والدین غربالگری دوران بارداری را حتما انجام دهند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: غربالگری دوران بارداری اجباری نبوده اما توصیه وزارت بهداشت است، این طرح، طرح معقولی است، چرا که یک خانواده و مادر باردار در ماه‌های ابتدایی بارداری بر اساس غربالگری‌ها متوجه ناهنجاری و یا اختلال کروموزومی جنین خود می‌شود.

بهروز کلیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت غربالگری دوران بارداری، اظهار کرد: غربالگری در دوران بارداری اجباری نیست و توصیه وزارت بهداشت است که این غربالگری انجام شود، این طرح، طرح معقولی است، چرا که یک خانواده و یک مادر باردار که در ماه‌های ابتدایی بارداری بر اساس غربالگری‌ها متوجه ناهنجاری و یا اختلال کروموزومی جنین خود می‌شود و خانواده می‌توانند تصمیم بگیرند که جنین را نگه دارند و یا برای سقط قانونی اقدام کنند.

وی ادامه داد: بحث‌های مطرح شده درباره این موضوع، کارشناسی شده و فنی نیست، اما با این وجود وزارت بهداشت اجباری بر روی این طرح ندارد و تنها توصیه به انجام غربالگری در دوران بارداری می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: مادران باردار از هفته ۱۲ بارداری می‌توانند برای انجام این طرح اقدام کنند و تست‌ها و آزمایش‌های لازم را دهند، بعد از اعلام نتیجه اگر جنین ناهنجار و یا دارای اختلال کروموزومی باشد، خانواده می‌تواند تصمیم بگیرد که جنین را به صورت قانونی سقط کند و یا نگه دارد.

دامن زدن به افزایش سقط‌های غیرقانونی با لغو صدور سقط‌های قانونی

وی توضیح داد: اگر بعد از انجام آزمایش‌ها در غربالگری مشخص شود جنین دچار ناهنجاری است و خانواده در صورت تمایل به سقط، نتواند به طور قانونی جنین را سقط کند، قطعاً از طریق غیرقانونی برای انجام سقط اقدام می‌کند، بنابراین به افزایش سقط‌های غیرقانونی دامن زده خواهد شد.

کلیدری با اشاره به هزینه‌های فراوان نگهداری جنین دارای ناهنجاری بعد از تولد، تصریح کرد: فردی که درباره لغو سقط قانونی جنین بعد از انجام آزمایشات غربالگری، اظهارنظر کرده، به طور عمیق و فنی به موضوع فکر نکرده است.

وی با توضیح اینکه جایی که می‌توان وجه قانونی به انجام فعالیتی داد، باید با آن موافقت کرد، ادامه داد: فعالیتی که قانونی انجام شود، بهتر می‌توان بر آن نظارت داشت، تا اینکه آن فعالیت به صورت زیرزمینی و غیرقانونی انجام شود، همچنین برای جلوگیری از فعالیت‌های زیرزمینی نمی‌توان اقدامات چندان مؤثری انجام داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش زیرزمینی شدن سقط جنین علاوه بر ایجاد ارتباطات غیرمعقول مالی می‌تواند مرگ مادر را نیز به همراه داشته باشد.

کد خبر 468994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.