چین در تلاش برای کاهش آلودگی هوا

هانگژو، کلانشهری در شرق جمهوری خلق چین، زمانی در میان مردم جهان به عنوان زیباترین و باشکوه‌ترین شهر جهان شناخته شده بود و امروزه با ابتکارات جالب مقامات و مردم برای کاهش آلودگی هوا و به حداکثر رساندن زیست‌پذیری، این شهر یک بار دیگر به جایگاه خود در میان محبوب‌ترین شهرهای جهان نزدیک می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مردم در اغلب شهرهای جهان با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و این مسئله، همچون یک پاندمی بزرگ هیچ انسانی را از چنگال خود رها نکرده است. در این بین، ساکنان شهرهای پرجمعبت جهان بیش از همه قربانی آلودگی هوا شده‌اند چرا که در چنین مناطقی، عوامل موثر بر افزایش آلودگی هوا نظیر تردد وسایل حمل و نقل عمومی و مصرف انرژی شهری در اوج خود قرار دارد. شهرهای چین، در گذشته، از جمله آلوده‌ترین مناطق دنیا به شمار می‌رفتند که در یک دهه اخیرا، مقامات ارشد استراتژی‌های متفاوتی را برای کاهش حداکثری آلودگی هوا در پیش گرفته‌اند.

در واقع، دولت چین در سال ۲۰۱۳ جنبش عظیمی را در میان مقامات محلی آغاز کرد تا میزان مواد آلاینده در هوا را به حداقل برساند. اقدامات مفید بسیاری در شهرهای مختلف جهان در پیش گرفته شد و پیامدهای مثبت زیادی نیز به دنبال داشت، اما در این بین، هانگژو بسیار موفق‌تر از سایر شهرها عمل کرد.

استراتژی موفقیت آمیز دوچرخه‌های اشتراکی

کلانشهر هانگژو با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر، یکی از معروف‌ترین شهرهای جهان در زمینه صنعت فناوری به شمار می‌رود که میزبان شرکت‌های تجارت الکترونیک بسیاری نظیر علی بابا است. با این وجود، ساکنان این کلانشهر مانند دیگر شهرهای چین به مدت چند دهه پی در پی، با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کرده‌اند که همین امر، مقامات محلی را به ارائه رویکردهایی مفید برای کاهش حداکثری این بحران برانگیخته است.

ترویج دوچرخه‌های اشتراکی یکی از کارآمدترین اقداماتی بوده که در کلانشهر هانگژو برای به حداقل رساندن آلودگی هوا و اثرات سو آن صورت گرفته است. مقامات محلی شهری در سال ۲۰۰۸، با هدف ترویج تردد ایمن و راحت در مسیرهای نزدیک داخل شهری ایستگاه‌های بسیاری در سراسر شهر نصب کردند تا تمام مردم به دوچرخه‌های اشتراکی دسترسی داشته باشند. از آن سال به بعد، استفاده از دوچرخه هر روز بیشتر از قبل در میان ساکنان شهر افزایش می‌یافت به طوری که در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و میلیون‌ها نفر از مردم از این وسیله حمل و نقل پاک برای ترددهای خود در مسیرهای داخل شهری بهره می‌بردند.

ترویج دوچرخه‌های اشتراکی مزایای بسیاری برای شهروندان در پی داشت؛ به عنوان مثال، مردم با درک اینکه استفاده از این وسیله بسیار راحت است و ترافیک خودرویی را به حداقل می‌رساند، هر روز بیش از قبل به استفاده از آن روی می‌آوردند و هوای پاک‌تری استنشاق می‌کردند.

جالب است بدانید که در دهه ۱۹۸۰، کشور چین به عنوان "پادشاهی دوچرخه" در سراسر جهان شناخته شده بود که اقدامات اخیر مقامات این شهر مبنی بر ترویج دوچرخه‌سواری، یک بار دیگر شهرت کشور در این زمینه را در سراسر جهان افزایش داد.

استفاده از وسایل حمل و نقل پاک

اعضا محیط زیست سازمان ملل، در چند سال اخیر برنامه‌ای به نام طرح اشتراک خیابان‌ها ارائه داده است تا از این طریق، میزان آلودگی هوا را به حداقل برساند. هدف اصلی این طرح، ترویج هر چه بیشتر پیاده‌روی در میان مردم بوده و پیامدهای مثبت بیشماری در پی داشته است. در واقع، اساس طرح فوق این است که هر فرد سفر داخل شهری خود را از طریق پیاده‌روی آغاز می‌کند و به پایان می‌رساند. برنامه فوق مورد استقبال بسیاری از مردم هانگژو قرار گرفت، به طوری که اغلب شهروندان پیاده‌روی را به یک رقابت در میان خود تبدیل کرده بودند و هر روز بر تعداد آنان افزده می‌شد. در این بین، دولت همچنان خودرومحوری را برای طراحی خیابان‌ها یک اولویت می‌دانست اما اعضا محیط زیست سازمان ملل متحد، سرمایه‌گذاری لازم جهت تغییر کاربری خیابان‌ها و ایجاد زیرساخت‌های جدید را انجام داد و در مدت زمانی بسیار کوتاه، پیاده‌روی به رویکردی دائمی در میان شهروندان تبدیل شد.

سایر استراتژی‌های مقامات هانگژو برای کاهش آلودگی هوا

مقامات رسمی هانگژو با آگاهی از اینکه آلودگی هوا خطرات بسیاری را برای سلامت مردم در پی دارد، تنها به ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری اکتفا نکردند و اقدامات دیگری را نیز برای بهبود کیفیت هوا در پیش گرفتند. از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به توسعه سیستم قطار شهری جهت کاهش ترافیک خودرویی و سرمایه‌گذاری زیاد برای خرید هزاران اتوبوس و تاکسی الکتریکی اشاره کرد. علاوه بر این، مقامات نوعی تاکسی جدید الکتریکی برای ناوگان شهر خریداری کرده‌اند که از طریق تعویض باطری، نیروی حرکتی خود را تامین می‌کند. هر باطری، پس از شارژ کامل می‌تواند مسیری به مسافت ۲۳۰ کیلومتر را سپری کند و سپس جای خود را به باطری شارژ شده جدید بدهد.

کد خبر 469110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.