اقدامات شتاب‌زده سبب ایجاد نارضایتی مردم شده است

شهردار بجنورد گفت: رعایت نشدن مقررات و اقدامات شتابزده اداره کل راه و شهرسازی و انجام نشدن تعهدات در ساخت و سازها در شهرک های اطراف شهر، سبب ایجاد نارضایی در میان مردم شده است.

به گزارش ایمنا؛ هادی زارعی درباره وجوه پروانه ساخت و ساز در طرح اقدام ملی تولید مسکن در مرکز استان اظهار کرد: بر اساس ابلاغ وزارت کشور، شهرداری‌ها می‌توانند پروانه‌های ساخت در این طرح را با ۵۰ درصد تخفیف صادر کنند اما این ابلاغیه، با قانون مالیات بر ارزش افزوده در تناقض است.

وی افزود: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، اعمال هرگونه تخفیف و یا خودداری از دریافت وجوه مربوط به پروانه و عوارض ساختمان، غیرقانونی و ممنوع است بنابراین شهرداری نمی‌تواند برای طرح اقدام ملی تخفیفی اعمال کند.

شهردار بجنورد افزود: در این زمینه از سازمان بازرسی استعلام شده است تا اعمال تخفیف برای طرح اقدام ملی تولید مسکن در بجنورد تعیین تکلیف شود، اما پاسخ استعلام هنوز به دست ما نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد آمادگی دارد تا وجوه مربوط به پروانه ساخت و ساز در طرح مزبور را با لحاظ ۵۰ درصد تخفیف، دریافت کند اما در صورتی که اعمال این تخفیف از سوی سازمان بازرسی مغایر با قانون تشخیص داده شود، راه و شهرسازی باید مابقی وجه را پرداخت کند.

زراعی اضافه کرد: پیش از این و با اجرای مسکن مهر، بسیاری از تعهدات راه و شهرسازی در قبال ساکنان این مجموعه مسکونی، محقق نشده است و این بار نمی‌خواهیم مشکلی دیگر همچون ساخت و ساز در مجموعه گلستان شهر و یا الغدیر برای ساکنان ایجاد شود.

وی ادامه داد: رعایت نشدن قانون و ضوابط شهرسازی در ساخت و سازهای شهری توسط برخی ادارات دولتی در سال‌های گذشته سبب ایجاد تعهدات مالی فراوانی برای دولت و دستگاه‌های خدمات رسان شده است.

وی گفت: در شرایطی که هنوز مشکلات ناشی از کمبودها در شهرک گلستان و الغدیر، که بدون رعایت حداقل‌های شهرسازی مردم را به ستوه آورده‌اند، برطرف نشده در نقطه‌ای دیگر از شهر بدون گرفتن مجوز نسبت به ساخت و ساز اقدام شده است.

زارعی اظهار کرد: رعایت نشدن مقررات و اقدامات شتابزده اداره کل راه و شهرسازی و انجام نشدن تعهدات در ساخت و سازها در شهرک‌های اطراف شهر، سبب ایجاد نارضایی در میان مردم شده است.

شهردار بجنورد درباره تعهدات راه و شهرسازی در الغدیر خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی اعلام کرده است که بابت تکلیفش در الغدیر، معادل همان وسعت، از زمین‌های گلستان شهر را در اختیار شهرداری قرار می‌دهد، اما شهرداری در این باره خواستار واگذاری زمین معادل ارزش ریالی زمین‌های منطقه الغدیر است.

وی با اشاره به محقق نشدن تعهدات راه و شهرسازی در گلستان شهر بجنورد افزود: با وجود گذشت حدود یک دهه از سکونت مردم در شهرک گلستان و پیگیری‌های مکرر استانداری و شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی از زیر بار مسؤولیت خود در ارائه خدمات روبنایی به مردم این شهرک شانه خالی کرده است که مردم باید هزینه این کم‌کاری را پرداخت کنند و اکنون همین قصه در قسمت دیگری از شهر بجنورد در حال تکرار است.

وی اظهار کرد: در سفر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به استان، راه و شهرسازی مکلف شد ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای گلستان شهر تأمین کند و نیز واگذاری پنج هکتار زمین در گلستان شهر به شهرداری مصوب شد، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

شهردار بجنورد گفت: دریافت پروانه برای اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن الزامی بوده و راه و شهرسازی خراسان شمالی هنوز در خصوص گرفتن پروانه اقدام مؤثری نکرده است.

زارعی اظهار کرد: شهرداری از ادامه اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرک فرهنگیان مرکز استان جلوگیری کرده و تا زمانی که اقدامات قانونی برای دریافت پروانه انجام نشود، ساخت و ساز غیرقانونی است.

وی ادامه داد: نقشه‌های طرح اقدام ملی تولید مسکن در مرکز استان هنوز به تأیید کمیسیون ماده پنج نرسیده است و بر این اساس صدور پروانه برای این طرح میسر نیست.

زارعی خاطرنشان کرد: رفع نقص نقشه‌های بخش غیرمسکونی اعم از تجاری، آموزشی، ورزشی، درمانی، تأسیسات و تجهیزات، فرهنگی و پارکینگ در این عرصه هنوز ارائه نشده است و با توجه به ابلاغ نشدن رأی ماده پنج، امکان تأیید نقشه‌های بخش مسکونی نیز وجود ندارد.

وی گفت: نقشه‌های این طرح تاییدیه نظام مهندسی ساختمان به ویژه در خصوص طراح، ناظر و مجری را ندارد و نقشه بخش مسکونی هم فاقد نقشه‌های تأسیسات است، بر این اساس صدور پروانه امکان پذیر نیست.

شهردار بجنورد گفت: شهرداری در مقابل این طرح به علت نداشتن پروانه ساختمان ایستاده است، انتظار می‌رود مدیرکل راه و شهرسازی استان در دریافت پروانه پروژه مسکن اقدام ملی نسبت به رعایت مقررات و قوانین ابلاغی وزارت راه و شهرسازی پیش‌قدم باشد.

کد خبر 468906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.