مصوبات خوب برای مردم واگن مترو نمی‌شود/ پولمان را در ساخت مترو دور ریخته‌ایم

رئیس شورای شهر تهران گفت: ما فقط تعدادی مصوبه، قانون و دستور خوب از مقامات و نهادهای مختلف در دست داریم، اما اینها برای مردم اتوبوس و واگن مترو نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در مراسم همایش روز هوای پاک که صبح امروز (سه شنبه) در سالن ایران زمین برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال در شرایطی روز هوای پاک را گرامی می‌داریم که آلوده‌ترین دیماه در ۱۰ سال گذشته را پشت سر می‌گذاریم و وضعیت هوای تهران در شرایط کرونایی که خطر آلودگی را مضاعف می‌کند، بسیار نگران کننده است، اظهار کرد: طی دو سه سال اخیر، به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی، وضعیت هوای تهران مقداری بهتر بود، اما امسال شرایط اقلیمی و جوی نیز به نحوی شده که وارونگی هوا تشدید و آلودگی مضاعف شده است.

وی ادامه داد: طی دو روز گذشته شاهد بودیم که کیفیت هوای تهران اندکی بهتر شده که البته به واسطه سفر بسیاری از شهروندان با خودروهای شخصی بود و نشان می‌دهد این حمل و نقل خصوصی است که آلودگی را در پی دارد.

هاشمی با بیان این که در طول این سال‌ها تنها به حمل و نقل خصوصی پرداخته شده و گویی حمل و نقل عمومی تعطیل شده است، گفت: باید یک پویش جدی با مشارکت شورا، سمن‌ها و مردم و با استفاده از ابزار طرح شکایت در قوه قضائیه نسبت به پرداخت نشدن بودجه حمل و نقل عمومی تشکیل شود، چرا که شعار بس است و مردم دیگر تحمل این شعارها و مصوبات بدون اجرا را ندارند و کلافه شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: فعالیت‌های تبلیغی شاید بتواند در حد محدودی در رفتارهای ترافیک شهروندان مؤثر باشد، اما زمانی ما می‌توانیم از مردم انتظار تغییر در الگوی ترافیکی و استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم که گزینه‌های جایگزین مناسبی ارائه دهیم.

هاشمی گفت: حدود یک دهه است که ناوگان اتوبوسرانی و مترو تهران، نوسازی و تقویت نشده و واگن‌های مترو تقریباً در حد همان واگن‌هایی است که ۱۰ سال قبل قرارداد خرید آن انجام شده است و با وجود برگزاری مناقصه انعقاد قرار داد و اختصاص بودجه، به دلیل نبود هماهنگی بین دستگاهی قرارداد خرید ۶۳۵ واگن هنوز اجرایی نشده و سه خط جدید افتتاح شده مترو با واگن‌های خطوط قبلی فعالیت می‌کند و مترو به جای ظرفیت هفت میلیون سفر در روز، از نصف ظرفیت خود استفاده می‌کند.

وی افزود: در مورد اتوبوس وضعیت بدتر است و عملاً تمام ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است چرا که در هفت سال اخیر اتوبوس قابل توجهی به آن تزریق نشده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تا زمانی که ما در وضعیت خود تغییر و تحول به وجود نیاوریم، خداوند مشکلی را از ما حل نمی‌کند و وضعیت آلودگی هوای تهران، مصداق بارز مسئولان بی عمل و شعار زده امروز ماست که در کلاف سردرگم مشکلات گرفتار هستند.

هاشمی با بیان اینکه تا امروز مصوبات خوبی در دولت داشتیم و قوانین خوبی در مجلس تصویب کردیم ولی گویا اینها را تصویب کردیم که مردم را گول بزنیم چرا که به شدت تلاش می‌کنیم اجرا نشوند، گفت: به عنوان نمونه در قانون هدفمندی یارانه‌ها باید سالی پنج هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در کلانشهرها اختصاص یابد یعنی در ۱۳ سال گذشته تاکنون باید بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها برای حمل و نقل عمومی کلانشهرها اختصاص می‌یافت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در قانون مدیریت مصرف سوخت چهار هزار میلیارد تومان سالانه با تخصیص صد درصدی در نظر گرفته بودند که تاکنون حتی یک ریال هم از این منابع اختصاص نیافته است. حال شما بگویید چرا نباید شکایت کنیم و اجرای این قوانین را خواستار نشویم. دو لایحه بسیار خوب نیز به تصویب رسید که خرید ۱۹ هزار اتوبوس و دو هزار واگن مترو در دستور قرار گیرد، اما تاکنون ذره‌ای از این مصوبات اجرایی نشده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه از ۲۰ میلیون سفر در روز باید ۱۵ میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام شود، تصریح کرد: این همه برای ساخت مترو خرج شده اما تجهیز نمی‌شود یعنی پول را دور ریختیم، این همه سال از ساخت خط چهار می‌گذرد، اما هنوز به سرفاصله دو دقیقه حرکت قطارها نرسیدیم.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: ما نباید شهر تهران را تنها ببینیم بلکه باید تهران بزرگ را در نظر بگیریم یعنی تهران با شهرهای اقماری اطراف آن؛ امروزه ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران وجود دارد که هم از لحاظ تردد و هم از لحاظ مسائل محیط زیستی بر تهران اثر گذار هستند. دودی که از نیروگاه‌های شهید رجایی آبیک و منتظر قائم ملارد متصاعد می‌شود قطعاً به تهران هم می‌آید. این در حالی است که حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل بدون استفاده در اطراف تهران وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت برای تردد بین شهری تهران و شهرهای اقماری استفاده کنیم.

هاشمی با بیان اینکه از طرفی ما باید اتوبوس دیزلی و گازی نداشته باشیم و مقدمات لازم برای ورود ۹ هزار اتوبوس برقی فراهم کنیم گفت: باید اعتراف کرد که مدیریت شهری در این دوره، در سیستم حمل‌ونقل عمومی نمره قبولی نگرفته است، چه در اقداماتی که باید خود شهرداری انجام می‌داد، چه در تعهداتی که دولت باید انجام می‌داد و چه در بخش اقدامات و پیگیری‌های که مجلس باید صورت می‌داد، ما فقط تعدادی مصوبه، قانون و دستور خوب از مقامات و نهادهای مختلف را در دست داریم که اینها برای مردم اتوبوس و واگن مترو نمی‌شود.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: حتی در زمینه ساخت خطوط جدید مترو هم در این دوره عملکرد قابل قبولی نداشتیم و نسبت به دوره‌هایی که مترو هیچ ردیف بودجه‌ای نداشت و قرار بود با سرمایه گذاری و استقراض از سیستم بانکی ساخته شود، هم پیشرفت نداشته‌ایم.

هاشمی گفت: می‌توان در این جلسات با توجه به در پیش بودن انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، حرف‌های انتخاباتی و تبلیغاتی زد، اما باید شجاعت داشته باشیم و بگوییم که مشکلی از سیستم حمل‌ونقل عمومی که اولویت یک تهران است حل نشده و هر مسئول و نهاد، قصور و تقصیر خود را بپذیرد و فرافکنی نکند.

کد خبر 469393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.