خواص درمانی فلفل قرمز/بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن در سه روز

تاثیر منفی تغییرات آب‌وهوایی بر رژیم غذایی کودکان، خواص درمانی فلفل قرمز، تأثیر زنجبیل در تسکین علائم لوپوس، زمان مناسب نوشیدن آب و بهترین رژیم غذایی در سه روز برای کاهش وزن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دریافتند که افزایش دما منجر به سوءتغذیه کودکان و کاهش کیفیت رژیم غذایی آنان خواهد شد. این بررسی به رهبری دانشگاه ورمانت ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگترین بررسی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر رژیم غذایی کودکان انجام شد.

محققان کیفیت رژیم غذایی ۱۰۷ هزار کودک ازجمله میزان مصرف ریزمغذی‌ها را بررسی کردند. آنان دریافتند که تغییرات آب‌وهوایی (دمای بالاتر) در سوءتغذیه کودکان، تأثیر برابر یا بیشتر مانند فقر، آموزش ضعیف و شرایط غیربهداشتی را دارد.

پروفسور مردیت نیلز، استادیار علوم تغذیه و صنایع غذایی و محقق اصلی این بررسی، اظهار کرد: به‌طور یقین پیش‌بینی‌شده است که تغییرات آب‌وهوایی آینده در سوءتغذیه تأثیر خواهد گذاشت، اما از اینکه این تأثیر بر اثر دمای بالاتر باشد، شگفت‌زده شدیم.

کارشناسان تنوع رژیم غذایی بیش از ۱۰۰ هزار کودک پنج ساله و کمتر را در ۱۹ کشور بررسی کردند. پنج منطقه از ۶ منطقه در سراسر آسیا، افریقا و امریکای جنوبی کاهش قابل‌توجهی در کیفیت رژیم غذایی مرتبط با دمای بالاتر را نشان دادند. عناصر ریزمغذی مانند آهن، اسیدفولیک، روی و ویتامین‌های آ (A) و دی (D) برای رشد کودکان بسیار مهم هستند و کمبود این مواد مغذی می‌تواند باعث سوء‌تغذیه در یک‌سوم کودکان زیر پنج سال شود.

این بررسی با تمرکز بر تنوع رژیم غذایی بود که با شمارش تعداد گروه‌های غذایی مصرف‌شده در یک دوره زمانی مشخص اندازه‌گیری شد. کارشناسان دریافتند که کودکان شرکت‌کننده در این تحقیق، طی ۲۴ ساعت قبل از بررسی، به‌طور متوسط از ۳.۲ گروه از ۱۰ گروه غذایی مصرف کردند. نتایج نشان می‌دهد که تنوع رژیم غذایی در کشورهایی مانند چین بیش از دو برابر این میانگین اندازه‌گیری شده است.

برندان فیشر، از محققان این بررسی، تاکید کرد: در حال حاضر تنوع رژیم غذایی برای این گروه کم بود. این نتایج نشان می‌دهد که اگر سازگار نشویم، تغییرات آب‌وهوایی باعث از بین رفتن همین رژیم‌های غذایی (که سطح ریزمغذی‌های کافی کودک را برآورده نمی‌کند) نیز خواهد شد.

محققان همچنین دریافتند که بارندگی بیشتر با تنوع بالاتر رژیم غذایی کودکان ارتباط دارد. در برخی موارد، تأثیر بارندگی بر تنوع رژیم غذایی کودک نسبت به آموزش و بهبود در مراعات اصول بهداشتی بیشتر است.

مولی براون از دانشگاه مریلند ایالات‌متحده و از محققان این تحقیق، افزود: بارندگی بیشتر در آینده ممکن است به طرق مختلف بر کیفیت رژیم غذایی تأثیر داشته باشد، البته به مدل بارش نیز بستگی دارد و اگر متغیر و شدید باشد، ممکن است که اثرگذار نباشد.

تیلور ریکتز، از محققان این تحقیق، خاطرنشان کرد: آب‌وهوای گرم باعث تضعیف همه نتایج مفید برنامه‌های توسعه بین‌الملل خواهد شد. درواقع، این چیزی است که در این تحقیقات جهانی بارها و بارها به آن دست‌یافته‌ایم که ادامه تخریب محیط‌زیست می‌تواند دستاوردهای چشمگیر بهداشت جهانی در ۵۰ سال گذشته را تضعیف کند.

