رئیسی یا ناطق‌نوری؛ انتخاب اصولگرایان کدام است؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

سردار فدوی: پیروزی‌های ۲ سال اخیر بیشتر از ۴۰ سال قبل بود

سردار علی فدوی در مراسم گرامیداشت شهید فخری‌زاده مهابادی اظهار کرد: دشمنان احمق در سال ۹۷ گفتند ایران ۲۲ بهمن امسال را نمی‌تواند جشن بگیرد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفت: در ۲ سال اخیر پیروزی‌هایی بدست آورده‌ایم که خیلی بیشتر از ۴۰ سال قبل بوده است و همه دشمنان می‌دانند ایران متناسب با هر عملی به اندازه کافی توان دارد اما طبق مبانی دین خودمان عمل خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از خصوصیات مهم شهید فخری‌زاده و شهید سلیمانی این بود که بر قاعده‌هایی که خداوند گفته عمل کرده‌اند و خداوند متعال بر شهید مقامی اعطا کرده که همه مردم هم اگر جمع شوند نمی‌توانند بر عظمتی که خداوند بر شهید داده اضافه کنند.

فدوی تصریح کرد: امید است که شهدا الگویی شوند و خداوند عنایت کند تا راه آن‌ها را ادامه دهیم؛ شهدایی بعضاً در مورد مجاهدت آن‌ها نمی‌شود صحبت کرد و دائم تاکید شده که مخفی باشند.

جانشین فرماندهی سپاه پاسداران گفت: نیازمندی که برای دنیا داریم ابدی است و این دنیا فانی و زودگذر است؛ ۴۲ سال است دشمنان متحد شدند که علیه جمهوری اسلامی عملیات کنند و پیروزی بدست بیاورند ولی موفق نشدند اما الان ایران به مرحله‌ای رسیده که دشمنان باید در برابر آن به فکر دفاع باشند.

وی ادامه داد: ایران به مرحله اول یعنی دفاع در دهه ۶۰ رسید و در دهه ۷۰ دنیا فهمید ایران قدرت بازدارندگی دارد و در دهه ۸۰ به مرحله‌ای رسید که اقدام اول و قدرت برتر در اختیار ایران قرار گرفت.

در پایان مراسم لوح تقدیر فرمانده سپاه صاحب الزمان به خانواده شهید فخری‌زاده که اصالتاً اهل مهاباد اردستان است، اهدا شد.

خرازی: پدر خوانده‌ها بر احزاب چپ و راست کشور خیمه زدند

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در ششمین مجمع عمومی این حزب گفت: امروز تمام موضوعات داخل کشور را می‌شود به خارج کشور نسبت داد.

او افزود: می‌توانیم بگوییم همه اینها سرنوشتی است که خارجی‌ها این مشکلات را بر کشور ما وارد کردند.

خرازی ادامه داد: مشکل امروز کشور و جامعه این است که کسی گوش شنیدن ندارد و با شناخت نادرست خود مشکلات کشور را به خارج نسبت دهند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: کشور امروز کسی مثل ماهاتیر محمد را ندارد که مشکلات کشور و مردم را بداند اما امروز مالزی به یکی از کشورهای قدرتمند شرق آسیا تبدیل شده است.

خرازی عنوان کرد: بزرگترین مشکل کشور مدیریت است و همان کسانی که در تمامی احزاب پدرخوانده هستند و بر احزاب چپ و راست کشور خیمه زدند، می‌خواهند تصمیم بگیرند.

او افزود: اگر بخواهیم به صورت کامل نقش خود را از بحران امروز کشور تبیین کنیم، به بزرگان و پیران خردمند بگوییم ناصحان ما باشند اما اداره کشور را از جوانان بخواهیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان عنوان کرد: رئیس جمهور اجاره‌ای و وزیر اجاره‌ای درد امروز کشور نیست.

او ادامه داد: ۱۶ سال است که مدیریت غلط بر کشور حاکم شده است چون تشخیص درستی نداشتیم و نتیجه تشخیص نادرست وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم.

