توجه ویژه مدیران شهری به ریه‌های تنفسی شهرها

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: فضای سبز یکی از کاربری‌های ضروری و اجتناب ناپذیر محیط‌های شهری است که در کنار کاربری‌های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی و حمل و نقل به عنوان ریه‌های تنفسی یک شهر محسوب می‌شود.

بیت الله محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص میزان فضای سبز شهری اظهار کرد: شایسته است در شهرها به طور متوسط حدود ۱۵ درصد وسعت ارضی شهری به کاربری فضای سبز و ورزشی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در دنیا میزان سرانه فضای سبز ۲۰ تا ۲۵ متر مربع به ازای هر شهروند است، ادامه داد: در ایران این میزان بین هفت تا ۱۲ مترمربع برآورد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در مورد نبود فضای سبز شهری و تبعات و تأثیر آن در نشاط جامعه تصریح کرد: فضای سبز امکان زیست شهری را از منظر جاذبه‌ها و کارکردهای زیست محیطی محقق می‌کند.

وی تاکید کرد: استقرار کاربری‌های مصنوع و فیزیکی امکان شهرپذیر کردن شهروندان را از منظر مسائل اجتماعی، فرهنگی و روانی سخت می‌کند و از همین رو فضای سبز نقش تعدیل کننده اثرات خشک و بی روح کاربری‌های شهری را به عهده دارد فضای سبز در تعدیل هوای شهر، در معماری و طراحی شهری، در کاهش آلاینده‌های جوی شهر، ایجاد بستری برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی و تفرج شهری نقش دارد.

محمودی تصریح کرد: کاهش میزان سرانه فضای شهری منجر به کاهش کارکردها و افزایش مخاطرات ناشی از کمبود آن می‌شود.

وی ادامه داد: هر چه سرانه فضای سبز شهری بالاتر باشد کیفیت زیستن در شهر افزایش پیدا می‌کند و حس بیگانگی افراد با فضاهای کالبدی شهر کمتر خواهد شد.

این کارشناس حوزه شهری اضافه کرد: فضای سبز یکی از کاربری‌های ضروری و اجتناب ناپذیر محیط‌های شهری است که در کنار کاربری‌های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی و حمل و نقل به عنوان ریه‌های تنفسی یک شهر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای سبز در قالب پارک، بوستان، کمربند سبز و محور سبز در فضای شهری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در طراحی فضای سبز شهری رعایت اصول زیباشناسی منظر، تناسب با معماری شهر، انتخاب گونه‌های متناسب، الگوی کاشت، مدیریت نگهداری گیاهان ضرورت دارد.

محمودی با بیان اینکه استفاده از گیاهان بومی جهت سازگاری اکولوژیک با محیط شهری از اولویت‌های انتخاب گونه در ایجاد و توسعه فضای سبز شهری است، گفت: از نکات مهم در طراحی فضاهای سبز شهری توجه به تنوع مکان‌های سبز شده با پوشش گیاهی است.

وی اظهار کرد: تنوع بوستان‌های محلی، پارک‌های شهری، پارک‌های جنگلی و محورهای سبز به غنی‌تر کردن ساختار کالبدی فضای سبز شهری کمک می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه موضوع امنیت اجتماعی و روانی در بهره گیری از فضاهای سبز شهری بسیار مورد توجه است، گفت: مدیریت فضای سبز شهری باید تلاش کند تا با فراهم آوری تسهیلات و تجهیزات لازم میزان حضور مؤثر افراد را در پارک‌های شهری و جنگلی را افزایش دهد.

محمودی گفت: حضور مؤثر در پارک‌ها می‌تواند به تمدد اعصاب، بازیابی توان و حس دوستی با طبیعت را بین شهروندان ارتقا و ترویج دهد.

کد خبر 468990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.