۳۹.۷ درصد دانشجویان کم‌تحرک هستند

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان، گفت: نتایج حاصل از طرح پایش تندرستی و ارزیابی وضعیت جسمانی دانشجویان ۵۰ دانشگاه کشور نشان می‌دهد، ۳۹.۷ درصد دانشجویان کم‌ تحرکی دارند.

به گزارش ایمنا، محمدحسین علیزاده، با اشاره به آمارهای اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان از وضعیت جسمانی و تندرستی ۱۴ هزار دانشجو، اظهار کرد: اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان سال گذشته برای چهارمین سال متوالی طرح پایش تندرستی و ارزیابی وضعیت جسمانی دانشجویان را در ۵۰ دانشگاه برای دانشجویان ورودی جدید اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در این طرح ۱۴ هزار دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مشارکت داشتند و اطلاعات قابل توجهی در خصوص شاخص‌های فیزیولوژیک و آمادگی جسمانی همچنین بررسی ساختار قامتی و اسکلتی دانشجویان به دست آمده است.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در خصوص نتایج حاصل از اجرای این طرح، اظهار کرد: نتایج بخش فعالیت بدنی، از کم تحرکی دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر خبر می‌دهد و در کل ۳۹.۷ درصد دانشجویان کم تحرکی دارند.

وی گفت: همچنین بررسی شاخص توده بدنی یا BMI دانشجویان نشان داد فقط ۵۹.۵ درصد دانشجویان پسر و ۶۱.۱ درصد دانشجویان دختر دارای وضعیت بدنی مطلوب (نرمال) هستند. این نتایج در مجموع حاکی از آن است که در میان دانشجویان تحت بررسی، از هر چهار دانشجو یک نفر دارای اضافه وزن و چاقی است.

علیزاده در خصوص نحوه بررسی میزان آمادگی جسمانی دانشجویان در طرح پایش تندرستی، تصریح کرد: شاخص آمادگی جسمانی، فاکتور مناسبی از تندرستی است که در این طرح در سه بخش "آزمون ظرفیت قلبی عروقی" "قدرت عضلانی" و "انعطاف پذیری" به طور مجزا به بررسی این شاخص‌ها پرداخته شد.

وی افزود: نتایج حاکی از آن است که در فاکتور انعطاف پذیری از هر سه دانشجو یک نفر نیاز به بهبود انعطاف پذیری و در بخش قدرتی عضلانی، از هر سه دانشجو یک نفر نیاز به بهبود قدرت عضلانی دارد. همچنین در بخش قلبی تنفسی، از هر پنج دانشجوی پسر ۲ نفر و از هر چهار دانشجوی دختر یک نفر نیاز به بهبود ظرفیت قلبی تنفسی دارد.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه‌ها، اداره کل تربیت بدنی این سازمان، ارائه خدمات تندرستی به دانشجویان را متوقف نکرده است. در این راستا "کارگروه مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی" با بررسی شرایط موجود و بهره‌گیری از ظرفیت اساتید حوزه ورزش و تندرستی، بخش "مشاوره آنلاین تندرستی" را برای ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌های ورزشی برای دانشجویان راه اندازی کرد که با استقبال چشمگیر دانشجویان مواجه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نحوه بهبود این آمارها، تاکید کرد: سبک زندگی در دوران دانشجویی و سطح فعالیت بدنی در سن و سال جوانی باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان با کیفیت مناسب‌تری این دوران را سپری کنند. این امر بر ضرورت یک فرهنگ فعال، پویا و داشتن سطح مناسبی از تندرستی بیش از پیش تاکید می‌کند.

وی افزود: با آگاهی بخشی مناسب به دانشجویان از وضعیت تندرستی از یک سو و مدیریت فرایندهای ورزش دانشجویی با ارائه فعالیت‌های ورزشی متنوع از سوی دیگر، می‌توان مسیر مناسبی برای مشارکت پایدار ورزشی در دانشگاه‌ها برگزید تا دانشجویان دختر و پسر از خدمات و زیر ساخت‌های ورزشی به میزان بیشتری بهره گیرند.

مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان همچنین درباره سامانه ستاو، خاطرنشان کرد: بخش "مشاوره آنلاین تندرستی" در سامانه جامع تندرستی، ارزیابی و ورزش (ستاو) اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان به صورت روزانه به ارائه خدمات تندرستی به دانشجویان در پنج بخش کاهش وزن، تغذیه ورزشی، آمادگی جسمانی، ادراک بدنی و حرکات اصلاحی می‌پردازد.

منبع: ایرنا

کد خبر 469367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.