خرازی در ادامه تصریح کرد: اگر راه فلاح و رستگاری می‌خواهید باید مشارکت اجتماعی شما با بینش همراه باشد، باید بتوانیم فهم درست و منطقی از مسائل جامعه داشته باشیم.

او در پایان گفت: ما اشتباه کرده‌ایم و باید بپذیریم رئیس جمهور اجاره‌ای وضعیت امروز کشور را پدید آوردیم.

هاشمی: ایران ۱۰ سال آینده را امروز بسازیم

محسن هاشمی در سخنرانی با عنوان «ایران پیش رو» در ششمین کنگره حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: به جای اینکه تحلیل کنیم که ایران در ده سال آینده چه وضعی دارد، سعی کنیم ایرانی که باید داشته باشیم را بسازیم.

وی ادامه داد: اتفاقاتی را طی سال‌های گذشته پشت سر گذاشتیم که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان سیل و زلزله یاد کنیم؛ اما مهم این است ایران را در ۱۴۰۰ بسازیم.

هاشمی گفت: حزب باید ایده‌های سازندگی را پیش بگیرند و عملیاتی اش کنند. قبل از ورود به آینده به گذشته اشاره می‌کنم. حوادث سال ۸۸ و ۸۹ را داشتیم که منجر به حصر آقایان کروبی و موسوی و محدودیت آقای خاتمی شد.

وی ادامه داد: قطعنامه‌هایی داشتیم که منجر به تحریم‌های گسترده شد، درگذشت آیت الله هاشمی را داشتیم و به خاطر ترامپ نتوانستیم از برجام استفاده کنیم و در ادامه اعتراضاعت مردمی را در سال‌های ۹۶ و ۹۸ داشتیم. عدم تصویب FATF را داشتیم و در ادامه اش هم با کرونا رو به رو شدیم. حالا پیش روی مان انتخابات ۱۴۰۰ است.

هاشمی گفت: انتخابات ۱۴۰۰ برای ایران پیش رو بسیار مهم است. چون اهمیت این انتخابات بالاست حتی اصلاح طلبانی که نظرشان در فعالیت نداشتن در انتخابات بود الان رویکرد مشارکتی دارند.

این فعال سیاسی سپس گفت: از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداریم. حساسیت وضعیت فعلی حتی بیش‌تر از آن چیزی است که می‌بینیم. درست است که آمریکا تحریم‌ها را عملیاتی کرد و نظام بین‌الملل از او تبعیت کرد. از طرفی قیمت ارز در کشورمان بیش از ۷ برابر شد. فقط در زمان پیروزی انقلاب این جهش را به صورت ۵ برابری داشتیم. ما شاهد کاهش ۸۵ درصدی ارزش پول ملی بودیم. این یک انفجار است. تورم ۳۰۰ درصدی را تجربه کردیم. تمام فشار روی نرخ بیکاری آمده است. آثارش را در تولید زباله هم می‌بینیم. از طرفی کاهش تولید زباله خوب است اما از طرفی نشان دهده وضعیت معیشت مردم است.

وی در ادامه توضیحاتی درباره توانایی ایران برای پیشرفت در حوزه اقتصادی با اقتصاد بدون نفت ارائه داد.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: ما راهی جز سالم سازی اقتصاد نداریم وگر نه اقتصادمان به سمت ونزوئلایی شدن می‌رود.

هاشمی گفت: اکثریت جامعه ترجیح می‌دهند ما به سمت آینده مطلوب برویم. باید نظر اکثر مردم را ببینیم. اگر بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم امکان توسعه متوازن و پایدار را بررسی کنیم.

وی افرود: یکی از پارامترها نگاه کردن به جمعیت ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون نفری بازار اطرافمان است. اگر این موضوع جزو اهداف اصلی نظام فرار بگیرد حرکت ویژه ای صورت گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه این سخنرانی گفت: باید به سمت این موضوع برویم که مراودات جهانی داشته باشیم.

