ادویه شگفت انگیز برای درد مفاصل/کنترل استرس کرونا با دمنوش خانگی

اهمیت ویتامین D در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی، کنترل استرس ویروس کرونا با چند دمنوش خانگی، تبعات نخوردن صبحانه برای سلامتی، گیاهخواری روشی مناسب برای درمان کبد چرب و ادویه شگفت انگیز برای درد مفاصل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجمن قلب آمریکا اعلام کرده کسانی که از وعده صبحانه صرف نظر می‌کنند، در طور روز بیشتر از سایرین دچار پرخوری شده و اضافه وزن را تجربه می‌کنند. در مقابل؛ دریافت کنندگان وعده صبحانه، دچار نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، و کلسترول بالا می‌شوند. با این حال عوارض جانبی صبحانه نخوردن علاوه بر تأثیرات منفی روی وزن، شامل عدم سلامت هورمونی، اختلال حافظه و خلق و خوی است و از دیگر عوارض نخوردن صبحانه برای سلامتی بدن عبارتند از:

چاقی: چاقی و عوارض متعاقب آن از قبیل دیابت، ناباروری، بیماری قلبی از بزرگترین نگرانی‌های قرن هستند. عدم مصرف صبحانه در این میان می‌تواند خطر ابتلاء به چاقی را بیشتر کند. به گفته کارشناسان تغذیه نخوردن صبحانه باعث می‌شود که شما در تمام طول روز پرخوری کنید. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است نشان می‌دهد خوردن صبحانه کامل و ناهار سبک باعث تسهیل کاهش وزن، کاهش خطر ابتلاء به دیابت، بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا می‌شود؛ در حالی که عکس این قضیه یعنی صبحانه سبک و ناهار سنگین چنین تأثیری را ندارد.

کاهش سطح حافظه: به طور کلی تغذیه نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارد. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند. به عقیده محققان دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکا نیز کودکانی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی‌کنند بهره هوشی پایین‌تری دارند. این در حالی است که کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می‌کنند حافظه کوتاه مدت قوی‌تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش‌های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می‌شود.

بی نظمی در قاعدگی: حذف وعده صبحانه در زنان با بی نظمی‌های دوران قاعدگی همراه است. علاوه بر این قاعدگی دردناک و یبوست نیز از عوارض دیگر هستند.

کاهش سطح خلق و خوی: مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه باعث تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شده و کمک می‌کند که با انرژی بیشتری روز را سپری کنید. اما صرفنظر کردن از اولین وعده غذایی باعث می‌شود که خیلی زود احساس خستگی و کج خلقی کنید.

عوارض جانبی فیزیکی: نخوردن صبحانه خطر ابتلاء به هیپو گلیسمی یا کاهش قند خون را افزایش می‌دهد. علائم جسمی دیگر شامل لرزش، ضعف، سرگیجه، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن، سریع شدن ضربان قلب، است.

احساس گرسنگی مدام: یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، عدم مصرف صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می‌کنند کمتر گرسنه می‌شوند. علاوه بر این، به عقیده محققان صبحانه نخور ها بیشتر در دام تغذیه ناسالم می‌افتند. این افراد برای سیر شدن و مقابله با احساس گرسنگی شأن هر ماده غذایی نامناسب را مصرف می‌کنند.

کنترل استرس ویروس کرونا با چند دمنوش خانگی

رژیم شناس و متخصص تغذیه، اظهار کرد: در شرایط فعلی با استرس و تنش بسیار زیادی رو به رو هستیم که می‌تواند بدن را در شرایط نامناسب قرار دهد. با شیوع ویروس کرونا تحریک‌های اعصاب و روان و میزان استرس بدن بیشتر شده است. در واقع استرس و اضطراب از عواملی هستند که می‌توانند قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند.

شهاب اولیایی، افزود: لازم است که از هر نوع استرس و شرایط اضطراب دوری کرده و یا تکنیک‌های مدیریت استرس را در خود تقویت کنیم. تغدیه مناسب، تمرین‌های فکری و ورزش روزانه به کاهش میزان استرس بدن کمک می‌کنند. همچنین برخی ترکیبات گیاهی هستند که می‌توان با مصرف آن‌ها به حس آرامش رسید. در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که در مصرف دمنوش‌ها افراط نکنید، زیرا زیاده روی در مصرف آن‌ها بر روی کبد اثر منفی خواهد داشت.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه یکی از دمنوش‌های مهم و پرکاربرد چای زعفران است، گفت: زعفران یکی از گیاهان دارویی است که طبع گرم و خشک دارد و باعث احساس شادی در افراد می‌شود. همچنین در تقویت سیستم مغزی مؤثر بوده و برای درمان سرفه بسیار مهم است. به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند به عنوان یک سم کشنده عمل کند. همچنین زیاده روی در مصرف زعفران توسط خانم‌های باردار باعث سقط جنین می‌شود.

