دوگانه وحدت در جریان اصولگرا؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

فاش شدن نقشه جبهه پایداری برای سعید جلیلی

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، پیرامون اصلاح قانون انتخابات گفت: جبهه پایداری به هر حال یکی از گروه‌های سیاسی فعال در سیاست ایران است و به همین دلیل بعید است فوت آیت‌الله مصباح خللی در برنامه‌هایشان ایجاد کند. در واقع پایداری کمافی‌السابق تحرکات‌شان را ادامه می‌دهند و یکی از گروه‌هایی هستند که به جد در انتخابات ۱۴۰۰ حضور خواهند داشت.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: اعضای پایداری تا اردیبهشت‌ماه به دنبال فرد مستقل خودشان هستند تا او را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در معرض رأی مردم قرار دهند. اما احتمالاً در هفته‌های منتهی به انتخابات با اصولگرایان توافق خواهند کرد؛ به عنوان مثال چند وزارتخانه دولت سیزدهم را طلب خواهند کرد و همچنین برنامه‌شان این خواهد بود که در صورت رئیس‌جمهور شدن قالیباف، مقدمات رئیس مجلس شدن سعید جلیلی را فراهم کنند.

او توضیح داد: البته از آنجا که تلقی عمومی این است که مشارکت احتمالاً پایین خواهد بود، شاید تصمیم‌هایی دیگر اتخاذ شود. بنده توصیه‌ام به اصلاح‌طلبان این است که با یک کاندیدای وزن‌دار وارد عرصه انتخابات شوند تا از این طریق شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم. این مهم زمانی محقق می‌شود که جریان اصلاحات بهانه رد صلاحیت را کنار بگذارد و نیروهای کارآمدش را وارد رقابت‌های انتخاباتی کند.

منصور حقیقت‌پور در پایان گفت‌: فضای سیاسی فضایی است که همه سلیقه‌ها باید در آن مشارکتی جدی داشته باشند تا بتوانند کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهند.

توهین صداوسیما به لباس کُردی

سید مهدی فرشادان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در انتقاد از توهین یک مجری صدا و سیما به لباس کردی اظهار کرد: رئیس جمهور، وزرا و علی‌الخصوص رئیس صدا و سیما باید بدانند فرهنگ و لباس زیبای کردها دارای هویت و ریشه است اما تعداد انگشت شماری از مدیران بی سواد در صدا و سیما باید در اظهارنظرهای جاهلانه خود درباره لباس مقدس کردها خودداری کنند.

فرشادان با تاکید بر اینکه لباس و فرهنگ دیگر اقوام مورد احترام ما کردها است، اظهار کرد: متأسفانه برخی مدیران بی سواد صدا و سیما در چند سال اخیر به جای پرداختن به مقدسات، ارزش‌ها و باورهای ما کردها بدون هیچ واهمه‌ای موجب آزردگی خاطر کردها شده‌اند.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر این اهانت‌ها را در سطح گسترده بررسی کنیم، صحبت‌های اخیر این مجری نسبت به لباس کردها درباره اینکه نماد چوپانی است، از دو حالت خارج نیست یا این مجری بی سواد ناآگاه و خام است و یا اینکه این گفتار سیاست غلط سازمان صدا و سیما را نشان می‌دهد که با اجازه دادن به این افراد موجب اهانت به ارزش‌ها، هنجارها و هویت ملی کردها می‌شوند.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران صدا و سیما گفت: این اولین بار نیست که این سازمان برخلاف رسالت و کارکرد اصلی خود که همانا ایجاد وحدت و همدلی است، حرکت می‌کند. من اهانت به مردم نجیب کرد را توسط این مجری در حقیقت سیاست غلط صدا و سیما می‌دانم که دارای نگاه از بالا به پایین است. به لباس کردی افتخار می‌کنم زیرا کردها پایه و بنیاد تمدن این سرزمین هستند که در روزهای سخت حافظ این کشور بوده اند. کردهایی که لباسشان را پرچم شرف و انسانیت می‌دانند، لباس کرد، شال کردها، سربند و دستمال آن‌ها و … همگی دارای یک فلسفه هستند و در مجموع میراث ما کردها را در این سرزمین تشکیل می‌دهد.

فرشادان گفت: این اهانت‌ها چیزی از ارزش‌های فرهنگی ما کردها کم نمی‌کند. بنابراین از رئیس صدا و سیما می‌خواهم که با این مجری برخورد لازم را انجام دهد. مجری شبکه دو سیما در یک برنامه زنده تلویزیونی به مهمان برنامه اش که لباس کردی بر تن دارد، می‌گوید: این لباس چوپانی چیست که پوشیده‌اید! دکتر فریبرز عزیزی مهمان برنامه در جواب می‌گوید: این لباس یادگار کاوه آهنگر و نماد آزادی از چنگال استبداد است‌.

علی نیکزاد در پاسخ به سید مهدی فرشادان گفت: این موضوع را به حساب صدا و سیما نگذارید، هیچ کسی یا قوم و رسانه‌ای حق اهانت به اقوام ایرانی را ندارد و کردهای با غیرت سند افتخار کشور هستند.

بررسی دعاوی مالی زیر ۵۰ میلیون تومان در شورای حل اختلاف

«احسان خاندوزی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی نیز با استناد به اصل ۱۵۹ قانون اساسی گفت: طبق این اصل مرجع تظلمات و شکایات دادگستری است. در ماده یک این لایحه نیز تصریح شده به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص، شورای حل اختلاف ایجاد می‌شود. اینکه در یک ماده دیگری خلاف اصل ۱۵۹ مانع حضور افراد در دادگستری شویم، خلاف اصل ۱۵۹ است.

