توسعه شبکه دوچرخه‌سواری آرژانتین در واکنش به کووید-۱۹

مقامات محلی بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، توسعه شبکه‌های دوچرخه‌سواری را به عنوان یکی از بهترین استراتژی‌های مهار ویروس کرونا انتخاب کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهرهای آمریکای لاتین طی یک دهه اخیر به طور شگفت‌انگیزی در حال گسترش بوده است. به عنوان مثال، شهرهایی نظیر بوگاتا پایتخت کلمبیا و سانتیاگو، پایتخت کشور شیلی، در چند سال گذشته اندازه شبکه‌های دوچرخه‌سواری خود را دو برابر کرده‌اند و همین امر گرایش شهروندان را به دوچرخه‌سواری چندبرابر کرده است. گزارشات حاکی است در شهرهایی که برنامه‌ریزان توجه خود را بر زیرساخت‌های ایمن متمرکز می‌کنند، میزان تصادفات جاده‌ای و مرگ‌های دوچرخه‌سواران به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر، توسعه عبور و مرور ایمن مزایای اقتصادی زیادی برای شهر در پی دارد و منجر به افزایش سلامت جسمی و روحی مردم می‌شود.

چالش‌هایی که شیوع بیماری کووید-۱۹ در شهرها به وجود آورده، مقامات را بیش از قبل به سمت ترویج تردد سبز و به خصوص توسعه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سوق داده است. در این راستا، اقدامات بسیاری صورت گرفته است؛ مثلا بسیاری از خیابان‌ها به روی خودروها بسته شده و وسایل حمل و نقل عمومی جای خود را به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی داده است. اما همه چیز به همین اقدامات ختم نشده است بلکه بسیاری از برنامه‌ریزان شهری به احداث زیرساخت‌های تردد سبز در شهرهای خود پرداخته‌اند تا فضاهایی ایمن و دائمی برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده به وجود آورند.

بوئنوس آیرس یکی از شهرهایی است که متاثر از گسترش ویروس کرونا، بیشترین تغییر را در طراحی شهری متحمل شده است. شبکه‌های دوچرخه‌سواری در  پایتخت آرژانتین، پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹ تنها به خیابان‌های فرعی و کوچه‌های کمی محدود می‌شد، اما در پی محدودیت تردد با وسایل حمل و نقل عمومی و قرنطینه‌ها، هرروز بر تعداد افرادی که به سمت دوچرخه‌سوارای و پیاده‌روی گرایش پیدا می‌کنند، افزوده شده است. بنابراین، نیاز به توسعه فضاهای دوچرخه‌سواری در شهر بیش از پیش آشکار شده و مقامات را به سمت اتخاذ تصمیماتی جدید در این راستا، سوق داده است.

جالب است بدانید که نیمی از شهروندان بوئنوس آیرس در مسافتی کمتر از پنج کیلومتر در نزدیکی محل زندگی خود به تردد می‌پردازند و همین امر در کنار گسترش ویروس کرونا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را به امری غیر قابل اجتناب تبدیل کرده است. بنابراین، در ماه آگوست ۲۰۲۰، شهردار ۶۰ کیلومتر مسیر جدید دوچرخه‌سواری در پایتخت آرژانتین ایجاد کرد و همین امر باعث شد افراد بسیاری به استفاده از این وسیله حمل و نقل روی آورند. از سوی دیگر، سایر خیابان‌های شهر نیز تغییرات قابل توجهی نظیر جداسازی مسیر دوچرخه‌سواری و تردد خودروها و همچنین محدودیت سرعت وسایل حمل و نقل را متحمل شد.

موسسه منابع جهانی برزیل مقامات بوئنوس آیرس را در پیاده‌سازی پروژه فوق مورد حمایت مالی قرار داد تا از این طریق، چالش‌های موجود بین دوچرخه‌سواران و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در تقاطع‌ها را به حداقل برساند. برنامه‌ریزان پایتخت آرژانتین نیز ۱۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید به قبلی‌ها افزود و محدودیت‌های تردد وسایل حمل و نقل را افزایش داد. به عنوان مثال، مسیر عبور و مرور دوچرخه‌سواران در خیابان‌های کامل به وسیله موانعی از محل تردد خودروها جدا شد و سرعت حرکت آن‌ها از ۶۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر کاهش یافت.

گزارشات حاکی است که پس از افزایش مسیرهای جدید، نرخ دوچرخه‌سواران تا کنون به میزان ۴۵ درصد افزایش یافته است و هر روز تعداد آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. این مسیرهای جدید، از وسعت کافی برخوردار است بنابراین، دوچرخه‌سواران می‌توانند با ایمنی کامل و حفظ فاصله اجتماعی به تردد بپردازند.

مقامات رسمی پایتخت آرژانتین اعلام کرده‌اند که تغییرات و مسیرهای به وجود آمده برای دوچرخه‌سواران دائمی خواهد بود تا به تدریج میزان انتشار گازهای آلاینده ناشی از عبور و مرور خودروها به حداقل برسد. از سوی دیگر، ترویج دوچرخه‌سواری و توسعه زیرساخت‌های مربوطه از وقوع سوانح ترافیکی خودداری به عمل خواهد آورد و افراد بیشتری را به سمت حمل و نقل پاک سوق خواهد داد.

کد خبر 469420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.