زمان مناسب نوشیدن آب را بدانیم

متخصصان می‌گویند فارغ از اینکه هدف شما از نوشیدن آب چیست، باید در زمان‌های مناسب این عمل صورت گیرد. نخستین اقدامی که پس از بیدار شدن از خواب باید انجام دهید نوشیدن یک تا دو فنجان آب است، زیرا شما در طول شب که در خواب بودید آبی مصرف نکردید و بدن هم اینک به آب نیاز وافر دارد.

متخصصان می‌گویند آب نقش مهمی در کنترل وزن انسان دارد. نوشیدن یک فنجان آب پیش از میل غذا باعث احساس سیری و جلوگیری از زیاده روی در خوردن غذا می‌شود. یک تحقیق در زنان و مردان نشان می‌دهد نوشیدن یک فنجان آب پیش از غذا به کاهش اشتها کمک می‌کند.

به عنوان یک میان وعده و استراحت در ساعت سه یا چهار بعد از ظهر اغلب افراد به سراغ مصرف چای یا قهوه می‌روند. این در حالی است که این زمان بهترین وقت برای نوشیدن آب است. تحقیقات نشان داده مصرف قهوه در بعد از ظهر می‌تواند منجر به اختلال خواب شب شود. کافئین موجود در قهوه به مدت شش ساعت در خون باقی می‌ماند. به جای این نوشیدنی‌ها، می‌توانید از آب استفاده کرده و مانع از کم آبی بدن شوید. تحقیقات در سال ۲۰۱۹ نشان داد کم آبی بدن می‌تواند منجر به بی حالی، از کوره در رفتن، افسردگی و گیجی شود.

تحقیقات نشان داده است یکی از دلایل اصلی سردرد، کم آبی بدن است. بخصوص آنکه کم آبی بدن می‌تواند منجر به وقوع حملات میگرنی شدید شود. افرادی که از بیماری میگرن رنج می‌برند می‌توانند با مصرف مداوم آب در شبانه روز از درد ناشی از آن بکاهند. از دیگر زمان‌هایی که افراد باید آب بنوشند می‌توان به پیش، پس و در وقت ورزش کردن، و پیش از خواب اشاره کرد.

بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن در سه روز

وزن کم کردن یکی از رویاهای بسیاری از افراد چاق است که پیروی از رژیم غذایی خاص و نیز افزایش تحرک و ورزش کردن، اصلی‌ترین راهکارها برای این امر است. برخی برای کاهش وزن رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر از آب درمانی بهره می‌جویند. در این میان، یکی از رژیم‌های غذایی رایج برای کاهش وزن در جهان «رژیم غذایی نظامی» است.

رژیم غذایی نظامی یک رژیم غذایی کم کالری است که برای کاهش وزن افراد در کوتاه مدت تنظیم شده است. متخصصان معتقدند پیروی از این رژیم سه روزه می‌تواند در یک هفته باعث کاهش وزن ۴.۵ کیلوگرمی شما شود. برخلاف نام آن، رژیم غذایی نظامی ارتباطی با نظامیان یا اردوگاه‌های آموزش سربازی ندارد. در این رژیم غذایی فرد به مدت سه روز به میزان قابل توجهی از حجم کالری دریافتی خود کم می‌کند.

سپس برای چهار روز بعدی (یک هفته کامل) فرد نیازی به پیروی از آن ندارد. تحقیقات نشان داده است پایبندی درست به این رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش وزن ۱۳ کیلوگرمی فرد در یک ماه شود. افراد طی سه روز نخست باید از مصرف مواد غذایی پرانرژی و چرب خودداری کرده و زیر ۱۵۰۰ کالری انرژی دریافت کنند.

در چهار روز دیگر نیز فرد باید از زیاده روی در مصرف غذا و نیز مصرف کالری زیاد خودداری کرده و تحرک خود را افزایش دهد. این رژیم غذایی دست آورده‌ای کوتاه مدتی در کاهش وزن دارد، اما برای تمامی افراد توصیه نمی‌شود. برای مثال افراد مبتلا به دیابت به دلیل کاهش سریع قند خون نباید از این رژیم پیروی کنند. همچنین پیروی از رژیم غذایی کم کالری برای افراد بالای ۵۰ سال می‌تواند خطرناک باشد.

ازجمله مواد غذایی مجاز در این رژیم غذایی می‌توان به سیب، موز، نان کامل، هویج، پنیر، قهوه، تخم مرغ، گریپ فروت، ماست یونانی، حبوبات، بستنی، گوشت، کره بادام زمینی، چای و ماهی تن اشاره کرد. همچنین در این رژیم غذایی نمی‌توانید از شیرین کننده‌های مصنوعی، کره، خامه، آب میوه، شیر، پرتقال، شکر و ماست (به جز ماست یونانی) استفاده کنید.

