مزایای سیستم‌های روشنایی در فضاهای عمومی

وجود سیستم‌های روشنایی به میزان کافی در فضاهای عمومی، از ضروری‌ترین مولفه‌ها در طراحی شهری به شمار می‌رود چرا که نقش مهمی در حفظ امنیت شهروندان و زیست‌پذیری یک شهر ایفا می‌کند.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایجاد فضاهای عمومی ایمن، زیست‌پذیر و پویا نقش مهمی در محبوبیت یک شهر بین ساکنان ایفا می‌کند. همان‌طور که پوشش‌ سطح خیابان‌ها، کیفیت پیاده‌روها و قابلیت دسترسی به امکانات بخشی جدایی‌ناپذیر از فضاهای عمومی به حساب می‌آید، توجه به سیستم‌های روشنایی، به میزان کافی و کیفیت مناسب، نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع، توجه به این سیستم‌ها از ابتدایی‌ترین جنبه‌های طراحی شهری به شمار می‌رود که در چند سال اخیر، بیش از قبل مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. در ادامه به شرح مهم‌ترین مزایای وجود سیستم‌های روشنایی مناسب در شهرها پرداخته می‌شود.

امنیت

ایجاد امنیت برای شهروندان و حتی سایر افرادی که به روش‌های مختلف در مکان‌های عمومی به تردد می‌پردازند، از مهم‌ترین مزایای سیستم‌های روشنایی شهری به حساب می‌آید. در واقع، طراحان شهری از طریق روشن‌سازی خیابان‌ها، کوچه‌ها، پارک‌ها و سایر فضاهای عمومی خطر وقوع تصادفات و حوادث را به حداقل می‌رسانند. همچنین روشنایی برای رانندگی در شب امری ضروری است چرا که افزایش دید و به حداقل رسیدن وقوع سوانح خیابانی را در پی دارد. بدیهی است که اخیرا و با افزایش جمعیت شهرها، مردم به سمت استفاده از حمل و نقل پایدار نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی گرایش پیدا کرده‌اند. بنابراین، حفظ امنیت این افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که طراحی سیستم‌های روشنایی شهری نقش مهمی در ایجاد این امنیت ایفا می‌کند.

زیباسازی

روشنایی مولفه‌ای جدایی‌ناپذیر از طراحی فضاهای عمومی به حساب می‌آید که اگر به خوبی مورد توجه طراحان قرار گیرد، می‌تواند به زیباسازی شهر کمک قابل توجهی کند. در واقع، معماران حین طراحی چشم‌اندازهای شهری، توجه به سیستم‌های روشنایی مناسب را اغلب در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند چرا که می‌تواند بیش از سایر عناصر، یک مکان عمومی را زیبا کند. ایجاد سیستم‌های روشنایی مناسب در فضاهایی مانند گردشگاه‌های ساحلی، تفرجگاه‌ها، پارک‌ها وسایر مکان‌های عمومی می‌تواند بر محبوبیت یک شهر بیافزاید و حتی از طریق جذب گردشگران، رونق اقتصادی را برای آن به ارمغان آورد. علاوه بر این، اگر هنگام طراحی این سیستم‌ها در بازارها، جنبه زیبایی آن‌ها مورد توجه قرار گیرد، آنگاه افراد بیشتری به سمت خرید و مراکز تجاری جذب خواهد شد.

کاهش جرائم

افرادی که شب‌ها در محل کار خود به فعالیت می‌پردازند و دانشجویانی که پس از پایان کلاس‌های خود در تاریکی به سمت خانه‌هایشان حرکت می‌کنند، در معرض انواع خشونت و جرم قرار می‌گیرند. اگرچه اقدامات زیادی برای ایمن‌سازی محل عبور عابران پیاده در هنگام شب وجود دارد، با این حال، وجود سیستم‌های روشنایی به میزان کافی در فضاهای عمومی، حس امنیت بیشتری به این افراد می‌بخشد. شواهد حاکی است در مکان‌هایی که  سیستم‌های روشنایی به میزان کافی نصب شده است، میزان ارتکاب جرم بسیار کمتر از مناطق تاریک بوده است. عابران پیاده در شب هنگام، حین قدم زدن در خیابان‌های روشن احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری دارند تا اینکه در خیابان‌های تاریک قدم بزنند.

کمک به جهت‌گیری جغرافیایی

هنگامی که یک گردشگر یا غریبه هنگام شب در تاریکی از خانه بیرون می‌رود، امکان گم شدن او در خیابان‌ها وجود دارد. روشن‌سازی نقاط مهم نظیر ساختمان‌ها، آبنماها، پل‌ها، برج‌ها، مجسمه‌ها و غیره می‌تواند در یافتن مقصد و جلوگیری از گم شدن این افراد نقش مهمی ایفا کند. در واقع، روشنایی شهر یکی از محبوب‌ترین جنبه‌ها در جذب افراد خارجی به یک شهر محسوب می‌شود چرا که به جهت‌گیری جغرافیایی و مکان‌یابی در آن کمک زیادی می‌کند.

تاثیر تاریخی

چنانچه یک مکان تاریخی از روشنایی مناسبی برخوردار باشد، آنگاه نسبت به سایر فضاهای عمومی در میان گردشگران محبوب‌تر خواهد بود. در واقع، ایجاد سیستم‌های روشنایی مناسب می‌تواند مزایای مختلفی برای مکان‌های عمومی در بر داشته باشد؛ مثلا، مکان‌های تاریخی دارای سیستم‌های روشنایی با کیفیت علاوه بر جذب گردشگران، به افزایش حس غرور ساکنان یک منطقه در مورد تاریخ شهر منجر می‌شود.

تعامل اجتماعی

شکی نیست که مردم یک شهر مایلند در فضاهای روشن، نسبت به سایر مکان‌های شهری به ارتباط با دیگران بپردازند. مردم حین رفتن به یک فضای عمومی تاریک نظیر پارک، ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای دنج خلوت کنند، حال آنکه روشنایی فضا باعث پویایی بیشتر مردم و ایجاد ارتباط اجتماعی بین آن‌ها می‌شود.

کد خبر 469345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.