ربیعی: قیمت کاذب ارز با نبود ترامپ متعادل می‌شود/ نگران تعطیلات بهمن ماه و عید هستیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه این روزهای بازر ارز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیاز ندارد، گفت: هر کسی در کف بازار می‌داند با نبودن ترامپ ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم‌ها، قیمت شکننده و کاذب ارز به سمت تعادل می‌رود.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: فردا دولت شرور ترامپ به پایان راه خود خواهد رسید و آمریکا رئیس جمهور تازه‌ای خواهد داشت. رئیس جمهوری که فرصت دارد تا نماینده ای برای صدای بلند مردم آمریکا برای تغییر رویه‌هایی باشد که حداقل در چهار سال گذشته موجب تحقیر، آشفتگی و انزوای آمریکا شدند.

وی با بیان اینکه امروز مسئولیت پذیری آمریکا و احترام آن به قوانین و هنجارهای بین‌المللی یک خواست جهانی است، تصریح کرد: دولت جدید آمریکا نباید میراث و در واقع لکه ننگی که دولت پیشین به جا گذاشته را به طور گزینشی جبران کند. بدتر از آن میراث، تلاش برای استفاده از آن به عنوان ابزار فشار بر ملت‌هاست. مقاومت مردم ما تا امروز نباید جای شکی باقی گذاشته باشد که فشار و تحریم هرگز نمی‌تواند ما را وادار به تسلیم در برابر زیاده خواهی کند.

سخنگوی دولت افزود: آمریکا بزودی فرصت تازه‌ای خواهد داشت که به جای عمل به وسوسه‌هایی که حاصل آن نقض گسترده حقوق بین‌الملل و جنایت علیه بشریت به شیوه‌هایی ظاهراً متمدنانه به بهای به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی و منافع مردم ایران و آمریکاست، با نیت و عمل صادقانه، بی قید و شرط به تعهدات خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازگردد و افق‌های جدیدی را پیش روی مناسبات خود با ایران و جامعه جهانی ترسیم کند.

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: اما در هر حال، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که سیاست فشار حداکثری بر مردم ایران به رسوایی ماندگاری در تاریخ تبدیل شد؛ نه تنها برای آنهایی که متوهمانه درد و رنج بی سابقه‌ای را به مردم معصوم و بیگناه ما تحمیل کردند بلکه برای آنهایی در رسانه‌های فارسی و غیرفارسی زبان در خارج از کشور که بی‌شرمانه با دمیدن به این توحش مدرن، در تحمیل این درد و رنج سهیم شدند.

وی افزود: مردم عاملان و همدستان این جنایت سازمان یافته اقتصادی را نه فراموش می‌کنند و نه می‌بخشند، اما متاسفیم کسانی نیز در داخل بودند که به نام انتقاد از دولت و با چشم بستن به رفتارهای مجرمانه آمریکا و پیامدهای ویرانگر آن بر زندگی مردم، دولت را در خط مقدم این مبارزه بی امان تخریب کردند درحالیکه با حداقلی از انصاف می‌توانستند ببینند که نه تنها این دولت در سال‌های قبل از آوار شدن تحریم‌ها بر سر مردم ما، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های رشد اقتصادی را مدیریت کرد بلکه حتی در همین دوره نیز در شرایطی که بسیاری انتظار ابر تورم را برای سال جاری داشتند، مانع از تحقق آن شد و این مدیریت اقتصادی درست در زمانی اتفاق افتاد که بحران غیرمنتظره ویروس کرونا بار مضاعفی بر گرده دولت تحمیل کرده بود.