تأثیر زنجبیل در تسکین علائم لوپوس

زنجبیل یک ماده غذایی محبوب در بسیاری از جهان بوده که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. محققان در مطالعه اخیر خود به بررسی ترکیب اصلی بیو اکتیو ریشه زنجبیل موسوم به ۶-gingerol در کاهش علائم لوپوس پرداختند.

در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی بدن به خودش حمله کرده و التهاب می‌تواند باعث آسیب دائمی به بافت‌ها شود. گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل ها نقشی اساسی در این واکنش التهابی دارند.

در این تحقیق، دانشمندان اثرات ۶-gingerol را بر روی موش‌های مبتلا به لوپوس ارزیابی کردند. آنها همچنین موش‌های مبتلا به سندرم آنتی فسفولیپید (APS) که اغلب با لوپوس همراه است را نیز مورد مطالعه قرار دادند. APS یک بیماری خود ایمنی است که باعث تشکیل لخته‌های خونی در رگ‌های خونی بدن می‌شود.

«رمضان علی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی میشیگان، در این باره، اظهار کرد: «در هر دو گروه از موش‌ها، ۶-gingerol از آزاد شدن تله‌های خارج سلولی نوترو فیل جلوگیری می‌کند.» تله‌های خارج سلولی نوترو فیل یا NET از سلول‌های سفید خون به نام نوترو فیل ها ناشی می‌شود. این ساختارهای چسبنده تار عنکبوتی هنگامی ایجاد می‌شوند که آنتی بادی‌ها با گیرنده‌های سطح نوترو فیل ارتباط برقرار کنند.

NET ها موجب بروز لوپوس شده و تشکیل لخته‌های خونی را افزایش می‌دهند. در کنار کاهش NET ها، ۶-gingerol هم باعث کاهش ایجاد لخته خون می‌شود. به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت ضدالتهابی ترکیب زنجبیل مستقیماً بر آنتی بادی‌های مربوط به بیماری‌هایی مانند لوپوس و APS تأثیر می‌گذارد. این نتیجه نشان می‌دهد که ترکیب زنجبیل ممکن است چرخه التهاب را شکسته و به طور بالقوه به عنوان یک درمان عمل کند.

خواص درمانی فلفل قرمز

فلفل قرمز فواید بسیاری برای سلامتی ما دارد و این به خاطر وجود سطح بالای کپسا یسین در آن است. فلفل قرمز معمولاً به عنوان ادویه یا به بخشی از ترکیبات تشکیل‌دهنده در غذاهای مختلف مانند خورشت‌ها، مخلوط ادویه‌جات و سس‌ها استفاده می‌شود. کپسا یسین مهم‌ترین ترکیب زیست‌فعال گیاهی در فلفل قرمز بوده که مسئول طعم تند فلفل قرمز و فواید آن برای سلامتی است. خواص فلفل قرمز عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین خواص فلفل قرمز تقویت سیستم ایمنی بدن است. فلفل قرمز یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C است. ویتامین C نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی و مهم محسوب می‌شود. از جمله فواید ویتامین C برای بدن، التیام زخم‌ها و تقویت دستگاه ایمنی است.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

فلفل قرمز مقدار زیادی پتاسیم دارد. این ماده معدنی وظایف بسیاری را در بدن برعهده دارد. مصرف مقادیر کافی پتاسیم در کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مؤثر است.

تسکین دردها

یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تسکین دردهاست. کپسا یسین که عمده‌ترین ترکیب زیست‌فعال گیاهی در فلفل قرمز است، ویژگی منحصربه‌فردی دارد. شرایطی مانند درد آرتروز و نورو پاتی دیابتی می‌تواند با درد بسیار شدیدی همراه باشد و کپسا یسین در درمان علائم آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

کاهش وزن

چاقی بیماری جدی است که خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کپسا یسین موجود در فلفل قرمز می‌تواند با کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی، به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند.

کمک به سلامت اعصاب

یکی از خواص فلفل قرمز تقویت اعصاب است. مس آنتی‌اکسیدانی ضروری است که در فلفل قرمز یافت می‌شود. متأسفانه بیشتر رژیم‌های غذایی فاقد مقدار کافی از مس است. مس به تقویت استخوان‌ها و سلامت اعصاب کمک می‌کند.

کد خبر 468908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.