اولیایی اضافه کرد: از دیگر دمنوش‌های مهم برای درمان اضطراب و استرس می‌توان به چای بابونه اشاره کرد. بابونه یک گیاه معتدل و تقریباً به سمت گرم و خشک است. ایجاد حالت آرامش، التیام سیستم گوارش، اشتها آور، درمان یبوست، درمان سرگیجه، تقویت اعصاب و تنظیم میزان خواب از جمله خواص مهم این دمنوش محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دمنوش بادرنجبویه هم در کاهش استرس بسیار مؤثر است. در واقع این گیاه از نسخه‌های طب سنتی برای آرامش اعصاب و تقویت سیستم گوارشی محسوب می‌شود. این دمنوش می‌تواند به عنوان یک عامل ضد اضطراب قوی عمل کند. چای دارچین هم از جمله نوشیدنی‌های آرام بخش است. دارچین خاصیت دارای آنتی اکسیدانی داشته و در تنظیم قند خون نقش دارد. همچنین منوش دارچین خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: دمنوش گل گاوزبان یکی از بهترین داروهای گیاهی است که خواص آرام بخشی دارد. ترکیب این دمنوش با نبات و لیمو و مصرف آن قبل از خواب، باعث می‌شود هم خواب آرامی را تجربه کنید و هم روز بعد آرام و بدون استرس باشید. برای اثر بخش بودن این دمنوش باید چند شب به طور مداوم آن را استفاده کنید، اما حواستان باشد مصرف آن از حد تعادل خارج نشود.

اولیایی با بیان اینکه بهارنارنج که دارای طبع گرم و خشک است از دیگر دمنوش‌های مؤثر در کاهش استرس محسوب می‌شود، افزود: این دمنوش می‌تواند بسیاری از سردردهای عصبی، اختلال‌های خواب و سو هاضمه را درمان کند. برای طعم بهتر آن، می‌توانید مقداری نبات یا عسل به این دمنوش اضافه کنید. استفاده از گیاه شقایق هم گزینه خوبی است که برای ایجاد حس آرامش نقش مهمی دارد. همچنین عرق بیدمشک با کاهش استرس در درمان سردردهای عصبی و یبوست بسیار مؤثر است. دمنوش‌های دیگری از جمله اسطوخودوس و چای سبز در کاهش استرس نقش مهمی دارند.

وی تصریح کرد: فراموش نکنید فقط دمنوش‌ها در کاهش و کنترل استرس و آرامش اعصاب مؤثر نیستند؛ بلکه ورزش‌های روزانه، تغذیه سالم و پرهیز از افکار منفی در کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم محسوب می‌شوند.

گیاهخواری روشی مناسب برای درمان کبد چرب

یک متخصص تغذیه با اشاه هر به اینکه گیاه‌خواری را روشی مناسب برای درمان مبتلایان به کبد چرب است، اظهار کرد: تجمع چربی به صورت غیرعادی در کبد که معمولاً در اثر رژیم‌های پرانرژی و پرچرب صورت می‌گیرد، منجر به بیماری کبد چرب می‌شود. در واقع بدن نمی‌تواند این مواد پرچرب و انرژی را وارد چرخه سوخت و ساز کند و در نهایت در کبد تجمع می‌کنند و باعث می‌شوند کبد در حالت فیبر وزه یا از بین رفتن قرار بگیرد.

نرگس جوزدانی، افزود: در واقع بیماری کبد چرب با ۴ مرحله ایجاد می‌شود که با عدم مصرف مواد بسیار چرب و پرانرژی، انواع نوشابه‌ها و فست فودها در مرحله اول، کبد چرب را درمان می‌کند. همچنین ورزش روزانه و پیشگیری از چاقی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب در مرحله دو و سه توصیه می‌شود که تمرکز پایه رژیم غذایی خود را با رژیم معمول گیاه خواری در نظر بگیرند، تصریح کرد: این رژیم غذایی به افراد مبتلا در مرحله دو و سه کمک بسیاری می‌کند. این افراد غذاهایی مثل فست فودها، روغن، نان‌های سفید، نمک، شکر و شیرینی را بیش از حد معمول استفاده می‌کنند. مصرف الکل هم یکی از عوامل تشدید کننده بیماری کبد چرب است.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، ادامه داد: چاقی شکمی و اضافه وزن در ابتلاء به کبد چرب بسیار مهم تلقی می‌شود و مهم‌تر این است که در شرایط امروزی بیماری کبد چرب، مربوط به یک رده سنی خاص نمی‌شود و در صورت عدم رعایت نکات توصیه شده، می‌تواند هر شخص در هر سنی را مبتلا کند.

جوزدانی، خاطرنشان کرد: مصرف سبزیجات برگ سبز و ماهی‌ها در کاهش التهابات کبد چرب نقش بسیار مؤثری دارند. همچنین جایگزین کردن جو به خصوص جو دوسر به جای نان سفید و برنج یک کمک دهنده خوب در رژیم غذایی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه دو عدد گردو با صبحانه می‌تواند در بهبود عملکرد کبد نقش داشته باشد، افزود: استفاده از روغن آووکادو در برنامه غذایی بسیار مهم است. توصیه می‌شود مصرف کلی روغن‌های خوراکی را کاهش دهید و برای پایه مصرف از روغن آفتابگردان و زیتون استفاده کنید.

