آلودگی هوا احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

ویروس کرونا بسیاری از ابعاد زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار داده است و عواملی وجود دارد که می‌تواند بر شدت این بیماری تأثیر مستقیمی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علاوه بر بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی و ریوی، عوامل متعددی در شدت بیماری زایی کرونا ویروس نقش دارند که می‌توان تا حدی آن‌ها را مدیریت کرد. این عوامل شامل آلودگی هوا، مصرف دخانیات، کمبود ویتامین‌ها و چاقی است. با شناخت این عوامل می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که ویروس جدید تا حد امکان نتواند قدرت بیماری زایی خود را در بدن گسترش دهد. در همین ارتباط با دکتر نیوشا جمشیدی طاری، پزشک عمومی گفت و گویی داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آلودگی هوا چه تأثیری بر شدت ابتلاء به بیماری کرونا دارد؟

آلودگی هوا خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد و از آنجایی که ویروس کرونا هم در دسته بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرد، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، میزان حساسیت و آسیب پذیری بدن افراد مبتلا به کرونا ویروس را افزایش می‌دهد. همچنین آلودگی هوا به صورت غیر مستقیم باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای شده و بر شدت بیماری کرونا تأثیر منفی خواهد داشت.

در روزهای آلوده چگونه می‌توانیم از ابتلاء به بیماری کرونا پیشگیری کنیم؟

ویروس کرونا از طریق چسبیدن بر روی ذرات معلق هوا وارد راه تنفسی شده و از این طریق باعث بیماری زایی در دستگاه تنفسی می‌شود. بنابراین در فصل سرما که پدیده وارونگی و آلودگی هوا شدت می‌یابد باید افراد برای در امان ماندن از ویروس کرونا تا حد امکان باید در منزل ماند و از فعالیت و تحرک شدید بدنی اجتناب کرد.

نقش دخانیات در شدت ابتلاء به ویروس کرونا چیست؟

مصرف دخانیات باعث ایجاد اختلال در سیستم دفاعی بدن می‌شود. همچنین مصرف دخانیات موجب بروز امراض گوناگون از جمله بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی، قلبی و عروقی می‌شود. از آنجا که کرونا ویروس نیز در اولین مرحله، باعث درگیری سیستم تنفسی می‌شود، استعمال دخانیات زمینه را برای درگیری بیشتر سیستم تنفسی فراهم می‌کند. طبق مطالعات احتمال پیشرفت و شدت یافتن بیماری کرونا و به دنبال آن بستری شدن در بیمارستان و بخش ICU و حتی مرگ و میر مبتلایان به کرونا در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد بالاتر است.

مصرف دخانیات چه نقشی در تضعیف سیستم تنفسی و ابتلاء به کرونا دارد؟

افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر ین دارای مخاط بینی و دهانی آسیب پذیرتری هستند به این ترتیب آن‌ها سریع‌تر به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند و احتمال درگیری ریوی در این افراد بالاتر است. از طرف دیگر هنگام سیگار کشیدن، احتمال آلودگی انگشتان و آلودگی سیگار وجود دارد. فردی که قصد سیگار کشیدن دارد، باید ماسک را از صورت خود بردارد که این عوامل ریسک ابتلاء به کرونا ویروس را بالا می‌برد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کدام ویتامین‌ها توصیه می‌شود؟

از آنجایی که ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر گذار هستند و کمبود آنها به خصوص ویتامین D و C در ابتلاء و شدت بیماری کرونا مؤثر است، در این روزهای کرونایی باید توجه به تأمین این منابع مدنظر قرار بگیرد. نور خورشید، عاملی محیطی است که می‌تواند سطح ویتامینD را در بدن افزایش دهد. قرص و آمپول ویتامین D نیز وجود دارد که باید تحت نظر پزشک مصرف شود. برای دریافت ویتامین C نیز می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات حاوی این ویتامین مانند مرکبات استفاده کرد.

تأثیر چاقی بر ویروس کرونا چیست؟

برای ارزیابی چاقی، شاخص توده بدنی (BMI) مورد سنجش قرار می‌گیرد. نحوه محاسبه بر این اساس است که وزن فرد بر حسب کیلوگرم بر قد او بر حسب متر به توان دو تقسیم می‌شود. اگر عدد حاصل شده از ٣٠ بیشتر باشد، شخص در گروه افراد چاق قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده خطر ابتلاء به کرونا ویروس و شدت آن در افراد چاق بیشتر است. در زمان ابتلاء به کرونا ویروس، بر میزان التهابات در بدن افزوده می‌شود که چاقی نیز باعث ایجاد التهاب زمینه‌ای در بدن می‌شود. همچنین چاقی می‌تواند با محدود کردن توانایی ریه‌ها، باعث شدت یافتن بیماری کرونا شود. افراد چاق شانس بیشتری برای ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع دوم، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی نیز دارند.

کد خبر 469309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.