نقش پروژه رینگ چهارم در کاهش آلودگی هوای اصفهان

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یک از وظایف رینگ‌های حفاظتی مدیریت ترافیک و کاهش تردد غیرضروری خودروها از خارج به داخل شهرهاست یعنی به جای اینکه ترافیک سنگین از وسط شهر عبور کند، می‌تواند از کناره‌های آن و بدون آنکه امنیت مردم را تحت تأثیر قرار دهد، بگذرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: از زمان آغاز به کار دوره پنجم مدیریت شهری، نوع سیاست گذاری بر این مبنا بود که توزیع پروژه‌های عمرانی با توجه به تأثیراتی که در مناطق و رشد و توسعه آنها دارند، به گونه‌ای باشد که مناطق کم‌تر برخوردار نیز بتوانند با اجرای پروژه‌های ویژه توسعه یابند.

وی تاکید کرد: سعی بر این بوده که تمرکز بر مناطق مرکزی و مناطق توسعه یافته باعث نشود که تراکم بیش از حد جمعیت را در این مناطق شاهد باشیم که این موضوع باعث می‌شود توازن جمعیتی شهر به هم خورده و تحقق عدالت اجتماعی را دورتر کند.

طغیانی خرده پروژه‌های مناطق ۱۵، ۱۴ و ۱۰ و همچنین قطار شهری را از شاخص‌ترین این پروژه‌ها دانست و افزود: پروژه حلقه چهارم (رینگ حفاظتی) نیز یکی دیگر از ابرپروژه‌های شهر است که اجرای آن سال‌ها پیش مصوب شده بود، اما به دلایل مختلف به انجام نرسید تا اینکه در این دوره از مدیریت شهری با وجود تمام چالش‌ها و مسائل اقتصادی و درآمد شهرداری این پروژه آغازی دوباره داشت.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان توسعه افقی را یکی از اتفاقات نامطلوب در کلانشهرها دانست و اظهار کرد: حلقه چهارم رینگ حفاظتی می‌تواند رشد و توسعه افقی اصفهان را محدود کند.

وی افزود: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که کلان شهر اصفهان با آن روبه‌رو است و یکی از طیف‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شود قطعاً ترافیک و تردد خودروها به ویژه خودروهای سنگین است.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: یک از وظایف رینگ‌های حفاظتی مدیریت ترافیک و کاهش تردد غیرضروری خودروها از خارج به داخل شهرهاست یعنی به جای اینکه ترافیک سنگین از وسط شهر عبور کند می‌تواند از کناره‌های آن و بدون آنکه امنیت مردم را تحت تأثیر قرار دهد، بگذرد.

طغیانی با بیان اینکه ۴۸ کیلومتر از رینگ چهارم در شهر اصفهان قرار دارد، اضافه کرد: پروژه رینگ حفاظتی یکی از استراتژیک‌ترین پروژه‌های استان اصفهان است و علاوه بر اصفهان از درون شهرهای دیگر نیز عبور می‌کند.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نقطه صفر این پروژه مربوط به مجموعه پل‌های شهید سلیمانی است که یکی از مهم‌ترین نقاط رینگ به حساب می‌آید چون دروازه شرقی اصفهان است و می‌تواند ترافیک منطقه ۱۵ را به شدت مدیریت کند، از طرف دیگر از نظر عملیات عمرانی نیز در نوع خود بی نظیر است.

وی تاکید کرد: پروژه پل‌های شهید سلیمانی حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری بهره برداری شود.

نقش ساماندهی جداره‌های چهارباغ در تکمیل این پیاده‌راه

وی افزود: اگر قرار است پروژه چهارباغ به نتیجه کامل و مورد قبول برسد چاره‌ای جز این نداریم که جداره‌های آن نیز به سامان برسد برای مثال اگر شما در چهارباغ حرکت کرده باشید نماهای غربی و شرقی آن بیش از حد دچار اغتشاشات بصری بوده که چندان شایسته چهار باغ نیست.

طغیانی با بیان اینکه این موضوع به معنای یکسان سازی چهارباغ نیست، گفت: در ناحیه چهارباغ، گاهی سه یا چهار تابلو بر روی هم و بی نظم نصب شده، تاسیساتی که در نمای بدنه غربی و شرقی وجود دارد بسیار جنبه زیبایی چهارباغ را می‌کاهد و حتی گاهی اتصالات ناایمنی هم دارد.

وی تصریح کرد: اگر اصفهان می‌خواهد به عنوان یک شهر جهانی ابراز وجود کند، چاره‌ای جز این ندارد که بتواند به پیاده‌محوری بپردازد. پیاده راه شدن فضای شهری علاوه بر اینکه حوزه تعاملات اجتماعی شهروندان را ارتقا می‌دهد در کنترل ترافیک و کاهش آلودگی‌ها نیز بسیار تأثیر گذار است.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای پیاده راه سازی باید با یک شبکه پیاده روبه‌رو شویم چون ایجاد محوری مثل چهار باغ صرفاً به عنوان یک پیاده راه نیست و می‌تواند یک جاذبه گردشگری باشد که با تحقق این جاذبه گردشگری اهداف شهر سالم برای انسان‌ها و شهر زیست پذیر نیز قابل دستیابی است.

کد خبر 469353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.