بیم و امید رایزنی اصلاح‌طلبانه

ریزش شاخص کل بورس، بررسی مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، معضلات پیش روی ایالات متحده برای برگزاری مزاسم تحلیف رئیس جمهور جدید و رایزنی انتخاباتی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه۳۰ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرچم بورس زیرپای مالباختگان» به بررسی ریزش شاخص کل بورس پرداخت و نوشت: بازار سرمایه همچنان حال و روز خوشی ندارد و شاخص کل ظرف دو-سه روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار واحد دیگر ریزش کرد و به میانه‌های کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رسید. از طرفی مردم عزیزی که دیگر از نقشه قرمز هر روز بازار سهام کلافه و سرمایه آنها نابود شده و برای چندمین بار در یکی دو ماه اخیر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و این‌بار پرچم سازمان بورس را از مقابل این نهاد پایین آوردند. در همین حال گفته می‌شود نمایندگان مجلس اولتیماتوم یک هفته‌ای را به وزیر اقتصاد در خصوص شفاف‌سازی برای وضعیت اسفناک بازار سرمایه داده‌اند.

در همین خصوص، سیدکاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» می‌گوید: «دولت باید پاسخگوی این مساله باشد و ما نمی‌گذاریم حق و حقوق مردم بیش از این تضییع شود.» از طرفی یک منبع مطلع در سازمان بورس هم که نخواست نامش فاش شود، به «آرمان‌ملی» اظهار می‌کند: «سازمان بورس در خصوص مشکلات پالایشی‌ها و صندوق این گروه «پالایش‌یکم» نامه‌نگاری‌هایی انجام داده اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است و برخی مسئولان اصرار به عرضه و ادامه سیاست فعلی داشته‌اند.»

به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین دغدغه اقتصادی داخلی در شرایط کنونی وضعیت اسفناک بازار سرمایه است. نوزدهم مرداد سال جاری بود که روند ریزشی بازار سهام متأثر از عوامل گوناگون همچون کج‌سلیقگی‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه شروع شد و تاکنون سر و صدای بسیاری از سهامداران را درآورده است و مردمی که اکنون سرمایه آنها از نصف هم کمتر با برگزاری تجمع‌های چندباره خواستار رسیدگی به وضع موجود هستند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمامی تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای پس از برجام باید رفع شوند» به بررسی مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ پرداخت و نوشت: اگر جامعه بین‌الملل همچان از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند، باید بدانند که بر اساس قطعنامه مذکور نه تنها اعضای برجام و شورای امنیت بلکه تمامی اعضای سازمان ملل نسبت به اجرای این قطعنامه ملزم هستند و در همین چارچوب اجرای برجام الزام است از این رو نه تنها تمامی تحریم‌های هسته‌ای، بلکه تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاده باید رفع شوند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ پنج عضو دائم و بیش از ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل به اجرای تعهداتی در برابر ایران ملزم شده اند. عمده الزاماتی که قطعنامه ۲۲۳۱ برای اعضای سازمان ملل از جمله اعضای دائم شورای امنیت در نظر گرفته اجرای مفاد توافق جامع هسته‌ای (برجام) است. بر اساس این قطعنامه، همه قطعنامه‌های قبلی درباره ایران لغو و ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد خارج شد. در متن قطعنامه تصریح شده است که این یک تغییر بنیادین در رابطه ایران با شورای امنیت سازمان ملل است.

بر همین اساس نه تنها کشورهای عضو برجام و اعضای شورای امنیت بلکه ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل نیز حق تحریم ایران یا همراهی با تحریم کشور ثالث را نداشته و در صورت انجام این کار خلاف مقررات سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ اقدام کرده‌اند. از این رو بعد از سال ۲۰۱۸ و خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های قبلی و نیز اعمال تحریم‌های جدید از سوی این کشور علیه ایران نه تنها اقدامی خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی آمریکا بود، بلکه کشورهای همراهی کننده با آمریکا نیز خلاف مقررات سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کردند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیم و امید رایزنی اصلاح‌طلبانه» به بررسی رایزنی انتخاباتی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان و حاکمیت پرداخت و نوشت: رسمی نانوشته و عرفی چندین و چند ساله بر فضای انتخاباتی جمهوری اسلامی و کنشگری در سطح انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حاکم است که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری - اصلاح‌طلب، میانه‌رو یا اصولگرا - پیش از ورود رسمی و علنی به عرصه رقابت و اعلام کاندیداتوری، به دیدار بزرگان نظام و البته شخص رهبری رفته و به نحوی از ایشان برای ورود به این عرصه خطیر رخصت می‌طلبند.

