واکسن ایرانی کرونا موثر و کارا است

رئیس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران با اشاره به دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه واکسن گفت: واکسن های ایرانی کرونا موثر و کارا هستند.

به گزارش ایمنا، دکتر سیروس زینلی، اظهار کرد: یک واکسن ایرانی وارد مرحله تست بالینی شده و تعداد دیگری هم در آستانه ورود به این مرحله هستند.

وی تاکید کرد: نباید فریب حرف‌های تبلیغات معاندان و تشکیک‌های برخی ناآگاهان داخلی در مورد ساخت واکسن داخلی را خورد، این واکسن‌ها کاملاً مؤثر و کارا هستند.

زینلی ادامه داد: واکسن ساخته شده داخلی از ویروس کشته شده شبیه واکسن‌های تولید کشور چین است و کارایی آنها در مرحله حیوانی مورد تائید قرار گرفته و تست انسانی آن در حال انجام است.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: تعدادی دیگر از واکسن‌های داخلی در حال طی کردن روند ساخت خود هستند و بعضی از آنها با تائیدیه سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پزشکی به زودی وارد مرحله انسانی می‌شوند.

زینلی افزود: البته باید توجه داشت که درآمد حاصل از واکسن‌ها چند ۱۰ میلیارد دلار است و کشورهای غربی تلاش می‌کنند به گونه‌ای تبلیغ کنند تا نشان دهند که فقط واکسن تولیدی شرکت‌های غربی مؤثر هستند و دیگر واکسن‌ها فایده‌ای نخواهند داشت.

وی درباره کارایی و اثربخشی واکسن‌ها در مقابل برخی از جهش‌های ویروس گفت: معمولاً واکسن به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در مقابل برخی از تغییرات اثربخشی خود را از دست ندهند. تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی در حال ساخت واکسن کرونا هستند و برخی از آنها دستاوردهای خوبی کسب کرده‌اند.

منبع: ایرنا
کد خبر 469085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.