به یک ماه است نمودار قیمت مسکن، نشان دهنده ثبات نسبی شرایط در بازار مسکن بوده که شائبه‌های افزایش تعداد ساخت و ساز و رونق معاملات مسکن را، نقل محافل کارشناسان و مدیران این بخش کرده است.

چرا که با تثبیت قیمت‌ها، پیمانکاران و سرمایه گذاران ملکی، می‌توانند هزینه و درآمدهای حاصل از ساخت و ساز را پیش بینی کرده و برای فعالیت‌های عمرانی خود برنامه‌ریزی کنند. از سوی دیگر، این مهم سودهای نابجای سوداگران را از بین می‌برد و خرید و فروش‌های غیر مصرفی و سوداگرانه را از بازار حذف می‌کند.

همکاری دولت و مردم، کیلید توسعه بازار مسکن؛

کشورهای توسعه یافته، سیاست‌های توسعه و خروج از رکود را، بر مبنای شفاف سازی و تأمین نیاز مسکن مردم کشور در نظر می‌گیرند و مردم نیز، به مسکن نگاه کاملاً مصرفی داشته و خرید خانه را یک پس انداز و سرمایه گذاری نمی‌دانند. از این رو دولت و مردم باهم تلاش می‌کنند تا تمام افراد جامعه، از بابت محل سکونت نگرانی نداشته باشند.

گفتنی است بخش عمده ای از این فرهنگ سازی و ایجاد اتحاد را، دولت با ایجاد بسترهای پولی و سرمایه‌ای و تقویت ابزارهای تأمین مالی، ایجاد کرده است. به این صورت که مردم، بتوانند از طریق لیزینگ و تسهیلات بلندمدت و کم سود بانک‌ها، مسکن خود را خریداری کرده و در طول مدت زندگی خود، اقساط آن را پرداخت کنند. به این صورت این کالای گران قیمت به راحتی به دست مصرف کننده ها می‌رسد و چرخه تولید و عرضه نیز با سرعت مناسبی به گردش در می‌آید.

بازار سرمایه، منبع تغذیه بخش‌های کلان اقتصادی

شایان ذکر است با وجود تورم بسیار زیاد قیمت مسکن در سال‌های اخیر، همچنان امکان اصلاح بخش‌های مختلف اقتصادی و سوق دادن بازار مسکن به سمت افزایش تولید و رونق، وجود دارد. چرا که بازارسرمایه کشور تقویت شده و مردم نیز به آن اعتماد دارند. از سوی دیگر به واسطه ورود بخش عمده ای از نقدینگی مردم به بازار سهام، شرکت‌های فعال در بورس بیش از پیش توان سرمایه گذاری‌های کوتاه و بلند مدت را دارند و می‌توانند با ایجاد بستر و ابزارهای مختلف، به توسعه بخش مسکن کمک کنند.

همچنین ابزارهای موجود در بازار سرمایه با پیشرفت شگرفی که داشته‌اند، می‌توانند مدل‌های کمک به افزایش گردش سرمایه در بازار مسکن را بازتعریف کنند. به طور مثال می‌توان با مدل‌های مختلف لیزینگ، یا انتشار اوراق سرمایه گذاری در ساخت و ساز، هم تولیدکنندگان را حمایت مالی کرده و هم خریداران مسکن را با اقساط بلندمدت، صاحب خانه کنند.

توسعه بازار مسکن، از مسیر تکنولوژی می‌گذرد

گفتنی است استفاده و توسعه ابزارهای تأمین مالی دوسمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن، نیازمند ابزارها و مدل‌هایی برای شناسایی متقاضیان واقعی، میزان مبلغ دقیق مورد نیاز آنها برای خرید، درصد رشد قیمت آن ملک در طول سال‌های پرداخت اقساط و… است. خوشبختانه این مهم با هوش مصنوعی یا همان یادگیری ماشینی که سالهاست در بخش مشاورین املاک به کار گرفته شده، امکان پذیر است.

شایان ذکر است این تکنولوژی را مجموعه دانش بنیان کیلید، در بخش مشاورین املاک نهادینه کرده و توانسته ابزارهای مختلفی جهت توسعه فعالیت آنها و کمک به مردم برای انجام یک معامله ملکی سریع و مطمئن ایجاد کند. به طوری که متقاضی خرید یا اجاره مسکن، با ورود به سامانه کیلید از طریق سایت یا اپلیکیشن، با استفاده از ابزارهای مختلف جستجو، خانه مورد مورد نظر خود را پیدا می‌کند. به این صورت کاربر می‌تواند از روی نقشه، از طریق اعمال فیلترجستجو، سیستم واقعیت افزوده و پیدا کردن خانه رویایی از طریق هوش مصنوعی با دریافت نظرات و سلیقه متقاضی، بهترین انتخاب ملکی را در سریع‌ترین زمان داشته باشد.