رسمی که البته شاید چندان هم نانوشته نمانده و به بیان دقیق‌تر اگرچه به لحاظ حقوقی و قانونی، در هیچ‌یک از اسناد رسمی و بالادستی مدون نشده اما با مرور ادبیات سیاسی ایرانی و آنچه در این راستا در مطبوعات و رسانه‌ها بازتاب یافته و می‌یابد، به روایت‌هایی متعدد از این دیدارها و مراسم رخصت و فرصت برمی‌خوریم که چنان‌چه اشاره شد به مراجعه اغلب کاندیداها و رؤسای جمهوری پیشین، از سیدمحمد خاتمیِ اصلاح‌طلب تا محمود احمدی‌نژاد اصولگرا (دست‌کم در آستانه انتخابات ۸۴ و حتی به‌نحوی پیش از برگزاری انتخابات جنجالی ۸۸) و البته حسن روحانی میانه‌رو و اعتدالی می‌پردازد.

همین چند روز پیش بود که الیاس حضرتی، قائم‌مقام دبیرکل حزب اصلاح‌طلب «اعتماد ملی» روایتی از دیدار مهر ماه ۷۵ خود و ۱۲ عضو هیأت شورای راهبردی نیروهای خط امام با رهبری در آستانه انتخابات تاریخ‌ساز دوم خرداد ماه ۷۶ به دست داد و در حاشیه از این گفته بود که خاتمی، وقتی پس از چند ماه اصرار اطرافیان، بالاخره اوایل دی ماه ۷۵ می‌پذیرد که وارد صحنه شود، تاکید می‌کند که «کاندیداتوری‌اش مشروط است به دیداری با رهبری»؛ دیداری که ظاهراً چندی بعد در یک روز چهارشنبه زمستان ۷۵ انجام می‌شود و خاتمی فردای آن روز با دعوت این هیأت ۱۳ نفره به دفتر کار خود در کتابخانه ملی، رسماً از کاندیداتوری خود به این جمع به عنوان اولین گروهی که در جریان این مهم قرار گرفته‌اند، خبر می‌دهد.

مشابه این روایت را چنان‌که گفتیم درباره دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خوانده و شنیده‌ایم اما این دست دیدارها و رایزنی‌های هفته‌ها و ماه‌های نزدیک به انتخابات صرفاً به ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری محدود نیست و گفت‌وگو و رایزنی با موضوع «احراز صلاحیت کاندیداها» و به نحوی استمزاج از شورای نگهبان و بزرگان نظام و البته استمداد از آنان جهت اعمال نگاه مبتنی بر جذب حداکثری و انعطاف در بررسی و احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری - و البته در سطوحی به نسبت نازل‌تر در انتخابات مجلس شورای اسلامی- ازجمله رسوم نانوشته و به تعبیری عرفیات انتخاباتی جمهوری اسلامی است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چهل‌سالگی «۴۴۴ روز»» به بررسی حوادث تسخیر سفارت آمریکا پرداخت و نوشت: ۱۳ آبان ۱۳۵۸؛ تلفن‌ها زنگ می‌خورد، صحبت‌های درگوشی آغاز می‌شود، پچ‌پچ‌ها بالا می‌گیرد، قرار نیست کسی بویی ببرد، روز موعود فرامی‌رسد، نم‌نم باران، جمعی ۴۰۰، ۵۰۰ نفره را همراهی می‌کند. از زیر چادرها، میله آهنی خودنمایی می‌کند، عده‌ای که جوان به نظر می‌رسند و ظاهراً از چیزی ناراضی‌اند، به شیوه‌ای اعتراض‌گونه، قدم در خیابان طالقانی می‌گذارند، باران هنوز آرام‌آرام می‌بارد، جمعیت بدون هیچ حرکت خاصی آرام‌آرام از روبه‌روی درهای جایی که گفته می‌شود، سفارت آمریکاست می‌گذرند. احتمالاً سه در پشت‌سر گذاشته می‌شود و در یک چشم به‌هم‌زدن اتفاقی غیرمنتظره می‌افتد؛ آن‌قدر سریع که حتی آن میله آهنی هم بی‌استفاده می‌ماند و همه چیز در یک لحظه تمام می‌شود، سفارت آمریکا لانه جاسوسی می‌شود و روز دانش‌آموز سال ۵۸، تا ۴۴۴ روز، روز دانشجو باقی می‌ماند.

اکنون ۴۱ سال از وقوع آن ماجرا می‌گذرد، بی‌شک شاید ابتدایی‌ترین کار برای تحلیل آن اتفاق، شناخت فعالان حرکت باشد؛ مسئله‌ای که البته این روزها خیلی‌ها را خوش نمی‌آید. به هر ترتیب از این منظر سفارت آمریکا، پیش از آنکه بتوان هرگونه نامی بر آن نهاد، محملی برای جمع‌آمدن تمامی افرادی است که این روزها هرکدامشان نمایندگی خط‌مشی متفاوتی را بر عهده دارند. مسئول مرکز استشهادیون، دبیرکل جبهه مشارکت، نماینده اصولگرای مجلس، وزیر دولت مردمی و صدها عنوان و اسم مختلف دیگر که نام‌بردن از همگی آنها، چندان ممکن به نظر نمی‌رسد. از این‌رو اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ و به تعبیر دانشجویان آن زمان، لانه جاسوسی را می‌توان به جرأت، ویترینی از تمامی انواع و اقسام ممکن فکر و سلیقه و طبع دانست؛ چراکه حتی اگر تفکری نیز در لانه نماینده‌ای نداشت‌، در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف آن بساط کتاب‌فروشی پهن یا لااقل در حمایت از این حرکت بیانیه‌ای صادر کرده است.

