دستمالچیان: آشتی بین قطر و عربستان موقتی است

کاردار پیشین ایران در عربستان سعودی گفت: به نظر می‌رسد آشتی میان قطر و عربستان موقتی بوده و اختلافات بین این دو کشور برطرف نشده است؛ زیرا اختلافات مرزی و سیاسی فراوانی را در شورای همکاری خلیج فارس دارند.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون آشتی بین قطر و عربستان اظهار کرد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که تا به امروز حساب زیادی بر روی دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازکرده بود، با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دچار سرخوردگی شده و نسبت به دیدگاه رئیس جمهور جدید در مورد مسائل منطقه نگران است.

وی افزود: بن سلمان این روزها در تلاش است تا با ایجاد صلح بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از شدت فشارهای تخریبی رئیس جمهور جدید آمریکا علیه عربستان در آینده‌ای نزدیک بکاهد؛ به همین دلیل اخیراً بن سلمان به صورت یکطرفه با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دست آشتی داد.

کاردار پیشین ایران در عربستان سعودی تاکید کرد: به نظر می‌رسد آشتی میان قطر و عربستان موقتی بوده و اختلافات بین این دو کشور برطرف نشده است؛ زیرا اختلافات مرزی و سیاسی فراوانی را در شورای همکاری خلیج فارس دارند.

دستمالچیان یادآور شد: بن سلمان در سیاست خارجی، جوان ناپخته‌ای است که در توهمات خود به سر می‌برد و اکنون با آشتی ریاض با دوحه شکست دیگری در کارنامه سیاسی محمد بن سلمان ثبت شد. ولیعهد عربستان در رابطه با جنگ یمن و همچنین حمایت از گروهک‌های تروریستی داعش و تکفیری، شکست‌های عظیمی را متحمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران زمانی که قطر تحت تحریم ائتلاف عربی قرار داشت، آن را در زمینه‌های مخلفت اقتصادی و سیاسی یاری کرد و به همین دلیل آشتی دوحه و ریاض و پایان یافتن تحریم‌های کشورهای عربی علیه قطر، تأثیری بر روابط تهران و دوحه نداشته باشد.

کاردار پیشین ایران در عربستان سعودی در پایان یادآور شد: قطر ضمن تقویت همکاری‌های خود با تهران می‌تواند نقش میانجی را بین عربستان و ایران ایفا کند.

کد خبر 468866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.