دولت و مجلس در ساز و کار بازار فولاد مداخله نکنند

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: درخواست جامعه فولاد از دولت و مجلس این است که اگر می‌خواهند سیاست گذاری کنند، در ساز و کار بازار مداخله نکنند.

به گزارش ایمنا، سید رسول خلیفه سلطانی در مورد تصویب کلیات طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد در مجلس اظهار کرد: قانونمند کردن بازار فولاد و تعیین یک چهارچوب کلی برای آن به طوری که هر روز شاهد یک بخشنامه و دستورالعمل در این خصوص نباشیم، اقدام مبارکی است که انجمن فولاد هم از این موضع مجلس استقبال می‌کند، اما باید دقت کرد که وقتی دولت برای فولاد شیوه نامه‌ای تنظیم کرده که در صورت اجرای کامل و به موقع نتایج مثبتی در پی خواهد داشت، ورود مجلس به موضوع فولاد چه ضرورتی دارد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: ضمن اینکه اگر مجلس قصد قانونگذاری برای فولاد دارد، جزئیات این قانون طوری نباشد که دست و پای فولاد ایران را در مواجهه با تغییر و تحولات داخلی و بین‌المللی ببندد چراکه بازار فولاد یک بازار پویا است و نیاز به چابکی و شناوری زیاد در سیاستگذاری ها دارد.

خلیفه سلطانی اضافه کرد: تصور می‌کنم اگر وزارت صمت می‌توانست موضوعات مربوط به فولاد را بدون هیجان و با تعامل با سایر بخش‌ها همچون بورس کالا مدیریت کند، دیگر کار به جایی نمی‌رسید که مجلس و حتی ستاد اقتصادی دولت هم ورود کند.

وی ادامه داد: لذا اگر قانونی هم برای تنظیم بازار فولاد تصویب شود، همچون هر شیوه نامه یا دستورالعمل دیگر در این حوزه نیازمند یک مجری با سابقه اجرایی، مشورت پذیر، هماهنگ با ارکان بازار سرمایه و بورس کالا و آشنا به پیچیدگی‌های تولید و بازار فولاد دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به سهم ۱۵ درصدی صنعت فولاد از بازار سرمایه، تصریح کرد: تاریخ بازار فولاد به ویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد که هر وقت دولت و مجلس در مسائل اجرایی بازار فولاد دخالت کرده‌اند فقط شاهد ریزش بازار سرمایه، افزایش قیمت‌ها در کف بازار و توزیع رانت بین انگل‌های اقتصادی بوده‌ایم و هیچ منفعتی به مردم نرسیده است.

وی گفت: آن شخصی که در بازار سرمایه سهام می‌خرد، چه گناهی کرده که هر روز باید شاهد دخالت دولت یا مجلس در مکانیزم بورس و صدور دستورالعمل و بخشنامه‌های متعدد و نهایتاً از دست رفتن سرمایه خود باشد که آن را هم با دعوت مسئولان به بورس آورده است؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: درخواست جامعه فولاد از دولت و مجلس این است که اگر می‌خواهند سیاست گذاری کنند، در ساز و کار بازار مداخله نکنند.

وی افزود: نباید طوری شود که بخشنامه و قانون تصویب کنند و تنها نتیجه‌ای که حاصل شود، افزایش التهاب باشد، لذا این نهادها باید به دنبال سه مورد باشند؛ نخست اینکه اگر توان دارند، کاری کنند که کالا به قیمت عادلانه به دست مصرف کننده برسد که تمام ابعاد این موضوع مربوط به بورس و تولیدکننده نمی‌شود و بازار آزاد هم دخالت دارد؛ مورد دوم اینکه اگر منفعت یا رانتی در زنجیره فروش فولاد وجود دارد را به جیب مردم هدایت کنند و مورد سوم تقویت صادرات است. در حال حاضر دو برابر نیاز داخل تولید فولاد داریم که باید نصف فولاد تولیدی را بتوانیم صادرات کنیم. امسال یک چهارم فولاد تولیدی را صادر کردیم و این موضوع ضعف کسانی را نشان می‌دهد که نتوانسته‌اند به خوبی مدیریت کنند.

منبع: مهر

کد خبر 468677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.