وی با آرزوی بهبودی برای شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت که به علت بیماری بستری بوده است گفت: دبیر کل حزب ما دراستان‌داری فعال بوده است، دکتر شکوری برای کرونا می‌توانند کاری بکنند؛ اما شما در حزب ندا از تجربه آقای خرازی که در حوزه بین الملل تجربه داشتند برای این امور استفاده کنید.

وی با اشاره به بحث هوشمندسازی یارانه‌ها گفت: باید یارانه دادن را ساماندهی کنیم که یارانه دقیقاً به کسی که احتیاج دارد برسد.

اعتراض اعتماد ملی به ردصلاحیت دبیرکل و ۳ عضو حزب

جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی امروز بیست و ششم دی ۹۹ با حضور اعضای شورای مرکزی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌طور حضوری و آنلاین برگزار شد. در این جلسه پس از نطق پیش از دستور آقایان حق‌شناس، نوروززاده و حسین‌بر، قائم مقام حزب اعتماد ملی به تشریح وقایع مرتبط با حزب و رد صلاحیت دبیرکل و تعدادی از اعضای حزب پرداخت.

الیاس حضرتی در ابن جلسه با تاکید بر اینکه حضور و دبیرکلی آقای کروبی را باید فرصت تلقی کنند نه تهدید، گفت: متأسفانه منطق و برنامه درستی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: حزب اعتماد ملی چه کروبی دبیرکل باشد چه نباشد، حزب آقای کروبی است و حزب به نام کروبی ثبت شده است. در ادامه جلسه، جلیلیان، رئیس دفتر حقوقی حزب به تشریح اقدامات انجام‌شده برای اعتراض به ردصلاحیت دبیرکل و سه عضو شورای مرکزی حزب در کمیسیون ماده ۱۰ وزارت کشور پرداخت.

وی گفت: اعتراض حقوقی ما در دبیرخانه وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ ثبت شده و در شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری نیز اعتراض ما ثبت شده است. در ادامه این جلسه اعضای حزب از حسین کروبی درخواست کردند که پیام اعضا، مبنی بر اینکه دبیرکل حزب از طریق وکیل، اعتراض خود را ثبت کند، به ایشان منتقل کند.

در ادامه، دکتر ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب، مصوبه دفتر سیاسی درباره انتخابات را قرائت کرد. وی گفت: بر اساس مصوبه دفتر سیاسی، اعتماد ملی در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت می‌کند، اما چک سفید نمی‌دهد. باید شرایطی محیا باشد؛ نخست اینکه نظام سیاسی شرایط مشارکت آزادانه، فعال و مؤثر را ایجاد کند و دیگر اینکه مردم در فضای سیاسی حاضر باشند.

موضوع مشارکت حزب در انتخابات در صورت تأمین این شرایط به تصویب اکثریت قاطع اعضای شورای مرکزی حزب رسید. داشتن نامزد حزبی نیز پس از بحث‌های دو ساعته و نطق موافقان و مخالفان، به تصویب رسید.

رئیسی یا ناطق‌نوری؛ انتخاب اصولگرایان کدام است؟

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره ریشه اختلاف بین جبهه پایداری و اصولگرایان، گفت: ریشه این اختلافات بیش از همه به دیدگاه‌های حداکثری که جبهه پایداری درباره اصولگرایی و انقلابی بودن دارد باز می‌گردد و معتقدند که باید این شاخص‌ها بصورت حداکثری در نامزدها لحاظ شود و خیلی نباید به مقبولیت اهمیت داد، بلکه صلاحیت باید ملاک باشد و مقبولیت در درجه دوم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: البته هنوز نه شاخص‌ها نهایی شده و نه مصداق‌ها مورد بحث قرار گرفته است، طبیعتاً وقتی که شاخص‌ها براساس قانونی که در حال اصلاح است تعریف شود و شورای نگهبان هم دیدگاه خود را نسبت به رجال سیاسی و مذهبی به طور شفاف بیان کند، آن زمان می‌توان افراد را بررسی کرد که کدام یک از آنها این شاخص‌ها را به صورت حداکثری و چه کسی به صورت حداقلی دارد. آیا آن کسی که حداکثر معیارها را دارد امکان رأی آوردن هم دارد؟