بااین‌وجود، بازهم ۴۴۴ روز گروگان‌گیری در ایران مانند تمامی وقایع تاریخی، ابهام و ناگفته‌های بسیاری به همراه دارد که شاید معلول دلایلی باشد که ذکر آنها به نوبه خود خالی از فایده نیست.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وحشت مقامات آمریکایی از پیوستن گارد ملی به معترضان» به معضلات پیش روی ایالات متحده برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید پرداخت و نوشت: فردا مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن بعد از انتخابات بسیار پر مناقشه سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود. فرایند انتقال قدرت در آمریکا ۶ ژانویه (۱۷ دی) با یورش طرفداران ترامپ به کنگره، رنگ خون گرفت و دست کم پنج نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. بعد از این حمله، وحشت سراسر آمریکا را فرا گرفت و اخبار و گزارش‌های انتخاباتی آمریکا نیز به سوژه خنده کشورهای جهان مبدل گشت. به دنبال آن، پنتاگون گزارش داد، طرفداران افراطی ترامپ آماده بازگشت به خیابان‌ها در روز تحلیف هستند. برخی طرفداران مسلح ترامپ نیز وعده قیام داده‌اند. پنتاگون از ترس آشوب احتمالی، بیش از ۲۵ هزار نیروی گارد ملی را در سراسر واشنگتن پایتخت مستقر کرده است. ۵۰ ایالت هم به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند. با وجود اینکه واشنگتن به طور کامل در قرق نظامیان آمریکایی قرار دارد، اما «موریل باوزر»، شهردار پایتخت آمریکا، درباره وقوع حملات در مناطقی از واشنگتن دی سی به جز محوطه اطراف کنگره و محل برگزاری مراسم تحلیف بایدن هشدار داده است.

بر این اساس، «باوزر» درباره فضای امنیتی پایتخت آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: «من نه تنها نگران وضعیت مراکز ایالت‌های دیگر هستم، بلکه نگران دیگر بخش‌های واشنگتن دی سی (به جز محوطه اطراف کنگره) نیز هستم. در اطراف ساختمان‌های فدرال (کنگره و کاخ سفید) در واشنگتن دی سی تدابیر شدید امنیتی به اجرا در آمده است، اما من نگران وضعیت دیگر مناطق شهر نیز هستم. حدود ۷۰۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند».الجزیره نیز گزارش داده هزاران نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا در واشنگتن مستقر شده و در چارچوب آماده سازی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف بایدن در روز چهارشنبه، خیابان‌های منتهی به کنگره و کاخ سفید را مسدود کرده‌اند.

اما نگرانی مقامات آمریکایی تنها از آشوب احتمالی طرفداران ترامپ نیست؛ دیروز خبر رسید که مقامات آمریکایی از حمله نظامیان به مراسم تحلیف بایدن نیز به شدت نگران هستند. مقامات دفاعی آمریکا نگران هستند که حمله یا تهدیدات دیگری از سوی نیروهای خودی، که موظف به تأمین امنیت این مراسم هستند، صورت بگیرد. به همین دلیل، «اف بی‌آی» در حال بررسی چگونگی نظارت شدید بر تمامی ۲۵ هزار نیروی گارد ملی حاضر مراسم تحلیف است. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ریان مک کارتی» وزیر ارتش آمریکا روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که از تهدیدات احتمالی آگاهی دارد.

او به فرماندهان نظامی هشدار داد که با نزدیک شدن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، مراقب هرگونه مشکل و مسئله‌ای در واحدهای نظامی خود باشند. طبق این گزارش، علیرغم آنکه تاکنون هیچ‌گونه شواهدی درباره تهدید از سوی نظامیان آمریکایی برای مراسم تحلیف مشاهده نشده‌، اما نظارت بر اعضای گارد ملی به شدت افزایش یافته است. مک کارتی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «ما به طور مداوم در حال بررسی اوضاع هستیم و افرادی که برای این عملیات منصوب شده‌اند را به دقت تحت نظر داریم». این اقدام همچنین نشان‌دهنده نگرانی درباره عملکرد همان نیروهایی است که برای حفاظت از این شهر در روزهای آتی تعیین شده‌اند و اینکه آنها می‌توانند تهدیدی برای رئیس‌جمهوری آتی آمریکا و دیگر شرکت‌کنندگان مهم این مراسم به شمار بروند. در شرایطی همانند این، بررسی اف‌بی‌آی شامل وارد کردن نام تک‌تک نظامی‌های دخیل در این عملیات در پایگاه داده‌ها و فهرست‌های هشدار برای رؤیت موارد نگران‌کننده احتمالی می‌شود. «دیوید گومز»، یک مقام امنیت ملی سابق اف‌بی‌آی گفت، این می‌تواند شامل دسترسی به تحقیقات پیشین یا بررسی موارد مرتبط با تروریسم باشد.

کد خبر 469369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.