فایل‌های آماده عرضه خود را به هزاران متقاضی ملکی معرفی کنید

همچنین کیلید برای عرضه کنندگان هم بستر مناسبی ایجاد کرده تا واحدهای آماده واگذاری خود را همراه با قیمت پیشنهادی، در سامانه کیلید بارگذاری کنند. لازم به ذکر است مجموعه دانش بنیان کیلید، یکی از مهمترین راه‌های توسعه بازار مسکن را افزایش آگاهی ملکی مردم می‌داند.

در این راستا بخش‌های مختلفی همچون تخمین قیمت، اطلاعات بازار مسکن و کیلید مگ را ایجاد کرده تا کاربران، با اطلاعات کامل از نرخ روز و اطلاعات جامعی از روند و قوانین معاملات، وارد فرآیند معامله ملکی شوند. از سوی دیگر کیلید، برای تسریع در انتخاب محل سکونت، محله‌های مختلف تهران را بررسی کرده و اطلاعات کاربردی آنها را منتشر می‌کند. در ادامه نیز مشخصات و مؤلفه‌های سکونت سه محله پرمتقاضی چند سال اخیر را با هدف اجاره آپارتمان مطالعه می‌کنید.

اجاره آپارتمان در شهرک راه آهن (شهرک گلستان)

گفتنی است یکی از پرطرفدارترین محله‌ها در دو دهه اخیر، شهرک راه آهن یا همان شهرک گلستان امروزی است. این شهرک بزرگ که شمال آن را بزرگراه همت، غرب را میدان دریاچه چیتگر، شرق را بزرگراه آزادگان و ضلع جنوبی آن را کوهک و بوستان جنگلی چیتگر احاطه کرده جزو مناطق خوش آب و هوای تهران محسوب می‌شود. این جانمایی بسیار خوش منظره، در کنار برج‌های مسکونی انبوه، شرایطی ایجاد کرده تا اجاره آپارتمان در شهرک راه آهن، به یکی از پر متقاضی ترین موارد سکونت در غرب تهران تبدیل شود.‌

شایان ذکر است نرخ اجاره آپارتمان در شهرک راه آهن، به نسبت جانمایی و نوع ساختمانش بسیار متفاوت بوده و نمی‌توان به نسبت قیمت مسکن، در آن منطقه نرخ مشخصی اعلام کرد.

اجاره آپارتمان در کوهک

اما در ضلع جنوبی این شهرک، محله‌ای با مرکزیت یک خیابان بزرگ به نام کوهک وجود دارد که با توسعه این بخش از تهران، این محله به یکی از مقاصد مهم و جذاب سرمایه گذاران برای انبوه سازی تبدیل شد. به این صورت مناطق کاملاً خشکی که سال‌ها در مجاورت آزادراه آزادگان قرار داشت، به محله‌ای بسیار ارزنده و مناسب ساخت بدل شد و خرید یا اجاره آپارتمان درکوهک را به یکی از انتخاب‌های نخست خانواده‌ها تبدیل کرد.

شایان ذکر است کوهک دوبخش شرقی و غربی دارد که بیشتر برج‌ها، در سمت شرقی و آپارتمان‌های کوچک‌تر در کوهک غربی واقع شده‌اند. گفتنی است اجاره آپارتمان در کوهک برای متقاضیانی که تردد با خودروی شخصی را جزو اولویت‌های انتخاب خود می‌دانند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. چرا که در اطراف کوهک، بزرگراه‌های شهید همدانی، اتوبان تهران_کرج و آزادراه آزادگان قرار گرفته و رفت و آمد به کوهک را آسان کرده است.

اجاره آپارتمان در تهرانسر

نکته قابل توجه در خصوص انتخاب یک محله مناسب برای سکونت، پیشرفت و توسعه آن منطقه و سبک زندگی اهالی آن است. در این راستا محله‌ای عالی در غرب تهران وجود دارد که از نظر مؤلفه‌های سکونت، بهترین شرایط را به خود اختصاص داده است. این محله تهرانسر است که از گذشته، به عنوان منطقه‌ای آرام و امن شناخته می‌شد و هم اکنون نیز به نسبت محله‌های مجاورش، بهترین شرایط سکونت را به همراه دارد.

لازم به ذکر است طی یک دهه اخیر، تهرانسر نیز شاهد ساخت و سازهای متعددی در قالب طرح‌های ملی و سازمانی مسکن بوده است. به این صورت آمار معاملات خرید و اجاره آپارتمان در تهرانسر، طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و همیشه رقابت برای پیدا کردن واحد مناسب بین متقاضیان وجود داشته است.

کد خبر 469446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.