برخوردِ سیاسی با بودجه سیاسی!

طرح نظارت صدا وسیما بر فضای مجازی، نقش دولت و مجلس در افول بازار سرمایه، انتقادات نمایندگان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ و بررسی برنامه انتخاباتی اصولگرایان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه۲۹ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازنده‌ای که به جنگ فضای مجازی می‌آید» به بررسی نظارت صدا وسیما بر فضای مجازی پرداخت و نوشت: قاطبه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه رسانه بر این عقیده‌اند که سال‌هاست فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از صداوسیما که عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد ربوده‌اند و در این راه توانسته‌اند خود را به‌عنوان منابع و مراجع به‌روز و دست اول به جامعه بقبولانند. هرچند که مدیران صداوسیما نظر دیگری دارند و از مخاطب ۸۰ درصدی این رسانه صحبت می‌کنند اما امر واقع چیز دیگری است. با این حال صداوسیما نیز برای اینکه از شبکه‌های اجتماعی عقب نیفتد شروع به تولید محتوا در فضای مجازی کرده و در این راستا بودجه کلانی نیز در نظر گرفته است.

هرچند اخیراً نمایندگان مجلس طرحی ارائه داده‌اند که مدیریت فضای مجازی در اختیار صداوسیما باشد؛ امری که بیش از مدیریت فضای مجازی بیشتر به دور کردن و حذف رقیب از میدان می‌ماند. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: «… چرا هر روز نگران این هستیم که دشمن تولیدمحتوا می‌کند و ما این کار را انجام نمی‌دهیم؟ به نظرم مبالغی که این روزها صرف فضای مجازی می‌شود. برای نمونه پول‌هایی که خرج لشکر توئیتری می‌کنند تا به صورت هماهنگ به اشخاص مختلف فحاشی کنند، اگر تأثیرگذار بود مجلس مجدداً یک مبلغ بالا به صداوسیما نمی‌داد که خرج این مسائل کنند. این پول‌ها دور ریختن بیت‌المال است.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقصران حال ناخوش بورس» با بررسی نقش دولت و مجلس در افول بازار سرمایه پرداخت و نوشت: بازار سرمایه که تا چندی پیش از سوی دولت به عنوان یک محل طلایی و امن با بازدهی بالا برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌شد و توجه سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کرده بود امروز از نفس افتاده و به نظر می‌رسد که دیگر رمقی برای رشد دوباره ندارد. حالا بازار در شرایطی متفاوت از ابتدای سال قرار دارد و در این میان روزبه‌روز شاهد کمتر شدن اعتماد سهام‌داران و خروج بیشتر نقدینگی است. اما باید پرسید که مسبب پیش‌آمدن فضای بی‌اعتمادی چه کسی است و این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

اگرچه محاسبات کارشناسان بیانگر رشد بورس از نیمه دی ماه بود، اما شاخص کل روز شنبه هم افت کرد و رکورد منفی دیگری بر جای گذاشت. شاخص کل بورس روز شنبه هفته جاری برای نخستین بار وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد. در معاملات آن روز، شاخص کل بورس ۴۳ هزار و ۴۳ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید. از دست دادن کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحد در حالی اتفاق افتاد که از اواسط مردادماه و زمانیکه بازار در مسیر نزولی قرار گرفت هیچگاه شاخص به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب‌گرد نکرده بود و این عقب‌نشینی بیش از هر زمان دیگری سهام‌داران را با نگرانی و بی‌اعتمادی روبه‌رو کرد.