سخنگوی دولت در ادامه یادآور شد: مردم ما امروز و فردا می‌توانند منصفانه قضاوت کنند و سره را از ناسره سوا کنند.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در کرونا با بیم و امید روبرو هستیم، گفت: تلاش‌های صورت گرفته در هفته‌های قبل شرایطی را فراهم کرده که امروز ایران معکوس جهان حرکت می‌کند و ابتلاء و مرگ و میر هر دو کاهشی است و از ۱۰ هزار و ۲۰۰ مرگ هم وطنان جلوگیری شد. اما از یک سو گونه‌های جهش یافته از کرونا در انگلیس و برزیل و آفریقای جنوبی افزایش یافته و از سوی دیگر با انجام سفرهای غیر ضرور و عدم رعایت پروتکل‌های روبرو هستیم و ما با موج جدید روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه امروز وضع بیماری در آمریکا و اروپا بسیار خطرناک شده است، افزود: نیروی انتظامی اقدامات مؤثری را انجام داده و در نتیجه کنترل‌های کرونایی ۳۳ درصد از کل تصادفات و ۲۹ درصد از جان باختگان جاده‌ای کاهش داشته است. تعطیلات بهمن ماه و نوروز این نگرانی را در میان کادر بهداشت و درمان افزایش داده است. ما باید با اهتمام همگانی و خستگی ناپذیر این مسیر را به پیش ببریم هر گونه خستگی و عدم مراعات عزیزان بیشتری را از ما خواهد گرفت.

دولت همه تلاش خود را برای تنظیم بودجه شفاف و واقعی به کار بست

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: همچنین دولت همه تلاش خود را برای تدوین لایحه بودجه‌ای واقعی و کارشناسی به کار بست و با وقوف کامل به آثار تورم و فشار اقتصادی به مردم و دهک‌های پایینی و نیز نیاز به افزایش سطح تولید و اشتغال جدید و با نگاهی به تلاش برای عقب راندن تحریم و کسب حقوق از دست رفته ملت ایران و ضرورت حضور اقتصاد ایران در بازارهای جهانی لایحه بودجه را تدوین کرده است.

ربیعی همچنین با بیان اینکه یک مشخصه واضح بودجه نویسی برای سال ۱۴۰۰ بر اساس مقابله با تحریم و شکستن زنجیره‌های محاصره اقتصادی ایران و استفاده از فرصت‌های جهانی است، خاطرنشان کرد: این بودجه را در سیاست‌های انبساطی متفاوت‌تر کرده است. اولین اقدام دولت ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بود و همچنین لایحه بودجه در معرض افکار عمومی قرار گرفت و به صورت شفاف همگان امکان مطالعه و اظهارنظر پیدا کردند.

وی افزود: اظهارات کلی، مبهم، سلبی و شعاری مشکلی از بودجه و از مردم حل نمی‌کند. بودجه از اختیارات دولت و رئیس جمهور است و نباید لایحه بودجه به طرح مجلس تغییر داده شود. ما امیدواریم با تعاملات بین مجلس و دولت بودجه‌ای با تفاهم وبا هماهنگی در اجرا بتوانیم دریافت کنیم که در غیر این صورت، اگر به زمینه‌های اجرایی توجه نشود دولت در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه همچنین بخشی از دستاورهای دولت در صنعت پالایش و صنعت گاز در هفته‌های گذشته رونمایی شد، افزود: توسعه گاز رسانی در کشور، افزایش تولید گاز طبیعی در پارس جنوبی و تکیه بر توان داخل را در دستور کار خود قرار داد و اکنون شاهد روند رو به رشدی در این حوزه‌ها است. هم اکنون ۹۸ درصد جمعیت خانوار شهریور ۸۲ درصد خانوار روستایی از گاز طبیعی بهره مند هستند و ۲۴ استان کشور، استان سبز گازرسانی محسوب می‌شود که این تعداد تا پایان امسال به ۲۸ استان می‌رسد و ۹۵ جمعیت کشور از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

ربیعی اضافه کرد: تعداد شهرهای گازرسانی شده در سال ۹۲، (هزار و پنجاه و یک) ۱۰۵۱ شهر بود که این تعداد تا پایان امسال به (هزار و دویست و دوازده) ۱۲۱۲ شهر می‌رسد. تعداد روستاهای گازرسانی شده هم از سال ۹۲ تاکنون افزایش بیش از دو برابری داشته و از ۱۴ هزار روستا، اکنون به ۳۲۲۱۹ روستا گازرسانی شده رسیده است و این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به ۳۵ هزار روستا می‌رسد.