وی اظهار کرد: سیر و پودر آن اثرات مثبتی در عملکرد کبد ایجاد می‌کنند. افراد مبتلا یا در معرض کبد چرب از گوشت قرمز تحت هیچ عنوان استفاده نکنند و حتی از گوشت سفید هم فقط قسمت سینه آن را مصرف کنند. بهتر است افراد مبتلا، مصرف شیرینی را به طور کلی از برنامه خود حذف کنند.

این مشاور تغذیه، تاکید کرد: در مورد میوه‌ها توصیه به مصرف انواع توت شده است، چرا که کم کالری هستند و در مقابل اثرات آنتی اکسیدان بالایی دارند. همچنین مصرف انگور یاقوتی برای کاهش التهابات کبدی توصیه می‌شود.

جوزدانی تصریح کرد: کمبود ویتامین D در بدن افراد باعث افزایش و تشدید بیماری کبد چرب می‌شود، سعی کنید از منابع ویتامین D و مکمل‌های آن با دستور پزشک استفاده کنید. برای تأمین پتاسیم می‌توانید از ماهی به خصوص سالمون و دریای جنوب، موز، کیوی و زردآلو و از کلم بروکلی، نخود سبز به عنوان منبع گیاهی مصرف کنید.

اهمیت ویتامین D در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی

استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است، اظهار کرد: مصرف ویتامین D در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی نقش مهمی دارد.

لیلا آزادبخت، افزود: افرادی که کمبود فقر آهن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به عفونت‌های تنفسی هستند منابع غذایی حاوی ویتامین C که همان میوه‌ها و سبزی‌ها هستند می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی مفید باشند.

استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: از نقش عنصر روی در بالا بردن سیستم ایمنی در ایام کرونا نمی‌توان غافل شد. استفاده از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی نیز در دوران کرونا بسیار تأثیرگذار هستند. ضمن اینکه مصرف فیبر کافی می‌تواند از ابتلای مکرر به سرماخوردگی پیشگیری کند.

ادویه شگفت‌انگیز برای درد مفاصل

درمان مؤثری برای ورم مفاصل وجود ندارد و مسکن‌ها هم به ندرت در این زمینه اثربخش هستند، اما زردچوبه می‌تواند مسکن قوی محسوب شود. استفاده از زردچوبه در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها؛ از سویا گرفته تا کیک‌های گیاهی، تبدیل به مد روز شده است. اما بالاخره باید چیزی در این ادویه طلایی وجود داشته باشد که آن‌قدر شیفته دارد.

مطالعه علمی که به تازگی در نشریه علمی پزشکی منتشر شده است دریافته که ادویه زرد یک مسکن قوی مؤثر برای ورم مفاصل است. زردچوبه در آشپزی منطقه جنوب آسیا از قدیم یک طعم‌دهنده بوده و قرن‌ها در طب شرقی به عنوان دارو استفاده شده است. اما فقط چند سال است که علم مدرن شروع به بررسی آثار درمانی این ادویه کرده و نقش آن را به عنوان دارو بررسی می‌کند.

زردچوبه از ریشه خشک گیاهی به نام کو کروما لونگا به دست می‌آید. تحقیقات زیادی همچنین نشان می‌دهد که این ادویه در درمان برخی سرطان‌ها مؤثر است که گمان می‌رود می‌تواند تقسیم و گسترش سلول‌های سرطانی را متوقف کند. کورکومین ماده فعال در زردچوبه، یک پلی فنول است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده دارد.

در آخرین آزمایشی که برای سنجش میزان اثرگذاری زردچوبه در کاهش درد مفاصل انجام شده است، دانشمندان از دانشگاه تاسمانی در استرالیا، به صورت تصادفی برای ۷۰ بیمار با نشانه‌های آرتروز زانو و تورم مفصل زانو، کپسول‌های زردچوبه و یک شبه‌داروی دیگر به مدت ۱۲ هفته تجویز کردند. بر اساس این نتایج بیمارانی که کپسول زردچوبه مصرف کرده بودند در مقایسه با بیمارانی که شبه‌دارو مصرف کرده بودند، بعد از ۱۲ هفته درد کمتری احساس می‌کردند.

ضمن آنکه مصرف زردچوبه هیچ عوارض جانبی نداشت. همچنین افرادی که از کپسول زردچوبه استفاده کرده بودند در مقایسه با آن‌هایی که شبه‌دارو مصرف کرده بودند طی این مدت از مسکن‌های کمتری برای کاهش درد استفاده کرده بودند.

اسکن‌ها هیچ تفاوتی در ساختار مفصل زانو گزارش نکرد که نشان می‌دهد اثر زردچوبه فقط روی گیرنده‌های درد است تا بخش جسمانی بیماری. درواقع هیچ درمان مؤثری برای ورم مفاصل وجود ندارد و مسکن‌ها هم به ندرت در این زمینه اثربخش هستند؛ برای همین نتایج این تحقیق بسیار مهم است. محققان می‌گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان اهمیت بالینی این یافته‌ها را ارزیابی کرد.

کد خبر 469218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.