کارشناسان دلایل متفاوتی را برای ریزش‌های پی‌درپی شاخص و همچنین از بین رفتن اعتماد فعالان بازار مطرح می‌کنند و معتقدند که دولت در رأس عوامل مؤثر در به وجود آمدن شرایط موجود قرار دارد. به گفته آنها پیش از رشدهای شارپی در بازار، دولت مردم را تشویق به فعالیت در این بخش می‌کرد و اکنون که روزهای خوش بورس به پایان رسیده دولت خود را کنار کشیده و هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه اعتماد به بورس با حرف برنمیگردد و دولت باید پاسخگو باشد، گفته است: «اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع کرونا، ریزش بازارهای جهانی و دلار ۱۴ هزار تومانی، بازار پرقدرت بالا می‌رفت به طوریکه بازار بیش از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. در آن روزها بازار بیش واکنشی داشت و نه تنها توجهی به اخبار منفی نمی‌کرد بلکه به اخبار مثبت بیش از حد وزن می‌داد. درحال حاضر پارادایم فکری بازار برعکس شده است. مردم به این بازار اعتماد کردند و ضربه خوردند. تکنیکالیست‌ها هم دچار ترس شده‌اند. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت و مردم به حضور در بازار تشویق شدند. حداقل باید از مسئولان سوال شود که شما که مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کردید، الان چه پاسخی برای مردم دارید؟ دولت نمی‌تواند پولی به بازار تزریق کند اما همین که برای کسری بودجه و حقوق و پاداش جلوی فروش صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی را در بورس بگیرد، اقدام خوبی است. یعنی منبع درآمد دیگری برای کسری‌های خود پیدا کند.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برخوردِ سیاسی با «بودجه سیاسی!»» به بررسی انتقادات نمایندگان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: «بودجه سال آینده کاملاً سیاسی بسته شده است». این عین اظهاراتی است که روز گذشته امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ازجمله کاندیداهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به زبان آورده است.

او در جریان سفری به استان البرز، انتقاد از علی ربیعی، سخنگوی دولت و البته حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهوری را فراموش نکرد و با اشاره به برخی جزئیات ذکر شده در اصلی‌ترین سند مالی کشور برای سال آینده، بودجه ۱۴۰۰ تهیه شده از سوی دولت را «کاملا سیاسی» خوانده و گفت: «فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و در صورت فراهم نبودن این امکان فروش اوراق مطرح شده که منابع را تأمین کند که حجم اوراق پیش‌بینی شده به گفته یکی از اقتصاددانان نزدیک به دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ منتقل می‌کند. این بودجه، یک بودجه کاملاً سیاسی است که انتظارات را در جامعه بالا می‌برد و از طرفی منابع بودجه کاملاً ناپایدار و بی‌ثبات است. این روش به جز تحمیل خواست خود به نظام چیزی دیگری نیست»

احتمالاً اشاره نایب‌رئیس مجلس به تحمیل خواسته‌های دولت به نظام، موضوع مذاکره با آمریکا و لغو تحریم‌ها باشد؛ حال آنکه بیانات اخیر رهبری و تاکید ایشان بر لغو تحریم‌ها و سپس مذاکره با آمریکا در قالب برجام، همسو با گفته‌های رئیس‌جمهوری بود. قاضی‌زاده هاشمی، نفر اول حلقه مشهد در پارلمان یازدهم است و یکی از چهره‌های اصلی جبهه پایداری؛ از این رو می‌توان گفته‌های او را شرح خواست و میل نیروهای این جریان در مجلس یازدهم دانست.

قاضی‌زاده هاشمی در جریان این سفر و بر اساس آنچه تسنیم منتشر کرده، صراحتاً خواستار رد بودجه شده و در شرایطی گفته «توصیه بنده به دوستان مجلس تصویب بودجه سه دوازدهم بوده است اما دوستان گفتند که ما دنبال ترمیم بودجه هستیم و باید دید گزارش نهایی تغییرات چه چیزی را نشان می‌دهد» که پیش‌تر اعضای کمیسیون تلفیق تصویب بودجه سه‌دوازدهم را نشان‌دهنده ضعف نظام و مخابره پیامی نه چندان خوشایند به خارج از کشور در آستانه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده آمریکا عنوان کرده بودند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شرط آمدن رئیسی» به بررسی برنامه انتخاباتی اصولگرایان پرداخت و نوشت: درحالی که شورای وحدت اصولگرایان با محوریت جامعه روحانیت برای همراه‌کردن شورای ائتلاف اصولگرایان با خود، پیشنهاد سه کرسی به آنها داده، اما مشخص نیست که پاسخ این شورا چه بوده؛ آن‌هم در حالی که شورای ائتلاف اصولگرایان، منتسب به غلامعلی حدادعادل پنجشنبه گذشته با حضور دبیران استانی‌اش تشکیل جلسه داده بود.

