مقصر قطع مکرر برق در هفته گذشته که بود؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می توان به قطعی پراکنده برق در مناطق مختلف کشور اشاره کرد که چالش هایی را برای شهروندان و مدیران این صنعت ایجاد کرد و البته دلایل متفاوتی نیز برای آن عنوان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز سه شنبه – ۲۳ دی ماه – مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد که در برخی از مناطق کشور به دنبال محدودیت منابع سوختی نیروگاه‌ها، محدودیت‌هایی در دسترسی به انرژی برق اعمال شده که خاموشی مقطعی را به دنبال داشته است.

بر این اساس در این روز برق برخی از منازل در مناطق دو، سه، شش، ۹، ۱۱، ۱۳ و ۱۴ تهران، قطع شد که به گفته سخنگوی صنعت برق این خاموشی‌ها مقطعی بوده و به محض رفع مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌ها برطرف خواهد شد.

شرکت توانیر نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، خاموشی‌های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است.

در این اطلاعیه آمده است: خاموشی‌های ایجاد شده از قبل قابل برنامه‌ریزی نبوده و تنها با ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز و برق، امکان استمرار فرایند تأمین مطمئن گاز و برق در کشور فراهم می‌شود.

برق وزارتخانه‌های پر مصرف قطع شد

حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به تشکیل تیم مشترک، مرکب از کارشناسان این شرکت و شرکت گاز برای پایش مصرف، گفت: برق وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی، نفت، صنعت معدن و تجارت و سازمان آب به علت مصرف بیش از حد مجاز، قطع و وضعیت عملکرد حدود یک هزار مشترک اداری پایتخت در حوزه مدیریت مصرف انرژی دقیقاً بررسی و کارنامه عملکرد آنها و نام اداراتی که همکاری لازم را در این خصوص نداشته‌اند به مراجع بالادست، ارسال خواهد شد.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اما روز چهارشنبه – ۲۴ دی ماه- در اظهارنظری تازه عنوان کرد: تمام تلاش ما رفع خاموشی‌های فعلی است و امیدواریم با همکاری مردم این مشکل حل شود. اگر مردم تنها ۱۰ درصد در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی داشته باشند دیگر شاهد خاموشی نخواهیم بود؛ خط قرمز صنعت برق پیشگری از خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی و بیمارستان‌ها است.

او با بیان اینکه با وجود همکاری وزارت نفت در تأمین گاز، نیروگاه‌ها به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری با محدودیت‌هایی در تأمین سوخت مواجه شدند، اظهار کرد: علت اینکه نتوانستیم خاموشی برق را اطلاع رسانی کنیم این بود که خاموشی‌ها مقطعی و غیر قابل پیش بینی بود. اگر مشترکان در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی داشته باشند مشکل حل خواهد شد.

نقش رمز ارزها در خاموشی‌های اخیر

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه در این مدت رمز ارزهای غیر مجاز را شناسایی می‌کنیم و با عاملان تولید آنها برخورد جدی خواهیم کرد، گفت: در مجموع باید گفت که تعداد استخراج کنندگان رمز ارز زیاد نیست و اگرچه تأثیر چندانی در این شرایط ندارند، اما حتماً محدود خواهند شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه محدود کردن برق مراکز استخراج رمز ارز و برخی صنایع از روز سه شنبه (۲۳ دی ماه) انجام شد، افزود: برق چند دستگاه اجرایی و بانک هم که مصرف بالایی داشتند قطع شد و برق مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با هدف حفظ حقوق مردم قطع خواهد شد.

با مجموعه این اقدامات، روز چهارشنبه خاموشی نداشتیم و سخنگوی صنعت برق نیز بابت خاموشی‌ها از مردم عذرخواهی کرد.

آیا چینی‌ها باعث خاموشی برق ایران هستند؟

از سوی دیگر مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اصلی‌ترین علت بر هم ریختن شرایط در تأمین برق و قطعی آن عدم شفافیت است، متأسفانه ما به شکل دقیق اطلاع رسانی نکرده‌ایم که میزان ظرفیت تولید برق چگونه است، سوخت نیروگاه‌ها چگونه تأمین می‌شود، در صورت صادرات چه میزان از برق به شکل مستقیم صادر می‌شود و در صورت سرمایه گذاری خارجی‌ها در حوزه بیت کوین این قراردادها چگونه و با چه نرخی نهایی شده است؟ وقتی این سوالات دقیق پاسخی داده نشود، با هر اتفاق جدید، موجی از نگرانی و انتقاد جامعه را فرا می‌گیرد و مردم حق دارند راجع به مسائلی که به آنها توضیحی ارائه نشده، با دیده تردید نگاه کنند.

او افزود: به نظر می‌رسد که بحث استخراج بیت کوین در ایران امروز از سوی شرکت‌ها و افراد مختلف در حال اجراست و اینکه صرفاً یک شرکت چینی را محور این موضوع در نظر بگیریم قطعاً از واقعیت بسیار به دور است. شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران مجوزهای لازم را از دولت می‌گیرند و با توجه به معامله خارجی، قطعاً نرخ انرژی آنها با قیمت‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود و با شفاف کردن اطلاعات و ارائه جزئیات از سوی مسئولان که چه تعداد استخراج کننده بیت کوین و از سوی چه افراد یا شرکت‌هایی در ایران فعال است، قطعاً سوالات و ابهام‌های جامعه برطرف خواهد شد.

توقف فعالیت ماینرهای چینی در ایران

اما محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمز ارز مجاز مذاکره کرده‌ایم تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند، لذا فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی هم متوقف شده است.

او با بیان اینکه فعالیت بزرگترین سایت استخراج رمز ارز در رفسنجان نیز متوقف شده است و قرار شده تا ماینرهای مجاز به مدت دو هفته فعال نباشد، اظهار کرد: ۳.۸ درصد استخراج رمز ارزها در جهان برای ایران است که اگر این آمار را تبدیل به برق کنیم بر اساس مدل موجود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات میزان مصرف برق آنها می‌شود که نیمی از آنها بر اساس قراردادهایی که داریم مجاز هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه در دو روز گذشته به دلیل محدودیت که در تأمین سوخت پیش آمد تعدادی از نیروگاه‌ها دچار مشکل شدند که یک خاموشی برنامه‌ریزی نشده و غیرقابل پیش بینی بود، گفت: مردم بدانند که سقف خاموشی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد ۱.۵ درصد از نیاز مصرف کشور بود یعنی ۹۸.۵ درصد از نیاز مردم تأمین شد، اما به دلیل وابستگی شدید مردم به برق باز این میزان ناچیز هم تأثیر زیادی داشت، لذا وظیفه خودمان می‌دانیم که از مردم عذرخواهی کنیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در روزهای آینده این مسئله تکرار نشود.

متولی‌زاده اظهار کرد: با هماهنگی‌های خوبی که انجام شد از روز گذشته شرایط پایدار است، اما در این ایام سرد سال تنها راهی که می‌تواند مطمئن باشد همکاری مردم است. با توجه به اینکه در تابستان توانستیم شرایط خاموشی را پشت سر بگذاریم اکنون نیز اگر مردم همکاری کنند میزان مصرف کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ + آموزش و استخراج بیت کوین رایگان

کد خبر 468640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.