آیا بنز و BMWهای غیراستاندارد ترخیص می‌شود؟

بعد از مکاتبات صورت گرفته جهت تعیین تکلیف خودرهای مانده در گمرک، در جلسه ای از سوی معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور زمانی سه هفته ای تعیین شده تا دستگاه های ذیربط گزارش و راهکار خود برای تعیین تکلیف این خودروها را اعلام کنند.

به گزارش ایمنا، هزاران خودروی وارداتی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف در گمرک باقی مانده که نه شرایط ترخیص دارند و نه حتی وقتی بخشی از آنها متروکه اعلام و برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده شد امکان فروش برایشان وجود داشت که از مهمترین دلایل به عدم تأیید استاندارد آنها بر می‌گردد؛ به گونه‌ای که سازمان ملی استاندارد تاکید دارد که عمده این خودروها دارای حداقل یکی از ایرادات از جمله عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه گذاری تأیید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال هستند.

از سویی سازمان اموال تملیکی اعلام کرده است که سازمان ملی استاندارد مدارکی می‌خواهد که با توجه به شرایط موجود امکان ارائه آن وجود ندارد و بعضاً دو سال پیگیر دریافت تأیید استاندارد برای برخی خودروها بوده‌اند و اکنون ۱۴۰۰ خودروی خارجی با استاندارد یورو (۵) فقط به دلیل عدم مجوز سازمان استاندارد بلاتکلیف مانده و امکان تعیین تکلیف یا ترخیص یا فروش آنها وجود ندارد.

به هر حال حواشی خودروهای مانده در گمرک تا جایی پیش رفت و ماجرای استاندارد آنها مطرح بود که چندی پیش سازمان ملی استاندارد طی مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که اگر شرایط فراهم شود و دستگاه‌های مربوطه ورود کنند آماده همکاری است.

دستگاه‌ها آمار بدهند

اطلاعات دریافتی ایسنا نشان می‌دهد در روزهای گذشته طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، بانک مرکزی، گمرک، سازمان اموال تملیکی، مناطق آزاد، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان تعزیرات مشکلات و چالش‌های واردات خودرو و تعیین تکلیف نحوه ترخیص خودروهای دپو شده در اماکن گمرکی، بنادر و مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفته و طی آن زمان سه هفته‌ای تا ۱۲ بهمن ماه تعیین شده است تا در مورد تصمیم و توافقات صورت گرفته اقدام و نتایج به معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور اعلام شود.

بر این اساس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد موظف شده است تا لیست کاملی از خودروهای دپو شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تهیه کرده و راهکار اجرایی و عملیاتی برای ترخیص این خودروها را اعلام کند.

همچنین باید وزارت صمت با همکاری گمرک ایران، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان اموال تملیکی نسبت به جمع آوری آمار و اطلاعات فنی و بازرگانی خودورهای دپو شده اقدام و راهکار اجرایی و عملیاتی برای تعیین تکلیف خودروها را ارائه کنند.

از ثبت سفارش تا خودروهای آمریکایی

گزارشی که دستگاه‌های مربوطه تهیه می‌کنند باید حاوی اطلاعات خاص این خودروها باشد از جمله خودروهای فاقد ثبت سفارش، ثبت سفارش شده، خودروهای تولید کشور آمریکا و یا به سفارش آمریکا، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و یا پایین‌تر از آن، خودروهای دارای پرونده قضائی، خودروهای با ارزش ۴۰ هزار دلار و بالاتر و یا آنهایی که مشمول عدم رعایت استاندارد ۸۵ گانه خودرو هستند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بعد از مکاتبه سازمان ملی استاندارد با معاون اول رئیس جمهور درباره ورود دستگاه‌های مربوطه، گمرک ایران اعلام کرده بود که در زمان مقرر پیگیری‌های لازم جهت ترخیص خودروها در چارچوب مصوبه هیأت دولت انجام شده است ولی اکنون در صورت اخذ موافقت‌های لازم از صدور ثبت سفارش و همچنین تأیید منشأ ارز از سوی بانک مرکزی با رعایت مقررات نسبت به ترخیص خودرو اقدام خواهد کرد.

در همین رابطه ارونقی معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که پیگیری‌های گمرک در مورد کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر از جمله خودرو منجر به مصوبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ هیأت وزیران شده که به دلیل شرایط کرونا و مهلت ترخیص تا ۲۶ شهریور سال جاری تمدید شد. این در حالی است که در آن زمان گمرک اعلام کرده است اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به صدور ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند یا ثبت سفارش آنها به دلیل مختلف باطل نشده اقدام نکند عملاً تمدید مصوبه موجب ترخیص نخواهد شد و فایده‌ای ندارد، این در حالی است که وزارت صمت نیز به دلایل مختلف از جمله نداشتن تاییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی از صدور ثبت سفارش خودداری کرده بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 469023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.