واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی تایید علمی معتبر ندارد

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با اشاره به مشخص نبودن نوع واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی گفت: مردم گمان نکنند از هر کشوری که ادعای تولید واکسن دارد می‌توان واکسن خرید کرد بلکه روند خرید و انتقال آن قطعاً به این سرعت انجام نمی‌شود و مهم‌ترین دلیل آن این است که اولویت کشورها مردم خودشان است نه فروش آن.

منو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پایین آمدن آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در روزهای گذشته، اظهار کرد: سیاست‌های خوبی که از طرف دولت اعمال شد در کاهش آمار مبتلایان کووید ۱۹ تأثیرگذار بود و مهم‌تر از آن رعایت درست دستورات بهداشتی توسط مردم قطعاً در فروکش کردن آمار تأثیر داشته است.

وی افزود: تعداد بالای مبتلایان در پاییز باعث ایجاد مصونیت برای ابتلای بیشتر جامعه شد، اما اگر دوباره شرایط برای مردم عادی تصور شود در ماه‌های منتهی به سال جدید شاهد اوج گیری دوباره ویروس خواهیم بود به همین دلیل هنوز هم نیازمند رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط همه مردم هستیم.

رفتار ویروس ضعیف نشده است

عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا در خصوص احتمال ضعیف شدن ویروس کووید ۱۹ ادامه داد: رفتار ویروس در این چند ماهه ضعیف نشده و حتی جهش‌هایی در رفتار آن را شاهد بودیم، نمونه آن هم وجود ویروس انگلیسی است که قدرت نفوذ و حتی سرعت انتقال بالایی دارد، بنابراین نمی‌شود بدون دلایل علمی گفت رفتار ویروس روبه ضعیف شدن رفته است.

وی در خصوص مراحل تست واکسن ایرانی کرونا، تصریح کرد: هنوز مرحله اول تست انسانی واکسن کرونا تمام نشده است، قرار است ۵۶ نفر را وارد تست انسانی کنیم که فعلاً ۱۴ نفر در مرحله اول واکسن آزمایشی را تزریق کرده و عارضه‌ای نداشته‌اند، قطعاً در صورت لزوم افزایش تعداد تست انسانی بیش از این نتایج از طریق نشست مطبوعاتی به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

گزارش عوارض بسیار از واکسن آمریکایی و انگلیسی

محرز افزود: در نوع واکسن mRNA که نمونه واکسن آمریکایی است، عوارض زیادی گزارش شده است و از نظر علمی این واکسن شناخته شده نیست، تولید این واکسن برای جامعه و مردم آمریکاست و هیچ سفارشی هم از قبل از طریق مسئولان وزارت بهداشت کشورمان برای خرید این محصول صورت نگرفته است، در خصوص واکسن فایزر ساخت انگلیس هم که در سوئد تولید می‌شود این واکسن سال‌ها قبل تولید می‌شده و مورد استفاده بوده است.

وی تصریح کرد: نمونه‌های واکسنی مانند mRNA برای درمان سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و محققان آمریکایی تصمیم به استفاده این واکسن برای درمان کرونا گرفته‌اند، اما تصمیمی که مبنی بر سیاست‌های اتخاذی سران کشور بوده است قطعاً بر اساس نظر کارشناسی بوده و اعمال می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به حواشی که برای صحبت‌های پیشین خود در رسانه‌های خارج از کشور ایجاد شده است، افزود: متأسفانه رسانه‌ای در داخل کشور روزهای گذشته با من مصاحبه‌ای داشته و صحبت‌های چند ماه پیش من را به صحبت‌هایم اضافه کرده است، این در حالی است که از ماه‌های قبل گفته‌ام هر واکسنی که بالای ۵۰ درصد مصونیت ایجاد کند قابل استفاده است.

وی با ابراز امیدواری از ساخت واکسن داخلی در اولین فرصت، اظهار کرد: محققان ایرانی در حال تلاش برای تولید واکسنی هستند که از ویروس ضعیف شده یا کشته شده باشد و امیدوارم تا خرداد سال آینده برای تزریق همگانی به بازار عرضه شود و باید اولویت مردم کشورمان استفاده از واکسن کشته شده یا ضعیف شده باشد که محققان داخلی در حال تولید آن هستند چرا که نوع واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به طور علمی ثابت شده نیستند.

مردم تا زمان تولید واکسن ایرانی صبور باشند

محرز در خصوص زمان بر بودن روند سفارش و انتقال واکسن خارجی به ایران، اظهار کرد: هیچکدام از کشورها حاضر نیستند قبل از واکسینه کردن مردم خودشان به ما واکسن بفروشند، بنابراین شیطنت‌هایی که صورت می‌گیرد از اساس کذب است و متأسفانه از صحبت‌های من سوءبرداشت شده است، حتی ذکر این نکته ضروری است که از نظر علمی واکسن‌های هر یک از کشورها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، البته واکسن‌های mRNA تولید کشور آمریکا باید امتحان خود را پس بدهند.

وی با بیان اینکه هر واکسنی که بخواهیم سفارش دهیم زودتر از واکسن ساخت ایران به دست ما نمی‌رسد، افزود: مردم گمان نکنند از هر کشوری که ادعای تولید واکسن دارد می‌توان واکسن خرید کرد، بلکه روند خرید و انتقال واکسن قطعاً به این زودی ها انجام نمی‌شود و مهم‌ترین دلیل آن این است که اولویت کشورها، مردم خودشان است و نه فروش آن، بنابراین از مردم تقاضا دارم این چند ماه باقی مانده تا تولید واکسن داخلی صبر کنند قطعاً دستاورد محققان کشورمان نیز چشمگیر خواهد بود.

کد خبر 469381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.