وی با بیان اینکه تولید گاز در کشور نیز با شتاب قابل توجهی افزایش یافته تا جایی که تولید گاز شیرین ایران اکنون به روزانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که به دلیل افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز در پارس جنوبی از سال ۹۲ تاکنون بوده است، گفت: خطوط انتقال گاز کشور هم با تکیه بر توان داخلی و نیروهای متخصص کشور رکوردهایی تازه در انتقال گاز کشور ثبت کردند و این مقدار اکنون به روزانه ۸۱۸ میلیون متر مکعب رسیده است و ظرفیت انتقال روزانه ۸۷۰ میلیون متر مکعب گاز هم وجود دارد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم و تمرکز صنایع پالایشی کشور بر روی طرح عظیم و فقط کارهای ابتدایی ستاره خلیج‌فارس و نیز اجرای طرح‌های بهینه سازی و توسعه‌ای در پالایشگاه‌های مهم کشور، کشورمان امروز نه تنها در مصرف بنزین به خودکفایی کامل رسیده است، بلکه به‌عنوان صادرکننده این فرآورده استراتژیک در منطقه و جهان شناخته می‌شود و در هفت ماه نخست سال جاری، حدود ۱.۴ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات بنزین داشته است.

ربیعی در عین حال خاطرنشان کرد: این امر در حالی اتفاق افتاد که با توجه به مصرف افسارگسیخته بنزین در سال‌های گذشته، در صورتی که تمرکز لازم بر روی صنایع پالایشی و راه‌اندازی یکی پس از دیگری فازهای ستاره خلیج‌فارس محقق نمی‌شد، تولیدات پالایشگاهی کشور کفاف نیازهای داخلی را نمی‌داد و در نتیجه رقم واردات بنزین افزایش می‌یافت که این امر می‌توانست در شرایط تحریم کشورمان را دچار بحران عمیقی کند.

وی افزود: اعداد و ارقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که ظرفیت پالایشی ایران از ۱.۸ میلیون در سال ۹۲ به ۲.۳ میلیون بشکه در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است. روند توسعه‌ای تولید و صادرات بنزین و ظرفیت پالایشی ایران در حالی در هشت سال گذشته رو به رشد بوده است، که صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۸، ۴ برابر افزایش یافته و از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۱، به حدود ۲۳ میلیون تن در سال ١٣٩٨ رسیده است؛ در این مدت همچنین ظرفیت تولید بنزین از ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در سال٩١ به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۸ رسید و ظرفیت تولید نفت گاز نیز از ۹۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۱ به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز در سال ٩٨ رسید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه علاوه بر رشد کمی کشورمان در تولید فرآورده‌های پالایشگاهی اتفاق مهمی که در صنایع پالایشی کشور رخ داد، رشد چشمگیر تولید فرآورده‌های کیفی یورو در سال‌های گذشته بود، گفت: ظرفیت تولید بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ از صفر در سال ۱۳۹۱ به بیش از ۷۶ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت. امروز کشورمان با تولید نزدیک به ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز خودکفا شده و مصرف ما کمی بیش از ۷۰ میلیون لیتر است، بنابراین این اعداد بزرگ و مهم به خوبی نشان دهنده تحولات و اتفاقات مهمی هستند که در حوزه فرآورده‌های نفتی محقق شده است که اگر این سرمایه‌گذاری در زمان لازم انجام نمی‌شد، در شرایط فشارهای تحریم‌ها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، کشور با بحران عمیقی روبرو می‌شد که وابستگی در بحث بنزین و بدون استفاده ماندن میعانات گازی از جمله مهم‌ترین آن‌ها بود.

ربیعی همچنین با یادآوری اینکه متأسفانه همکار عزیزمان در روزنامه همشهری خانم شیده لالمی به رحمت ایزدی پیوست، گفت: بعد از شنیدن خبر اولین جمله‌ای که ذهنم خطور کرد اینکه صدای گروه‌های خاموش، خاموش شد. ایشان خبرنگار اخلاقی و فهیم در حوزه اجتماعی بود که روزنامه نگاری تحلیلی را در حوزه اجتماعی به خوبی می‌شناخت و قلم می‌زد.