حدادعادل سخنران این جلسه بود و انتقادات تندی خطاب به روحانی کرده بود. گرچه قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز هم در این مراسم سخنرانی کرده و با اشاره به تلاش‌های جریان اصولگرایی برای انسجام نیروهای انقلاب گفته بود: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از هر جهت مورد اعتماد و وثوق و افراد صدیقی هستند. به نظر می‌رسد حضور و سخنرانی قائم‌مقام جامعه روحانیت برای آن بوده تا شائبه انفکاک و انشقاق میان اصولگرایان برای ۱۴۰۰ را از بین ببرد. با این حال سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که چندی قبل گفته بود این جامعه دیگر نمی‌خواهد در ماجرای انتخابات دنباله‌رو باشد گفته قبلاً صحبت از عضویت دو نماینده از شورای ائتلاف در شورای عالی وحدت بود، حالا به شورای ائتلاف سه کرسی پیشنهاد شده است تا مجموعه شورای عالی وحدت تقریباً یکپارچه شود، اما نمی‌دانم این پیشنهاد مورد پذیرش شورای ائتلاف قرار گرفته است یا خیر.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لشکرکشی به واشنگتن دی‌سی برای سرکوب مردم!» نوشت: با نزدیک شدن به روز تحلیف جو بایدن، نیروهای امنیتی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا خود را برای تظاهرات‌های مسلحانه هواداران ترامپ آماده کردند. اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به سازمان‌های امنیتی و نیروی پلیس هشدار داده احتمال وقوع تظاهرات‌های مسلحانه طرفداران ترامپ بیرون ساختمان‌های کنگره محلی تمام ایالت‌های این کشور از روز شنبه (به وقت محلی، بامداد یکشنبه به وقت ایران) تا روز بیستم ژانویه (۱ بهمن) و مراسم تحلیف بایدن وجود دارد. وزارت دفاع آمریکا با استقرار ۲۵ هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن موافقت کرده و تا این لحظه، چیزی بیش از ۱۵ هزار نیروی مسلح کاملاً مستقر شده‌اند.

مرکز فرماندهی گارد ملی آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای نوشته بود: «در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۳ دی) به نیروهای گارد ملی مجوز حمل سلاح داده شد تا از پلیس پایتخت در حفاظت از کنگره و اعضا و کارکنان آن، پشتیبانی کنند.»

«جیمز کومی» رئیس‌سابق اف‌بی‌آی هم با اشاره به حوادث خشونت‌بار اخیر کنگره گفته که خطر همچنان وجود دارد و او نگران خطر بالقوه از سوی افراد مسلح در روز تحلیف است. او این را هم اضافه کرده که خطر باید «بسیار بسیار جدی گرفته شود» و با افرادی که در حمله به کنگره دست داشتند، بسیار سریع و شدید برخورد شود. «جو گاسپر» رئیس‌پلیس ایالت میشیگان نیز در یک نشست خبری اینطور وحشت سردمداران آمریکایی را به تصویر کشیده: «ما برای بدترین [اتفاق] آماده‌ایم ولی امیدوار نیز هستیم کسانی که می‌خواهند در کنگره محلی تظاهرات کنند، مسالمت‌آمیز باشند».

به گزارش فارس، «موریل بوئر»، شهردار واشنگتن نیز روز جمعه به خبرنگاران گفته به دلیل حمله هواداران ترامپ به کنگره و آنچه که وی یورش «افراطی‌های سفیدپوست» خوانده، اقدامات امنیتی در واشنگتن دی‌سی حتی بعد از مراسم تحلیف نیز ادامه خواهند داشت.

کد خبر 469126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.