‌دخالت دولت در بورس از توسعه اقتصادی کشور جلوگیری می‌کند

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: دخالت مستمر دولت در روند ارزش‌گذاری نمادهای بورسی در بازار سرمایه از رشد و توسعه اقتصادی کشور جلوگیری کرده و به ضرر تولید ناخالص داخلی است.

محمدرضا اختریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تعیین قیمت سهام توسط عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان یک رویه عادی در بورس کشورهای توسعه یافته است، اظهار کرد: یکی از تهدیداتی که در حال حاضر بورس را به عنوان یک بازار مالی مورد تهدید قرار داده، دخالت وزارت اقتصاد و دیگر بخش‌های دولتی در تعیین ارزش نمادهای بورسی است و اگر از دخالت مسئولان دولتی در روند ارزش‌گذاری روزانه سهام جلوگیری نشود، نقدینگی از بورس خارج خواهد شد.

وی افزود: جذب نقدینگی نظام اجتماعی به بازار سرمایه همواره یکی از مشکل‌ترین فرأیندهای اقتصادی برای دولت کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته بوده است زیرا در این کشورها بازارهای غیرمالی و کالایی، جذابیت بیشتری برای فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های مالی دارد و به همین دلیل تنها تعداد محدودی از سرمایه‌داران، سرمایه خود را به بازارهای مالی می‌برند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به نقش حفظ نقدینگی بورسی در رشد و توسعه پایدار صنایع و بنگاه‌های تولیدی پیشرفته، تصریح کرد: در صورتی که نقدینگی فعلی از بازار سرمایه خارج شود با هجوم سرمایه‌های سرگردان عمومی به سمت بازارهایی مثل طلا، دلار، سکه، مسکن و خودرو مواجه خواهیم شد و باید منتظر افزایش قیمت بیشتر کالاهای موجود در این بازارهای غیرمالی باشیم.

اختریان اضافه کرد: وظیفه بورس سوق دادن نقدینگی به سمت افزایش تولید کالا یا خدمات در بنگاه‌های اقتصادی است و دخالت مسئولان در روند ارزش‌گذاری روزانه سهام در بازار سرمایه باعث شده است تا بورس به عنوان موتور محرک اقتصاد و پیشران اقتصاد غیرنفتی قادر به انجام وظیفه خود در خصوص رشد پایدار صنایع و شرکت‌های تولیدی یا خدماتی شاخص نباشد.

وی ادامه داد: ارزش نمادهای بورسی همواره بر اساس شاخص‌های از پیش تعیین شده‌ای همچون رشد تولیدات، سود، زیان، صادرات یا واردات و بازار مصرف تعیین می‌شود.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دخالت دولت و دستگاه‌های اجرایی در بورس موجب شده تا معاملات بازار سرمایه دچار اختلال شود، خاطرنشان کرد: دخالت مستمر دولت در روند ارزش‌گذاری نمادهای بورسی در بازار سرمایه از رشد و توسعه اقتصادی کشور جلوگیری کرده به ضرر تولید ناخالص داخلی است.

کد خبر 468868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.