ترقی افزود: طبیعتاً هیچ وحدتی با سهم خواهی، پا فشاری روی خواسته‌های جناحی و گروهی و عدم اغماض نسبت به کم و کاستی‌های دیگر جریان‌ها و احزابی که در یک مجموعه دور هم جمع شده اند و به وحدت می‌رسند امکان پذیر نیست و بدون شک اگر قرار باشد به وحدت رسید در ابتدا باید فصل‌الخطاب را در بین خودشان مشخص کنند و همه آن فصل‌الخطاب و داوری آن را در اختلافات بپذیرند. علاوه بر این باید از سهم خواهی و تاکید بر منافع حزبی و گروهی پرهیز شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: همچنین باید منافع کل نظام و خواسته رهبری انقلاب را در تشکیل یک دولت انقلابی و جهادی بر خواسته‌های خود ترجیح دهند و در نهایت از سیاسی کاری و زد و بندهایی که موجب سو ظن و بدبینی بین نیروها و اجزای وحدت می‌شود هم پرهیز کنند.

فعال اصولگرا درباره چگونگی رسیدن به وحدت هم بیان کرد: ما برای رسیدن به وحدت دو روش داریم؛ اول اینکه از معیار واحد به مصداق قابل قبول همه برسیم و بعد هم اینکه از یک مصداق وحدت بخش و مورد اتفاق نظر به وحدت برسیم که این دو روش باهم متفاوتند؛ کمااینکه اگر بخواهیم از دیدگاه نظرهای متفاوت به یک مصداق واحد برسیم طبیعتاً بسیار دشوار است و فرآیندش طولانی است و نمی‌شود به این صورت در جریان اصولگرایی مصداقی پیدا کرد که همه بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند.

او افزود: اگر اصولگرایان به چنین مصداقی رسیده که همه روی آن به اتفاق نظر برسند و از سرمایه اجتماعی مناسبی هم در جامعه و بین مردم برخوردار باشد، طبیعتاً وحدت هم به راحتی شکل خواهد گرفت و از ارائه لیست‌های متفاوت جلوگیری خواهد شد، زیرا معیارها معمولاً یکسان است و صرفاً ممکن است در تطبیق این شاخص‌ها اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ برای مثال ممکن است جبهه پایداری فردی را انقلابی نداند، زیرا در فتنه سکوت کرده، اما برخی معتقدند که ممکن است که صرفاً اشتباه باشد و نمی‌توان گفت که از دایره اصولگرایی خارج شده است.

ترقی تاکید کرد: معتقدم که راه حل دوم یعنی مصداقی که مورد اقبال همه باشد می‌تواند وحدت را در بین جریان اصولگرایی ایجاد کند، مصداق که وحدت افزایش می‌یابد و مشکلاتش هم کم‌تر خواهد بود؛ پایداری هم بعید است که با این روش مخالفتی داشته باشد، یعنی ابتدا باید مصداق مورد قبول هر دو طرف را مشخص کنیم و بعد روی آن به وحدت برسیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آیت الله رئیسی به عنوان حلقه وصل اصولگرایان وارد رقابت انتخابات شود؟ گفت: اگر همه اتفاق نظر داشته باشد باید این موضوع به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.

فعال اصولگرا در این باره که آیا از نام رئیسی استقبال هم خواهد شد؟ افزود: آیت الله رئیسی رأی اصولگرایان را که در زمان ناطق ۷ میلیون نفر بود را به ۱۶ میلیون رساند، موضوعی که ظرف مدت ۴۰ روز اتفاق افتاد و این ارتقا و نفوذ خیلی خارق‌العاده بود؛ زیرا ما در هیچ انتخاباتی آن هم در مرحله دوم دولت مستقر چنین رأیی در طول مدت بعد از انقلاب نداشتیم، معتقدم که این ظرفیت بالایی است و نسبت به گذشته افزایش هم داشته است؛ چرا که عملکرد آیت الله رئیسی هم موجب افزایش آن آرا شده است.

کد خبر 468771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.