تنها مسیر پیش روی دولت جدید آمریکا انجام تعهدات ۲۲۳۱ است

ربیعی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات ایران با آمریکا بر سر بازگشت به برجام و موضوعات موشکی اظهار کرد: تمرکز ما احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق است. انتظار داریم تمرکز دولت جدید آمریکا هم جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری تمام تعهداتشان باشد. موضع ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام بارها اعلام و تکرار شده است. دولت آمریکا باید ابتدا تعهدات خود را بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد و این تنها مسیر پیش روی دولت جدید آمریکاست. در ضمن ما هیچ پیامی از طرف تیم بایدن دریافت نکردیم و تا زمانی که اطمینان پیدا نکنیم که آمریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهدات خودش به این موارد قانونی به طور کامل عمل نکند، مذاکره اساساً بی معناست.

وی در پاسخ به دومین سوال درباره علا کاهش نرخ ارز و نقش دولت در افزایش و کاهش نرخ ارز، گفت: این سوال چند نفر است نه افکار عمومی؛ افکار عمومی خیلی خوشحال است که نرخ ارز پایین می‌آید. افرادی که در بازار به نوعی فعالیت دارند و همه مردم، دلایل افزایش نرخ ارز را می‌دانند. تحریم یک دلیل اصلی این موضوع بوده است. منابع مالی ما و عرضه و تقاضای ما به دلیل تحریم به هم خورده است؛ پس وقتی این عامل برداشته شود نرخ ارز هم پایین می‌آید.

سخنگوی دولت در همین راستا گفت: برخی تحلیل‌ها، صرفاً حرف چند نفر از سیاسیون است که متأسفانه دل‌شان نمی‌خواسته تغییری در روابط بین‌الملل ایجاد شود و حتی از این تغییرات نگران هم بودند. امروز این افراد با سیاه دیدن شرایط، فکر می‌کنند دولت ارزی در اختیار داشته است و وارد بازار نکرده است.

ربیعی ادامه داد: روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد، لذا بر اساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، عدم امکان انتقال ارز به دلایل توأمان تحریم و FATF و بهم خوردن عرضه و تقاضای ارز به خصوص تشدید انتظارات در افزایش قیمت کالاها و ارز، عوامل مؤثر و تعیین کننده در رشد نرخ ارز بوده است.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تثبیت نرخ ارز گفت: هیچ جلسه‌ای در دولت نبوده که ما نگران افزایش نرخ ارز نباشیم و در آن تلاشی برای کاهش نرخ ارز صورت نگیرد. این نگاه بدبینانه‌ای که است که تعداد معدودی آدم سیاسی القا می‌کنند؛ چراکه به طور طبیعی انتظار می‌رفت در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی حرکت کند. همین که آرای ترامپ رو به ضعف گذاشته شد، تأثیرش در نرخ ارز احساس شد. همین که ترامپ در آمریکا ناامنی ایجاد کرد و همین که اطمینان حاصل شد که تحریم با تلاش‌های صورت گرفته شکست خورده است و مقاومت مردم نتیجه داده است، اثرش در جامعه ما گذاشته شد.

با عینک سیاسی تحولات را نبینیم

سخنگوی دولت در تصریح گفته‌هایش یادآور شد: در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و امکان مدیریت مؤثرتر در بازار ارز و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی، نرخ ارز کنترل خواهد شد. اصلاً این وظیفه دولت است که با ابزارهای مداخله‌گرانه که نظم بازار را بهم نزند، اما تلاش کنند که عرضه و تقاضای ارز را کنترل کنند. این تلاش برای امروز نیست و ربطی به انتخابات هیچ کجا ندارد، بلکه تلاشی است که از روز اول دولت مورد توجه ستاد اقتصادی دولت بوده است.

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: افراد عادی هم امروز می‌فهمند که با نبودن ترامپ و شکست فشار حداکثری و فروریختن تحریم‌ها، قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه قطعاً به سمت تعادل و اصلی خود نزدیک خواهد شد. ما امیدواریم چسبندگی قیمت را از بین ببریم تا سایر قیمت کالاها بتوانند به قیمت واقعی خود برگردند. نرخ ارز و طلا صرفاً مربوط به متغیرهای درونی نیست، بلکه متغیرهای بیرونی هم مؤثر است. من خواهش می‌کنم با عینک سیاسی این موضوع را نبینیم زیرا روح و روان جامعه به اندازه کافی از تحریم و کرونا آزرده است و بیشتر آن را آزرده نکنید.

