اختلالات خلقی با مداخله بهنگام قابل درمان است

یک متخصص روانپزشکی با اشاره به شیوع دو برابری افسردگی بین زنان نسبت به مردان گفت: اختلالات خلقی و دو قطبی ریشه بسیار عمیقی در ژنتیک دارد و با مداخله بهنگام بسیاری از افسردگی‌ها قابل کنترل و درمان است.

ولی‌الله نصراصفهانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اختلالات خلقی و دسته بندی انواع افسردگی در جوامع، اظهار کرد: سردسته اختلالات خلقی افسردگی بزرگ، افسردگی جزئی، مزمن و حالت شیدایی است. افسردگی بزرگ با شیوع بالاتری در بین جوامع دیده می‌شود. افسردگی جزئی یا مینور کمتر در بین اشخاص وجود دارد.

وی اضافه کرد: حالت افسردگی مزمن را فرد در طول عمر با خود دارد، حالت شیدایی بر عکس اختلالات خلقی بوده بیمار با افزایش انرژی و کاهش خواب فعالیت‌های پرخطر انجام می‌دهد، این اتفاق موجب اختلالاتی در زندگی شغلی و اجتماعی می‌شود.

این متخصص روان پزشکی با تاکید بر اینکه در اختلال دو قطبی بیمار برای مدتی افسرده خویی و کندی ذهن دارد، گفت: در دوره دیگر به دلیل مصرف دارو و استرس‌های وارد شده بیمار طیف مقابل افسردگی را خواهد داشت.

نصر با تاکید بر اینکه اختلالات خلقی با مداخله بهنگام قابل درمان بوده و شناسایی ریزفاکتورهای علائم خلقی بسیار مهم است، تصریح کرد: بسیاری اشخاص به کلینیک‌های پزشکی، متخصصان گوارش و کلینیک‌های سردرد مراجعه می‌کنند در حالی که بسیاری از آنها مشکل جسمی ندارند. با مراجعه به یک روانپزشک افسردگی آنها مشخص می‌شود و با شناخت دقیق این اختلال می‌توان نسبت به درمان بهنگام اقدام کرد.

شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است

وی با اشاره به شیوع دو برابری افسردگی بین زنان، اظهار کرد: زنان به دلیل مسائل اجتماعی، روحی و روانی، ژنتیکی، سن، تغییرات هورمونی، زایمان، استرس و حضور دائمی در خانه با ابتلای افسردگی بیشتری مواجه هستند. زنان افسرده با بروز اختلالات خلقی قابل شناسایی هستند و مردان کمتر اختلالات خلقی را بروز می‌دهند.

این متخصص روان پزشکی با بیان اینکه برای تشخیص برچسب افسردگی در بیمار باید شاهد دو علامت به مدت دو هفته در رفتارهای او باشیم، افزود: غم و شادی در زندگی همه افراد وجود دارد، نوع عملکرد اشخاص و روابط بین فردی آنها در مواجهه با غم و شادی اختلال محسوب می‌شود.

نصر با تاکید بر اینکه در روابط اجتماعی افراد افسرده دو علامت پایدار در دو هفته بروز پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: یک مورد نداشتن احساس لذت و جذابیت نسبت به تفریح‌ها و سرگرمی‌های گذشته (مانند ورزش کردن، کوه رفتن و فوتبال تماشا کردن) طی دو هفته و علامت دیگر اینکه شخص در دو هفته گذشته در اکثر ساعت‌های روز خلق غمگین و افسرده را تجربه می‌کند.

وی افزود: اختلالات خلقی با مداخله بهنگام و دسترسی به متخصص قابل درمان است. متأسفانه بسیاری از بیماران بعد از مراجعه دیرهنگام به کلینیک‌های پزشکی، گوارشی و سردرد در مرحله آخر به کلینیک‌های اعصاب و روان مراجعه دارند. باید بدانیم با مداخله بهنگام بسیاری از افسردگی‌ها قابل کنترل و درمان است.

اختلالات خلقی دو قطبی و ریشه عمیق با ژنتیک

این متخصص روان پزشکی با اشاره به اینکه بیماری‌های اعصاب و روان، اختلالات خلقی و دو قطبی ریشه بسیار عمیقی در ژنتیک دارد، اظهار کرد: این اختلال چند وجهی است، اگر فردی استعداد ژنتیکی داشته باشد با یک اختلال اضطرابی، بروز حادثه یا اتفاق‌های ناگوار، چند برابر افراد عادی در معرض خطر ابتلاء به اختلالات خلقی و افسردگی قرار دارد.

وی درباره اینکه بعضی از این فاکتورها فصلی هستند، ادامه داد: معمولاً اوایل فصل زمستان و بهار شیوع افسردگی‌ها افزایش پیدا می‌کند، این اتفاق وابسته به علت‌های متفاوتی مانند کوتاه شدن روزها در زمستان، طول نور آفتاب در بهار و مصرف داروهای مسکن خودسرانه بین افراد است. با مداخله بهنگام درمان این بیماران تا شش ماه انجام می‌شود، باید بیماران شدت علائم خلقی را شناخته به مراقبت کامل توجه کنند.

نصر با تاکید بر اینکه مراجعه نکردن به روانپزشک برای درمان اختلالات خلقی و افسردگی از اشتباه‌های مردم است، تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته، افراد جامعه ترس از اعتیاد به مصرف داروهای اعصاب و روان دارند و حتی با وجود افسردگی خودسرانه داروهای آرام‌بخش مصرف می‌کنند.

میزان شیوع افسردگی در جامعه ۱۰ تا ۱۲ درصد است

این متخصص روان پزشکی، تصریح کرد: باید بدانیم مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش اعتیادآور بوده و افسردگی را درمان نمی‌کند. خانواده‌ها از اعتیاد پیدا کردن به داورهای افسردگی با تجویز متخصصان روانپزشک هراسی نداشته باشند. از سوی دیگر قطع خودسرانه داروهای اعصاب و روان به وسیله بیمار درست نیست، این کار باید مرحله به مرحله و با نظر روانپزشک باشد.

وی اضافه کرد: مطالعات حاکی از ۱۰ تا ۱۲ نوع بروز افسردگی در بین مردم کشور است. در تعدادی از استان‌ها اختلالات خلقی نسبت به دیگر استان‌ها افزایش داشته است و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های مداخله‌ای مناسبی برای کاهش این موارد داشتند.

نصر خاطرنشان کرد: باید خانواده‌ها علائم اختلالات خلقی و افسردگی را بشناسند و با دیدن آن‌ها در بین اعضای خانواده حتماً با مداخله بهنگام و مراجعه به روانپزشک را داشته باشند تا با مداخله تخصصی نسبت به درمان بیمار اقدام شود.

کد خبر 468968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.