بیش از ۶۹۰۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در اصفهان مسدود شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: تاکنون ۶۹۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود شده که به صرفه جویی ۲۱۷ میلیون مترمکعب آب در آبخوان دشت اصفهان کمک کرده است.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ۳۵ محدوده مطالعاتی در استان اصفهان شناسایی شده است که از این تعداد هشت محدوده آزاد، ۱۷ محدوده ممنوعه و ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی است.

وی افزود: نزدیک به ۲۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد هم اکنون نیمی متروکه و غیرفعال است و با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۶ هزار و ۹۳۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز با حکم قضائی در سطح استان مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: مسدود کردن این تعداد حلقه چاه به صرفه‌جویی ۲۱۷ میلیون مترمکعب آب در آبخوان دشت اصفهان کمک کرده است.

ساسانی با بیان اینکه در استان اصفهان هر سال به طور متوسط ۴۱ سانتی متر افت آبخوان رخ می‌دهد، ادامه داد: این استان در مجموع ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان دارد، از این رو با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و مراقبت از آب‌های زیر زمینی امیدواریم بخشی از این کسری‌ها را بتوان جبران کرد.

وی به وجود ۴۱ هزار حلقه چاه مجاز در سطح استان اشاره کرد و گفت: مجوز برداشت حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز از سال ۱۳۹۵ تاکنون اصلاح و تعدیل شده است؛ همچنین نزدیک به سه هزار و ۸۹۶ حلقه چاه مجاز در سال‌های گذشته به کنتور هوشمند مجهز شد اما به دلیل افزایش قیمت کنتور، برخی از مالکان چاه‌های مجاز به ویژه کشاورزان توان خریداری و نصب کنتور هوشمند را نداشتند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به کشف و ضبط یک هزار و ۸۸۲ دستگاه انواع ادوات غیرمجاز حفاری اشاره و تصریح کرد: برخورد با متخلفان با حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی پیگیری می‌شود و این روند با حمایت دستگاه قضا به طور جدی ادامه خواهد یافت.

ساسانی با اشاره به چالش‌های موجود برای حفاظت از منابع آب، افزود: بدیهی است که برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز با مقاومت صاحبان آنها رو به رو می‌شویم، اغلب این چاه‌ها در باغ ویلاها حفر شده است و مسدود کردن آنها به سختی انجام شده و حتی گاهی با درگیری فیزیکی افراد با همکاران همراه است؛ از این رو باید حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی را داشته باشیم و اگر همراهی و همکاری آنها نباشد پر کردن چاه‌ها امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از صاحبان این چاه‌ها داشتن چاه غیرمجاز را حق خود می‌دانند در حالی که منابع آب ملی است و هیچ کسی مجاز نیست بدون اخذ مجوز از شرکت آب منطقه‌ای نسبت به حفر چاه اقدام کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پایان گفت: به رغم مشکلات موجود ما مصمم هستیم طرح احیا و تعادل بخشی را برای کمک به بهبود وضعیت آبخوان‌ها و حفاظت از منابع آب در استان اصفهان ادامه دهیم.

کد خبر 468818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.