وی در ادامه با انتقاد از تخریب گران دولت گفت: عده‌ای نمی‌خواهند نقش دولت را ببینند. طی سه سال گذشته درحالیکه عده‌ای در داخل مشغول تخریب بودند، دولت در کنار مردم، ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ؛ بر اساس یک سیاست مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش بینی‌هایی شد که می‌گفتند ایران تورم ونزوئلایی و اقتصاد ویران خواهد داشت. به زندگی مردم فشار وارد شد، اما ما نشکستیم. زندگی مردم به سختی گذشت اما اقتصاد ما آنچنان که آمریکا انتظار داشت و عده‌ای هم در داخل پیش بینی می‌کردند، فرونپاشید. اینها در سایه تدابیر دولت در کنار مردم بود.

یکی از ویژگی‌های نظام سلامت پویا، توجه به غربالگری است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع دولت نسبت به حذف بودجه غربالگری از سوی مجلس نیز گفت: دیدگاه‌های مطرح شده در خصوص غربالگری ژنتیکی ناشی از عدم اطلاع و تحلیل‌های غلط بی مبنا صورت می‌گیرد. غربالگری یک استراتژی برای پیشگیری از بروز چالش‌های پزشکی و زیستی برای خانواده‌ها و جامعه است. یکی از شاخص‌های نظام سلامت پویا و متعهد به مردم توجه به غربالگری است. یکی از افتخارات این دولت توجه به غربالگری شنوایی و بینایی در میان کودکان است.

ربیعی یادآور شد: من در دوران وزارت رفاه، حتی دنبال انجام غربالگری آلزایمر از طریق صندوق‌های بازنشستگی بودم؛ چرا که هدف همه انواع غربالگری، برای پیشگیری و زندگی بهتر انسان‌ها در آینده است و هدف اول و آخر غربالگری، ایجاد جامعه‌ای با افراد سالم است. غربالگری ژنتیکی که اخیراً درباره آن مباحث بعضاً عجیبی هم در یک برنامه تلویزیونی مطرح شده، یک راهکار برای عدم تحمیل هزینه‌های روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است و کاربردهای چندگانه دارد. به نظرم این افراد برداشت‌های نادرستی از مفهوم غربالگری دارند. چون غربالگری به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای دولت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی در همین راستا گفت: تصویب برنامه غربالگری ژنتیکی نیز با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک در کشور ما به سال ۷۶ باز می‌گردد. از سال ۹۴ هم دولت، مشاوره ژنتیک برای افراد معلول تحت پوشش توانبخشی را اجرا کرد. در مجموع از سال ۹۴ تا ۹۸ برای تعداد ۷۱ هزار و ۵۹۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مشاوره ژنتیک انجام شده است. در راستای همین برنامه، از سال قبل، پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک در خانواده‌های دارای معلول تحت پوشش سازمان در دست اقدام است.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه تا کنون، ۲۲۲ خانواده دارای ۵ معلول و بیشتر، مشاوره ژنتیک شده‌اند و برای ۱۸۴ مورد هم آزمایشات ژنتیکی درخواست شده است. همچنین، ۹۵۶ خانواده دارای ۴ معلول، مشاوره ژنتیک شده اند. در حال حاضر ۲۸۴ مرکز دولتی و غیر دولتی داریم. اتفاقاً ما نیازمند منابع مالی بیشتری برای این غربالگری هستیم و قطعاً باید از خانواده‌های کم درآمد و دارای معلولیت حمایت کنیم.

