تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت گیاهان و جانوران

رئیس پایش آلودگی هوای اداره کل محیط زیست استان مرکزی گفت: آلودگی هوا در اراک هر ساله با آغاز فصل سرما و وقوع وارونگی هوا، باعث بحران‌های زیست محیطی فراوانی شده تا جایی که تاثیرات کوتاه و بلندمدت آن بر سلامتی جانداران اعم از انسان، حیوان و گیاهان جبران‌ناپذیر است.

علیرضا محرابیان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر، از ابتدای امسال تاکنون ۳۸ روز آلوده در شهر را سپری کرده‌ایم که بالاترین شاخص آلودگی هوا در سال جاری هم با عدد ۱۸۷ در دیماه بوده، که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها است.

علیرضا محرابیان آلودگی هوای اراک را ناشی از ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون به همراه آلاینده دی‌اکسید گوگرد دانسته و در بیان تأثیرات این آلاینده بر محیط زیست، گفت: آلودگی هوا با توجه به نوع آلاینده علاوه بر تأثیراتی که روی سلامتی انسان‌ها دارد تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی روی گیاهان و حیوانات خواهد داشت.

وی افزود: آلاینده دی‌اکسیدگوگرد چه برای انسان و چه برای حیوان ناراحتی‌های تنفسی و پوستی را به دنبال خواهد داشت، همین طور این آلاینده باعث نکروز شدن برگ گیاهان خواهد شد، وقتی که سلول‌ها یا بافت‌های یک موجود زنده می‌میرند یا تجزیه می‌شوند، این پدیده نکروز نامیده می‌شود. در گیاه، با وقوع نکروز، برگ‌ها، ساقه‌ها و سایر بخش‌ها دچار تیرگی و خمیدگی می‌شوند. نکروز گیاه را ضعیف کرده و در نتیجه گیاه در مقابل بیماری‌ها و آفت‌ها حساسیت بیشتری پیدا می‌کند.

کد خبر 469416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.