تونل‌های سبز؛ رویکرد جدید هلند برای جذب آلودگی هوا

گروهی از معماران هلندی در نظر دارند بزرگراه‌های پایتخت را در سایبان‌هایی به شکل تونل محصور و موادی بر بام آن قرار دهند که آلودگی هوا را به خود جذب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که به جرأت می‌توان گفت سالانه جان بسیاری از مردم سراسر دنیا را قربانی می‌کند. در همین راستا، مقامات رسمی در کنار طراحان و سایر افراد خلاق تلاش می‌کنند راهبردهایی را در پیش گیرند تا میزان اثرات منفی آلودگی هوا را به حداقل برسانند و سلامت را برای شهر و شهروندان خود به ارمغان آورند. تا کنون اقدامات بسیار مفید و جالبی برای بهبود کیفیت هوا در سراسر جهان شکل گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترویج دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و افزایش پوشش سبز شهرها اشاره کرد. اما گروهی از خلاقان هلندی اخیراً دست به ایده‌پردازی بسیار جالبی زده‌اند و می‌خواهند کیفیت هوای آمستردام را بهبود بخشند.

در واقع، معماران هلندی قصد دارند در آلوده‌ترین بزرگراه‌های شهر سایبان‌هایی به شکل تونل نصب کنند که به طور کامل پوشیده از گل‌ها و گیاهان سبز بومی خواهد بود. این پوشش‌های سبز نه تنها زیبایی بیشتری به پایتخت هلند هدیه خواهد کرد، بلکه از طریق انتشار اکسیژن و جذب دی‌اکسید کربن، به پاکسازی هوا از هر گونه مواد آلاینده منجر خواهد شد. علاوه بر این، با نصب این تونل‌ها و تردد خودروها در میان آن‌ها، ساکنان اطراف بزرگراه‌ها دیگر هوای آلوده ناشی از گاز منتشر شده توسط وسایل حمل و نقل را تنفس نخواهند کرد.

گزارشات حاکی است که آلودگی هوا هر ساله جمعیت زیادی از جهان را قربانی می‌کند؛ به عنوان مثال، تنها در بریتانیا به طور میانگین در هر سال، تعداد ۴۰ هزار نفر جان خود را بر اثر این بحران از دست می‌دهند. دیگر کشورهای اروپایی نیز از خطرات ناشی از بحران آلودگی هوا در امان نیستند و هر ساله لطمه‌های زیادی را در این زمینه متحمل می‌شوند. با این حال، تا کنون اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفته و پیامدهای مثبت فراوانی نیز در پی داشته است.

مقامات ارشد هلند مدعی شده‌اند که تا کنون میلیون‌ها پوند هزینه کرده‌اند تا کیفیت هوا را بهبود بخشند. آن‌ها در تلاشند از تکنولوژی نوین برای کاهش حداکثری آلودگی هوا تا پنج سال آینده بهره برند و میزان زیست‌پذیری کشور، به خصوص پایتخت، را افزایش دهند. این در حالی است که که سازمان حمل و نقل شهری پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۰، حجم ترافیک خودوریی به میزان ۵۵ درصد افزایش می‌یابد.

اگرچه بهترین رویکرد برای بهبود کیفیت هوا، استفاده از وسایل حمل و نقل پاک نظیر دوچرخه، خودروها و اتوبوس‌های الکتریکی است، اما امکان فراهم آوردن این شرایط برای همه مردم و شهرها و جود ندارد چرا که مستلزم هزینه زیادی است. پس بدون شک احداث تونل‌های سبز در آمستردام یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین ایده‌هایی خواهد بود که تا کنون در زمینه کاهش آلودگی هوا ارائه شده است. از یک سو این تونل‌ها در پوششی سبز محاصر خواهد شد که خود خاصیت پاکسازی هوا از مواد آلاینده را دارد و از سوی دیگر، عبور و مرور خودروها در میان سایبان‌های سبز، ساکنان منطقه را از استنشاق گاز منتشر شده از وسایل حمل و نقل را به حداقل می‌رساند.

مقامات ارشد آمستردام تا کنون به طور آزمایشی دو نمونه از تونل‌های سبز را در نقاط مختلف شهر احداث کرده و با تبعات مثبتی مواجه شده‌اند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود، تونل‌های سبز به زودی سراسر بزرگراه‌ها و خیابان‌ها شهر را در برگیرد و مردم پایتخت هلند، شاهد آسمانی پاک و روشن در آینده‌ای نزدیک باشند. بدون شک، پیامدهای مفید تونل‌های سبز آمستردام به عنوان الگویی برای سایر شهرهای جهان عمل خواهد کرد و به زودی این ایده جالب در سراسر جهان گسترش پیدا کند.

کد خبر 469149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.