راهی جز کنار گذاشتن سیاست تحریم‌های حداکثری وجود ندارد

در بخش دیگری از این نشست، ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اراده‌ای از سوی دولت بایدن برای تغییر سیاست‌های ترامپ وجود دارد یا خیر، گفت: این سوال را باید از سیاستمداران آمریکایی پرسید. آقای بایدن و تیمشان در زمان انتخابات مطالبی را درباره بازگشت به برجام بیان کردند اما این موضوع تا زمانی که با لغو تحریم‌ها همراه نشوند از نظر ما فاقد ارزش هستند. به هر حال سیاست فشار بر ایران شکست خورده است؛ هیچ راه عاقلانه‌ای جز کنار گذاشتن این روش پرهزینه برای آمریکا و مخاطره‌آمیز برای صلح و امنیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ در حال تلاش برای سنگ اندازی بر سر راه اصلاح سیاست‌های ورشکسته چهار سال اخیر است اما ما نگران این موضوع نیستیم؛ چراکه اگر دولت بعدی آمریکا اراده‌ای واقعی را برای تصحیح این اشتباهات داشته باشد، می‌تواند از افتادن به این تله‌های کودکانه امتناع کند و کاری را که برای منافع مردم آمریکا و منطقه درست است، انجام بدهد.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهار نظرهای کمیسیون تلفیق بودجه و همچنین سایر نمایندگان مجلس پیرامون بودجه سال آینده در پاسخ به سوالی در همین راستا گفت: در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی مواجه نبوده‌ایم.

ربیعی با اشاره به اتهامات وارد شده به دولت از جمله اتهام فروپاشی نظام تا پنهان کردن ارز به دلیل انتخاب بایدن و یا ایجاد زمین سوخته برای دولت آینده، تصریح کرد: متأسفانه توجه نمی‌کنند که اظهاراتی از این دست موجب بی اعتمادی به حاکمیت و نظام می‌شود. این حجم و این نوع از اظهارات با هیچ دوره‌ای در زمان ارائه بودجه به مجلس قابل مقایسه نیست و کسری بی اعتمادی‌های ناشی از این اظهارات را در سرمایه اجتماعی نمی‌توان جبران کرد.

وی تاکید کرد: امروز هم آنچه در تبلیغات پیرامون لایحه بودجه می‌شنویم به همین سیاق است و بدون اینکه از تغییری مثبت برای اقتصاد کشور در بودجه شنیده شود با یک سری الفاظ اتهامی و شعارها روبرو هستیم. برخی می‌گویند این بودجه مغشوش و نامتوازن است و از روی بودجه سال‌های قبل کپی شده و دولت برای تهیه آن تنها نیم ساعت زمان گذاشته است. آیا این درست است؟ یعنی دولت نیم ساعت وقت گذاشته است؟!

سخنگوی دولت ادامه داد: بودجه سنوات قبل هم مصوب مجلس است و بسیاری از همین آقایان که به دور از انصاف چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند در سابق هم نماینده مجلس بوده اند و در تصویب بودجه سنوات قبل هم نقش داشتند. اگر این بودجه کپی بودجه‌های قبلی است، چرا در سنوات گذشته به بودجه مغشوش رأی دادند؟ کلیات بودجه نیز در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و نمایندگان نیز با بررسی همه جوانب به این نتیجه رسیده‌اند.

ربیعی تاکید کرد: بودجه جای شعار نیست، بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است و متناسب با واقعیت‌ها، محدودیت‌ها و ظرفیت‌های کشور است. در جایی عنوان شده که بودجه بدون دخل و خرج مشخص نوشته شده است. تعجب می‌کنم که حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکرده اند و صرفاً به اعداد جداول بسنده شده است. وقتی به صراحت در متن بند "و" تبصره ۲ مصادیق مصرف ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مواردی چون متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، رد بدهی دولت به تأمین اجتماعی، پاداش پایان خدمت، رتبه بندی معلمان و غیره، از چهار محل حق امتیاز، واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری اموال و دارایی‌های غیر منقول ذکر شده است؛ چگونه می‌توان پنهان کاری کرد یا گفت موضوعات مهم در بودجه نادیده گرفته شده است؟

