از سرگیری اکران "شهر سوخته" در سینماهای هنر و تجربه

کارگردان مستند داستانی "شهر سوخته" می‌گوید این فیلم مصادیق تمدن ایرانی را به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود مردم با گذشته و فرهنگ و تمدن کشور خود بیشتر آشنا شوند.

به گزارش ایمنا، مستند داستانی "شهر سوخته" درباره منطقه شهر سوخته زابل است. شهری که یکی از بلندترین تمدن‌های دوران سپیده‌دم تاریخ را داشته است. کاوش‌هایی که در چندین دهه اخیر در این شهر صورت گرفته بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان را دگرگون کرده است و این فیلم تلاش دارد تا بخشی از این یافته‌ها را به تصویر بکشد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: "هم‌زمان با کاوش باستان‌شناسی در شهر سوخته صدایی از اعماق خاک شنیده می‌شود. فیلم درحالی‌که همراه با باستان‌شناسان به روایت گزارشی و لحظه‌به‌لحظه از کاوش‌ها می‌پردازد، موازی با آن به جست‌وجوی صدا در اعماق خاک و به اعماق تاریخ می‌رود تا با مردم کهنسال شهر سوخته همراه شود…"

ناصر پویش کارگردان "شهر سوخته"، با اشاره به اینکه "شهر سوخته" را برای پرده سینما ساخته است، درباره بازگشایی سینماها پس از مدت‌ها تعطیلی گفت: خوشحال هستم مردم پس از مدت‌ها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سینما بروند و فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند.

ناصر پویش

وی ادامه داد: مستندهایی مانند "شهر سوخته" برای پرده ساخته می‌شوند. ما زمان ساخت این مستند داستانی روی جزئیات تصویر و نور به‌شدت دقت کردیم و اگر مخاطبان بخواهند این فضاها را کامل درک کنند، بهتر است این‌گونه فیلم‌ها را روی پرده سینماهای هنر و تجربه در فضای تاریک جادویی سینما تماشا کنند.

کارگردان "شهر سوخته" با بیان اینکه این مستند داستانی را باید دید، اظهار کرد: "شهر سوخته" مصادیق تمدن ایرانی را به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود مردم با گذشته و فرهنگ و تمدن کشور خود بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: این مستند داستانی چیزهایی را که همواره شنیده‌ایم، نشان می‌دهد، اما دیدن آن بر اساس مستندات علمی قطعاً تأثیر بیشتری دارد، آن هم تمدنی که هنوز هم انسان امروزی در پی تحقق آن حتی در قرن حاضر است، چراکه بعد از ورود به عصر تاریخ انسان آن را از دست می‌دهد. هرچند فیلم "شهر سوخته" را صرفاً فیلم تاریخ‌نگارانه و باستان‌شناسانه نمی‌دانم و ارجاعاتی دارد که کاملاً معاصر با نگاهی از پس تاریخ است.

پویش با اشاره به اینکه "شهر سوخته" سفری را برای مخاطبانی که این روزها به دلیل کرونا امکان سفر ندارند، فراهم کرده است، بیان کرد: شهر سوخته زابل و عجایب تمدن آن مقصد این فیلم است و مردم می‌توانند با سفر به این منطقه نه‌تنها با گذشته آن بلکه با عناصری که تمدن ایرانی را شکل می‌دهد، آشنا شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه اکران این مستند طی ماه‌های گذشته در هنر و تجربه این موضوع را به من ثابت کرده است که "شهر سوخته" می‌تواند حال مخاطبان را در این روزها خوب کند پس به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم این مستند را روی پرده سینماهای هنر و تجربه تماشا کنند.

منبع: هنرآنلاین

کد خبر 468705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.