وی ادامه داد: این موضوع به منزله ایجاد سد راه برای مردم به منظور مراجعه به دادگاه و خلاف سیاست‌های لایحه شورای حل اختلاف نیز بوده است، در دنیا نیز دادگاه‌ها رتبه بندی می‌شوند، و اختلافاتی که ریشه آنها ارقام پایین‌تر است، در دعاوی کوچک‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما اینکه پرونده‌ها را به خارج از دادگاه ارجاع دهیم، مخالف اصل ۱۵۹ قانون اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن وارد ندانستن این اخطار و در پاسخ به آن، گفت: همین اصل نیز تاکید بر رسیدگی به پرونده‌ها «به موجب قانون» دارد. این اقدام به منظور راحتی مردم صورت می‌گیرد تا اطاله دادرسی کوتاه‌تر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قوه قضائیه برای اینکه مشکلات مردم زودتر حل و فصل شود، این شوراها را در سلسله مراتب دادگاه‌ها تشکیل داده تا این افراد اگر می‌توانند صلح و سازش کنند، دچار مشکل نشوند.

نمایندگان امروز همچنین با رأی موافق به ماده ۱۲ لایحه مقرر کردند شوراها در موارد همه امور مدنی و حقوقی و مواردی که جنبه خصوصی جرایم غیرقابل گذشت دارد، با درخواست خواهان یا مدعی خصوصی برای صلح و سازش اقدام کنند.

براساس ماده ۱۳ این لایحه اتخاذ تصمیم در صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن و دستور تخلیه اماکن مسکونی موضوع قانون روابط موجر و مستأجر و تأمین دلیل زیر نظر صلاحیت شورا است.

به گفته «محمد حسین فرهنگی» عضو هیأت رئیسه مجلس، موارد قید شده در ماده ۱۳ قضائی نیستند و پیش از این در شوراهای حل اختلاف وجود داشته و اتخاذ تصمیم بر شورا بودن منطقی است و سبب افزایش سرعت می‌شود.

واکنش محمد صدر به خبر رایزنی‌اش با ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز در خصوص جلسات اخیر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما پنج سال است که با دکتر ظریف و اعضای وزارت امور خارجه جلسات متعدد داریم اما موضوع هیچکدام از این جلسات انتخاباتی نیست و در رابطه با شورای راهبردی و مسائل روز سیاست خارجه صحبت می‌کنیم.

او گفت: برخی رسانه‌ها این جلسات و تشدید آنها را ناشی از نزدیکی به انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کردند اما به جد می‌گویم که کذب است و این جلسات موضوع انتخاباتی ندارد.

صدر ادامه داد: در هیچ بحثی با آقای ظریف به موضوعی که با انتخابات ۱۴۰۰ مرتبط باشد ورود نکرده ایم.

شرط ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگویی درباره ترکیب شورای عالی وحدت گفت: اعضای هیئت عالی شامل آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آقایان پورمحمدی، سیدرضا تقوی و محمدحسن ابوترابی‌فرد از جامعه روحانیت، آقایان محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر و عبدالحسین روح‌الامینی از احزاب، آقای حسین الله‌کرم از «مجموعه پیش‌کسوتان جبهه و جنگ» و سیدمحمد حسینی از تشکل اساتید هستند.

این فعال اصولگرا افزود: البته «جامعه مدرسین»، «جبهه پایداری»، «هیئات رزمندگان»، «زنان» و «دانشجویان و جوانان» نیز قرار است نمایندگان خود را در آینده مشخص کنند که در مجموع تعداد اعضای شورای عالی ۱۷ نفر می‌شود.

اگرچه از شنیده‌ها و اخبار بر می‌آید اصولگرایان به آمدن ابراهیم رئیسی تمایل بیشتری دارند تا دیگر نامزدها؛ اما مصباحی‌مقدم درباره درخواست رسمی شورای عالی وحدت از آیت‌الله رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته که هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. اخیراً یک تشکل اصولگرا از رئیسی برای شرکت در انتخابات دعوت کرده بود و حمیدرضا ترقی هم به برنا گفته در نظرسنجی‌ها، رئیسی بسیار جلوتر از قالیباف است.

او در پاسخ به این پرسش که کدام نظرسنجی‌ها، رئیسی را پیشتاز می‌داند؟ گفت: نظرسنجی‌هایی که از مرکز پژوهش‌های مجلس گرفته تا بسیج، ایسپا و صداوسیما و… انجام شده است، نشان می‌دهد که وضعیت بیشتر حول محور سه، چهار نفر اول، یعنی رئیسی، احمدی‌نژاد، قالیباف و محسن رضایی می‌چرخد. ترقی در پاسخ به این پرسش نیز که آیا اصولگرایان از آمدن رئیسی اطمینان دارند، گفت: خیر این‌گونه نیست؛ مگر اینکه اصولگرایان بتوانند فشار زیادی بیاورند تا بتوانند رضایت رئیسی را جلب کنند.

او اظهار کرد: به هر حال اگر رئیسی بخواهد وارد انتخابات ۱۴۰۰ شود طبیعتاً اصولگرایان باید تلاش بسیاری انجام دهند تا رهبری را راضی کنند که منع را از روی رئیسی برای پذیرش مسئولیت دیگر بردارند؛ بنابراین طبیعی است که کار مشکلی است. به هر حال رئیسی سرباز نظام است و در هر جایی که وظیفه باشد، خدمت می‌کند.

کد خبر 469326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.