وی افزود: اگر پنهان کاری است چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند "و" تبصره ۱ الحاقی بابت تسویه بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل تحویل نفت خام حکم مشابه نوشته است؟ یا در قالب الحاقی تبصره (۲) مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات را تصویب کرده است؟ بارها تاکید کرده‌ایم که برآورد ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز، به منزله اعلام شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران و بازگشت اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی خود است که عجیب است آن را تسلیم شدن در برابر نظام سلطه خوانده‌اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت بارها تاکید کرده باید به بازار نفت بازگردد و سهم خود را در اوپک حفظ کند. این در حالی است با افزایش نرخ تسعیر خودشان ۳۰ هزار میلیارد تومان به وابستگی بودجه و نفت افزوده‌اند. آیا این وابستگی به نظام سلطه نیست؟

ربیعی در پاسخ به اینکه قالیباف، رئیس مجلس گفته است که دولت بودجه شرکت‌های دولتی را از بودجه کل منفک کرده است، نیز خاطر نشان کرد: بودجه شرکت‌های دولتی یک ماه زودتر از اینکه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم، تحویل مجلس دادیم و بعد مجلس آن را به کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون نیز آن را به دیوان محاسبات فرستاد؛ دیوان محاسبات نیز گزارشی را به آنها ارائه داده است؛ اگر نظری دارند راجع به آن بدهند؛ چرا که کاملاً مشخص است بودجه شرکت‌های دولتی را در دست دارند.

شنیده‌ها از تلاش برای سه دوازدهمی کردن بودجه ۱۴۰۰

وی در همین راستا گفت: مجلس حق دارد درباره بودجه بدون اینکه شاکله آن به هم بخورد اظهار نظر و قضاوت کند؛ هرچند ما شنیده‌ایم که گفتند آنقدر تغییر می‌دهند که شورای نگهبان رد کند و ناگزیر بودجه سه دوازدهم اجرا شود؛ اینها هم شنیده‌هاست که قطعاً صحت ندارد و امیدواریم به هیچ عنوان صحت نداشته باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی هزینه کرد مبلغ یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا، گفت: تاکنون بانک مرکزی معادل ریالی ۷۷۶ میلیون یورو را تخصیص داده که از این مبلغ ۱,۲۸۵ میلیارد تومان به بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده ناشی از کرونا و الباقی به وزارت بهداشت و همچنین برای جبران خدمات کارکنان وزارت بهداشت تعلق گرفته است.

ربیعی درباره لایحه بودجه سازمان صدا و سیما و در نظر گرفتن ۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان برای تهیه هر گزارش، نیز گفت: این اطلاعات از پیوست شماره چهار لایحه بودجه که مربوط به بحث بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و احصاء برنامه‌ها و سنجش‌های عملکرد دستگاه‌های اجرایی است، استخراج شده است. فلسفه اطلاعات پیوست مذکور، تفکیک کل هزینه‌های هر دستگاه بر حسب برنامه‌های اصلی آن دستگاه است. به عنوان مثال هزینه تولید هر گزارش نظارتی در صدا و سیما به معنای کل هزینه‌هایی است که در تهیه هر گزارش لحاظ می‌شود.

وی در ادامه همین موضوع افزود: شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی، تنها نهاد نظارتی بر صدا و سیما است. تعداد گزارش‌های تهیه شده در شورای نظارت، در طول یکسال بالغ بر ۲۰۰ عنوان گزارش است. البته نمایندگان رئیس محترم جمهور در طول این هفت سال، انتقادات جدی به ساختار فعلی و رویکرد شورا داشته‌اند و همواره نسبت به انفعال این شورا به خصوص محدود بودن آن به نظارت پس از پخش و عدم تحقق اختیارات نظارتی آن، منتقد بوده‌اند و مکاتبات متعددی هم دراین‌باره داشته‌اند. در مقابل نیز به دلیل این انفعال و اینکه نظارت شورا نه تنها استصوابی نیست، بلکه استطلاعی هم نیست، بر این باوریم که بازنگری در ساختار شورای نظارت از طریق لایحه قانون خط مشی مدیریت و نظارت صدا و سیما، مهمترین اقدام ضروری است. دولت همواره بر این اعتقاد بوده است که اگر این نظارت درست انجام شود، به نفع کل جامعه است و ما امیدواریم که شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما کارآمدی و اثرگذاری خود را به دست آورد.

منبع: ایسنا

کد خبر 469435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.