کمبود ویتامین D ریسک زوال عقل را دو برابر می‌کند

کمبود ویتامین D خطر زوال عقل را در افراد دو برابر می‌کند و احتمال ابتلای این افراد به بیماری آلزایمر وجود دارد.

به گزارش ایمنا، تحقیقات متعدد نشان داده است افراد با سطح پایین ویتامین D نسبت به افراد با سطح نرمال این ویتامین، ۵۳ درصد بیشتر احتمال پیشرفت زوال عقلی دارند، همچنین افرادی که سطح پایین ویتامین D را در آزمایش خود نشان دادند احتمال ابتلاء به آلزایمر (رایج‌ترین نوع زوال عقل) در آنها بیشتر وجود دارد.

ریسک فاکتورها حتی در بین افراد با کمبود ویتامین D شدید، بیشتر وجود داشته و افرادی که کمترین میزان ویتامین D را دارند نسبت به کسانی که سطوح کافی این ویتامین را دارا هستند، ۱۲۵ درصد پیشرفت زوال عقلی در آنها محتمل‌تر است.

ویتامین D ممکن است در از بین بردن و پاک سازی بیماری آلزایمر نقش داشته باشد و توصیه می‌شود این ویتامین بیشتر از طریق رژیم غذایی و در معرض نور خورشید قرار گرفتن تأمین شود. ماهی‌های چرب مثل سالمون و مواجهه با نور خورشید دو منبع طبیعی ویتامین D هستند.

شیرهای غنی شده با ویتامین D یا شیر سویا و نیز تخم مرغ دیگر منابع رژیمی و جامد هستند و هم چنین فعالیت بدنی منظم و متناوب برای پیشگیری از زوال عقل توصیه می‌شود.

بر اساس آخرین نتایج مطالعات وزارت بهداشت، ۸۰ درصد ایرانیان کمبود ویتامین D دارند و یکی از ویتامین‌های مؤثر در پیشگیری از پوکی استخوان، افسردگی، ابتلاء به بیماری‌های گوارشی، ابتلاء به MS، ابتلاء به دیابت، چاقی و فشار خون است.

در معرض آفتاب قرار گرفتن، ورزش و مصرف کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر هستند.

منبع: ایرنا
کد خبر 469015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.